2024. 12. 26. csütörtök
István
: 415 Ft   : 398 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Az Eurocopter legújabb ragadozója, a Caracal

JETfly  |  2008. 03. 03., 11:07

A világ legnagyobb helikoptergyártójává előlépett Eurocopter a könnyű és közepes forgószárnyasok piacán sikeres, termékeik sok tucat országban üzemelnek közmegelégedésre. A cég a kilencvenes évek első felében jött létre, amikor a francia Aerospatiale és a német Daimler Aerospace egyesült, majd később csatlakoztak hozzájuk a spanyolok is. Az Aerospatiale a régi, de továbbfejlesztések alanyaként kiváló Puma helikopterek számos változatát dolgozta ki, ezt követte a Super Puma és az azonos kiindulási alapon álló Cougar.

A francia légierő a kilencvenes évek közepétől új harci kutató-mentő helikopter szolgálatba állítását tervezte. Erre nagy szükség volt, ezt a Boszniában akkoriban folyó konfliktus is bizonyította, a lelőtt Mirage 2000D gépük személyzetének kimentéséhez nem voltak meg a megfelelő eszközeik.Az AS532A2 Cougar Mk2-est kimondottan a harci kutató-mentő feladatkörre tervezték, légi utántöltési lehetőséggel, védőfegyverzettel, elektronikai zavaróberendezésekkel, megnövelt kapacitású tehercsörlővel, hütött hajtómüfúvócsövekkel stb. A helikopter teljesítménye azonban nem volt kielégítő, ezért az alapos továbbfejlesztése mellett döntöttek.A Puma/Super Puma/Cougar típuscsalád közös jellemzője volt a négyágú főrotor, ezeket már a korszerü Spheriflex csapágyazással szerelték fel. A rugalmas csuklók csökkentették a rotorlapátok által a törzsre átadott vibrációt, ez kisebb strukturális igénybevétel mellett a gépen utazó személyek komfortérzetét is javította.

A nagyobb tömeg miatt a rotorrendszert áttervezték, a főrotor ötágú, a farokrotor pedig öt helyett négyágú lett. Az Onera által kifejlesztett, aszimmetrikus profilú, teljesen kompozit­szerkezetü lapátok nagyon hasonlóak az NH90-es helikopteréihez, de ez természetesen nem a méretükre, hanem az alkalmazott technológiákra vonatkozik. Az öt lapát nagyobb felhajtóerőt jelent, ez maga után vonta a hajtómü teljesítményének növelését is. Az új Turbomeca Makila 2A már 2100 LE tengelyteljesítményt biztosít, ez rövid ideig fokozható 2400 LE-re. Ez több mint elegendő a 11 tonnás maximális tömegü új helikopter számára, amely így gyorsabban képes elhagyni a veszélyes harci zónát. A továbbfejlesztés során a hajtómüvet már ellátták a FADEC teljes körü digitális elektronikus vezérlőrendszerrel, amely optimalizálja az üzemmódokat, csökkentve a fogyasztást. Az eddig gyártott közel kétezer Makila hajtómü összesítve már több mint hatmillió órát üzemelt (mindegyik Puma, Super Puma és Cougar két hajtómüves), így a tapasztalatok alapján megalapozottan növelték meg háromezer órára a javításközi üzemidőt.

Az új 2A változat teljesítménye 14%-kal haladja meg az előző legerősebbjét, de erre szüksége is lett az új helikopterváltozatnak, amelynek sárkányszerkezetét több helyen páncélozták. Védelmet kapott a kabinpadló alatt elhelyezett fő üzemanyagtartály, a főreduktor, a pilótafülke és még több létfontosságú terület. A meghosszabbított törzs egy része kompozit müanyagból készült, a két pilótán kívül maximálisan 29 felfegyverzett katona helyezhető el a felhajtható üléseken. A két középső sort nem a megszokott módon, szemben szerelték be, hanem a jobb helykihasználást biztosító módon, egymásnak háttal. Mivel a helikopternek nincs nagyméretü rakodóajtaja, ezért a törzs hátsó részében is beépíthettek üléseket. A befogadóképesség így akkora, mint a nagyobb Mi-17-esé.

