2024. 12. 19. csütörtök
Viola
: 410 Ft   : 391 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Egyelőre a spanyolok is búcsút mondtak az F-35-ösnek

JETfly  |  2014. 05. 30., 15:42

A Spanyol Haditengerészet jövőjével kapcsolatos egyik legnagyobb kérdés megoldódni látszik, ugyanis a kiöregedő Harrierek leváltását egy 2025-ig tartó, 70 millió eurós üzemidő hosszabbítással parkolópályára helyezték. Így a váltótípusként számon tartott F-35B-nek várnia kell, amíg pénzügyileg elérhetővé válik Spanyolország számára.

Ezzel a spanyol haditengerészeti repülés jövője biztosítottnak látszik, korábban ugyanis évekig kétséges volt, hogy mi lesz a haderőnem sorsa 2020 után. A Principe de Asturias repülőgép-hordozó nyugdíjazását követően a Haditengerészet nekilátott a Harrier flotta leépítésének. Négy gépet 11 millió eurós modernizációt követően vontak ki a szolgálatból, gazdasági okokra hivatkozva.

Nagyot változott azonban a helyzet május 23-án, amikor a Miniszterek Tanácsának ülését követően a kormány bejelentette a szándéknyilatkozatot a Harrierek további üzemeltetéséről, amely eredetileg következő decemberig tartott volna. Az utóbbi tíz év alatt megtakarított 70 millió euróból tervezik finanszírozni a flottához szükséges eszközöket és alkatrészeket, amelyekkel akár 2025 után is levegőben maradhatnak a gépek.

Jelenleg az amerikai gyártású F-35B Lightning II az egyetlen rövid úton fel-, illetve függőlegesen leszálló (STOVL) típus, amely megfelel a Spanyol Haditengerészet igényeinek. Az összes többi, Harrier-üzemeltető ország (Egyesült Államok, Olaszország illetve korábban az Egyesült Királyság) is már letette voksát a gép mellett. A spanyolok 2010-ben még 15-20 repülőgép beszerzésével számoltak, azonban gazdasági okokból egyelőre megvalósíthatatlan ez az elképzelés.

Harrier

Egyes források szerint a Haditengerészetnek sikerült olyan pénzügyi tervet letenni az asztalra, amellyel elérhetővé vált volna néhány F-35B beszerzése, végül azonban ezt a vezérkar nem fogadta el a magas költségek miatt. A lehetséges jövőbeli tervek között szerepel olyan opció is, hogy az amerikai rendszeresítést követően Egyesült Államok gépeit vennék igénybe a spanyolok egészen addig, amíg gazdaságilag egyenesbe nem jönnek, hogy megvehessék a saját gépeiket.

A Spanyol Haditengerészet korábban igen komoly kritikát kapott, mivel a brit Harrierek leállításával szinte kimeríthetetlen alkatrészforráshoz juthattak volna igen méltányos áron, azonban az üzlet nem jött létre. Állítólag tárgyalások is folytak a két fél között, azonban a spanyolok által megkövetelt feltételek nem feleltek meg a britek számára, akik így az USA-ba értékesítették a rendszerből kivont több mint 70 gépet. Az amerikaiak számára egyébként szintén fontos volt az üzlet létrejötte, mivel előre látták, hogy a Harrierek váltótípusának szánt 5. generációs vadászrepülőgép nem áll majd hadrendbe az előre meghatározott időre.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 11. 29., 14:54
2024. szeptember 30 - október 11. között Görögország volt a házigazdája a NATO legnagyobb idei hadgyakorlatának. A hazai szuperszonikusokon kívül 11 légierő gépei érkeztek a mediterrán légtérbe - brit, kanadai, francia, svéd, magyar, lengyel, román, spanyol, olasz, portugál, és amerikai felségjellel -, hogy bebizonyítsák: a szövetség haderőnemeinek sikeres együttműködésével készen állnak egy lehetséges támadás elhárítására.
2024-12-11 16:45:48
A Wizz Air örömmel jelenti be, hogy a World Finance szaklap “Carbon Awards 2024” programjában karbonintenzitásának csökkentéséért és a fenntarthatóbb üzemelésért bevezetett gyakorlatok elismeréseként elnyerte a “Legjobb légitársaság a szén-dioxid-kibocsátás csökkentéséért” elismerést.
2024-12-04 10:25:57
A VINCI Airports által üzemeltetett Budapest Airport hisz abban, hogy a tehetség mindenkiben megvan, de akkor csillan meg igazán, ha megtalálja a helyét. Ahhoz azonban, hogy megtaláljuk azt a munkakört, amiben valóban szárnyalhatunk, először magunkat kell jobban megismernünk.
   MÁSOK ÍRTÁK
2024. 12. 17., 12:25
A keskenytörzsű, közepes hatótávolságú utasszállítóhoz a légitársaság az amerikai Azorra lízing- és vagyonkezelő cég közvetítésével jutott hozzá.
2024. 12. 15., 22:13
Annak idején, amikor a Lockheed a P-3 Orion tervezésébe fogott, nem is volt kérdéses, hogy az óceánnal körülvett Ausztrália légierejénél is megjelenik majd a típus, de hogy valamivel több, mint fél évszázadon át, 2023 végéig repül majd a kengurus felségjellel, azt talán ők sem gondolták.
2024. 12. 13., 10:46
Az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandárnál tett látogatást dr. Böröndi Gábor vezérezredes, a Honvéd Vezérkar főnöke.
2024. 12. 11., 23:31
A MEDEVAC (Medical Evacuation) egy egészségügyi kiürítési/evakuálási eljárás, amely során a sérült vagy beteg személyeket sürgősségi orvosi ellátásra szállítanak - gyakran helikopterrel.

  Legfrissebbek most

Mint ahogy arról korábban már lapunkon is beszámoltunk, Portugália a brazil Embraer A-29N Super Tucano típusával modernizálná légierejét. A szándékból mára valóság lett, a két fél aláírta a beszerzéshez kapcsolódó szerződést.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.