Januárban számoltunk be Olvasóinknak itt, a jetfly.hu oldalon az Orosz Légierő 2011-es repülőgép beszerzéseiről, illetve testvérlapunk oldalain az orosz hadihajó építés eredményeiről. Most folytatjuk a sort, ezúttal a folyamatban lévő modernizáción átesett repülőgépeket vesszük górcső alá. Napjainkban három fő, „széria” modernizációs program van folyamatban – a MiG-31 elfogó vadászrepülőgépeké, a Szu-25 csatarepülőgépeké, valamint az A-50 típusú rádiólokációs távolfelderítő és irányító repülőgépeké.
Modernizáció
MiG-31BM elfogó vadászrepülőgép. A modernizáció a „Szokol” repülőgépgyár Nyizsnyij Novgorodban található gyárában zajlik.
A korszerüsítést az orosz védelmi minisztériummal 2006-ban kötött, hosszútávú megállapodás keretében hajtják végre. A korszerüsített MiG-31BM első két példányát 2008 tavaszán adták át a Lipeckben található harci alkalmazási és átképzőközpontnak, majd az első „sorozatban modernizált” vadászrepülőgépek átadása 2009-ben kezdődött meg a légierő számára.
A 2011-ben modernizált MiG-31BM típusú elfogó vadászrepülőgépek pontos számával kapcsolatban a források nem közöltek adatokat.
Szu-25SzM csatarepülőgép. A modernizáció a Kubinkaban található 121. repülőgép javító üzemben folyik.
A Szu-25 típusú csatarepülőgépek modernizációja 2006-ban kezdődött, és 2011 elejéig a Moszkva közelében található kubinkai 121. repülőgép javító üzem mintegy 40 darab modernizált csatarepülőgépet adott át a légierő harci egységei részére. A 2011-ben modernizált repülőgépek száma nem ismert. Ismert azonban az a tény, hogy a gyár az előző évben megkezdte a Szu-25UBM „kétkormányosok” felújítását.
A-50U típusú rádiólokációs távolfelderítő és irányító repülőgép
A modernizáció a Beriev nevét viselő Taganrogi Repülési Tudományos és Müszaki Komplexumban zajlik (Taganrog).
2011. október 31-én a Taganrogi Repülési Tudományos és Müszaki Komplexum átadta az Orosz Légierő számára az első sorozatban modernizált A-50U típusú rádiólokációs távolfelderítő és irányító repülőgépet. A 47-es lajstromszámú repülőgépet a légierő személyzete repülte át a Tangarogból a repülőgép állandó „lakhelyére”, az Ivanovo-Szevernij bázisra.
A hivatalos sajtóközlemény szerint a korszerüsítés alapvetően a repülőgép belsejében szembetünő. Modernizálták a gép rendszerkezelőinek és légiirányítóinak munkahelyeit. A régi, elavult „csöves” berendezéseket modern, folyadékkristályos monitorokkal váltották fel, valamint új kommunikációs rendszert is kapott a gép. Mindezen túl, az alapgéptől eltérően az A-50U típuson pihenőhely került kialakításra a személyzet részére egy háztartási eszközökkel felszerelt büféhelyiséggel, valamint vizesblokkal.
Az első A-50U átadása után a Beriev nevét viselő Taganrogi Repülési Tudományos és Müszaki Komplexumban szinte azonnal megkezdődött a következő A-50 modernizációja, amit a tervek szerint 2012-ben adnak vissza a légierőnek.
Nagyjavítás
A modernizációs programok mellett 2011-ben tovább folytatódott a légierő repülőgépeinek nagyjavítása is több repülőgép javító üzemben.
Ennek keretében került sor december 22-én egy nagyjavított Tu-142M3 („vörös” 56 lajstromszámmal) típusú, tengerészeti felderítő/tengeralattjáró elleni repülőgép átadására…
… majd december 27-én a távolsági repülőerők vehetett át egy nagyjavításon „átesett” Tu-95MSz („vörös” 62) típusú bombázó repülőgépet.
Több Il-76MD javítását fejezték be a Sztárája Russzában található 123. repülőgép javító üzemben.
Az Orosz Légierő szállítórepülő egységéhez két An-124 „Ruszlán” (RA-82014 és RA-82039) tért vissza egy mindenre kiterjedő nagyjavítás után az uljanovszki Aviasztar-SP gyárból.
A JETfly magazin 2000 óta szolgáltatja a friss hazai és nemzetközi híreket a katonai repülés világából! A töretlen bizalmat megköszönve kívánunk Olvasóinknak Kellemes Karácsonyi Ünnepeket és Repülős Élményekben Gazdag, Boldog Új Évet!
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.