Nigéria légiereje (NAF) a napokban átvehetett 9 darab felújított Alpha Jet kiképző és könnyű támadó-, valamint 1 darab C-130H szállító repülőgépet. Ez utóbbit a hadsereg elmondása szerint csapatok szállítására, továbbá regionális békefenntartó műveletek támogatására fogják használni a jövőben.
A repülőgépek felújítására helyben került sor, az Alpha Jet-eket a Nigériai Légierő Gazdasági Vállalatának egyik leánycége, az AETSL (Aeronautical Engineering and Technical Services Limited) újította fel, a Herculesen végzett munkálatokat pedig a francia Sabena Technics cég szakembereinek segítségével hajtották végre. Nigériában súlyos gazdasági megszorítások vannak érvényben, amely lehetetlenné tette, hogy külföldi cégek bevonásával hajtsák végre a régóta földhöz szegezett Alpha Jet-ek és a C-130H felújítását. Nigéria védelmi minisztere, Erelu Olusola Obada elmondta, a repülőgépek hazai sikeres felújítása arra ösztönzi a kormányt, hogy továbbra is támogassák és elősegítsék a hazai védelmi ipar kapacitásának növelését, ezzel is biztosítva az ország önállóságát.
C-130H nigériai színekben
A Nigériai Légierő az elmúlt néhány évben már költött szállító flottájának felújítására, amely az amerikai C-130, valamint olasz G.222 repülőgépeket érintette. Az egyik C-130H 9,2 millió dolláros nagyjavítási munkálataira Lisszabonban került sor. Portugália a munkálatok végeztével, 2011. január 26-án adta át a repülőgépet Nigéria számára. Még ugyanabban az évben egy másik C-130H-t is elküldtek felújításra, azonban azt a példányt az Egyesült Királyságban található Marshall Aerospace nevü céghez. Az afrikai ország Hercules flottája már több, mint 30 éves és 2009-re összesen 1 darab volt üzemképes. Nigéria eredetileg 6 darab C-130-ast kapott 3 évtizeddel ezelőtt, majd további 3 példányt 1 évtizeddel később. Egy C-130H (a 911-es szériaszámú) 1992. szeptember 26-án, nem sokkal a Lagos-ból történő felszállás után lezuhant. A fedélzeten tartózkodó 158 ember, köztük 8 külföldi állampolgár nem élte túl a katasztrófát.
Nigéria egyik G.222-ese, Alpha Jet-ek kíséretében
Hasonlóan a Herculesekhez, a nigériai szállító repülőgép flotta másik alappillére, az olasz G.222 típus példányai is müködésképtelenné váltak néhány évvel ezelőtt. 2005 júliusában Nigéria egy 74,5 millió dolláros szerződést kötött az olasz Alenia Aeronautica céggel, meglévő 5 darab G.222-ésenek felújítására, illetve további egy az Olasz Légierőből kivont példány beszerzésére. Az első felújított példány 2007 júniusában érkezett vissza a légierőhöz, melyet követően a nigériai pilóták és müszakiak megkezdték a típuson elvesztett jártasságuk visszaszerzését.
A 4 darab felújított és 2011-ben átadott Alpha Jet egyike
Nigéria összesen 24 példányt szerzett be a francia-német koprodukcióban gyártott Alpha Jet-ekből, még a 80-as években, azonban hasonlóan az afrikai országban alkalmazott többi repülőeszközhöz, néhány évvel ezelőtt ezek közül már szinte egy sem volt üzemképes, továbbá számos példány került veszteséglistára az évek folyamán. 2011 júliusában ugyan visszakerült a légierő aktív állományába 4 példány, amelyeket egy német cég újított fel, azonban ezek közül egy darab 2013 májusában lezuhant. Látható, hogy Nigéria repülőeszközeinek feltámasztása még ha lassan is, de folyamatban van, amelyre példa a most átvett 10 darab repülőgép, továbbá az is, hogy a jövőben további fél tucat L-39ZA Albatros-t kívánnak újra üzemképessé tenni.
Év végi kötelékrepülést hajtottak végre az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár pilótái tíz JAS-39 Gripen vadászgéppel. A kötelék gépei közül nyolc kiképzési repülést hajtott végre, és hozzájuk csatlakozott a készültségi géppár is.
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.