A megrendelő igénye alapján teljesen eltérő belső berendezéssel is igényelhető a helikopter, mint például az EC225-ös polgári változat, amely a katonai 725-öst megelőzve már exportsikert aratott. Ezzel repül rövidebb útjain Japán császára, több ország parti őrsége, Algéria állami vezetői stb.Az F-ZVLR polgári lajstromjelü prototípus 2000. november 27-én repült először az Eurocopter Marignane-ban lévő gyári repülőterén Hervé Jammayrac, Bernard Turcat és Daniel Sémioli vezetésével. Az ötvenperces repülés rendben lezajlott, az új rotorrendszer jól vizsgázott a későbbi tesztek során is.A berepülés sikeres befejezését követően az új EC225/725-ös megkapta a hatósági engedélyeket, így sor kerülhetett a sorozatgyártásra. A katonai változatból az első lépcsőben 14-et rendeltek a francia fegyveres erők, hatot az Armée de l Air, nyolcat pedig az Armée de Terre, vagyis a légierő és a hadsereg. Az Eurocopter 2003 folyamán adta át az első és az elmúlt évben az utolsó gépet, ezenfelül 2015-ig további jelentős hazai megrendelés várható.Számunkra a legérdekesebb a légierő EH 1/67 Pyrénées századánál alkalmazott, hivatalosan Caracal névre keresztelt változat, amely RESCO (Recherche et Sauvetage de Combat), azaz harci kutató-mentő feladatkört lát el.Mivel a gépnek hadmüveleti zónákban kell repülnie, a passzív védelmét a lehetséges legjobb szintre hozták. A pilóták és a személyzet többi tagja energiaelnyelő üléseken foglal helyet, a törzs alsó részén gyürődési zónákat alakítottak ki, vagyis végzetes találatot követően a becsapódás túlélhető. A főreduktor a kompozit­páncélozás ellenére is megsérülhet, ha elfolyik belőle az olaj, akkor még fél órán keresztül üzemképes. Ehhez különleges tartalék kenési rendszert alakítottak ki, egy kis tartályból olajat porlasztanak a fordulatszám-csökkentő fogaskerekek közé. Ha a kényszerleszállásra vízen kerül sor, akkor felfúvódnak az úszók, amelyek az orr alatt és a két főfutógondola oldalán találhatók.

A Caracal repülhet rossz időjárási viszonyok és jegesedésveszély esetén is. A főrotor kompozit­lapátjainak belépőéleiben fém fütőszálakat ágyaztak be, a farokrotornál szénalapú, de ugyancsak elektromos vezető betétek akadályozzák meg a jégképződést. Mivel a harci kutató-mentő feladathoz felesleges a tehertér egy része, ezért annak hátsó falánál egy további üzemanyagtartályt szereltek, amelybe 990 liter kerozin tölthető. A padló alatti fő tartály befogadóképessége 2539 liter, ezenfelül a külső teher felfüggesztésére szolgáló, a tehertér padlójának közepén lévő nyílásban is elhelyeztek egy 324 literes tartályt. Az öntömítő bevonatú tartályokban összesen 3850 liter üzemanyaggal a Caracal öt és fél órán keresztül repülhet, és megteremtették a légi tankolás lehetőségét is. Az orr-rész jobb oldalára szerelik fel a tankolócsövet, amely szokatlanul vaskos kivitelü. Ez csak a látszat, belül ugyanis nagyrészt üres, a vibráció csökkentése miatt készült ilyen vastag csőből. Ellenkező esetben a rotorok miatt a hosszan előrenyújtható cső annyira berezeghet, hogy akár le is szakadhat a helyéről.Ha a mentés helyszínén nem lehetséges a leszállás, akkor a jobb oldalajtó felett felszerelt csörlőé a fő szerep. A 275 kg teherbírású berendezés drótkötele 75 méter hosszú, így akár szakadékok mélyéről is felhúzható a bajba jutott személy. A mentést két Herstal MAG 58-as típusú, 7,62 mm-es géppuskával fedezheti a két lövész, akik csövenként ezer lőszert használhatnak fel.A Caracal fegyverzete azonban nem korlátozódik az oldalablakokba helyezhető géppuskákra. A törzs oldalán felszerelt konzolokon rakétablokkok vagy 20 mm-es GIAT gépágyúkonténer helyezhető el.

A faroktartó két oldalán szerelték fel az Alkan által gyártott, ELIPS típusú infracsapda- és dipólszóró kazettákat, amelyeket automatikus vezérlésü rendszer hoz müködésbe szükség esetén. A 72 töltetet befogadó rendszer zömében infracsapdákat tartalmaz, mivel kis repülési magasságban a vállról indítható infravörös önirányítású rakéták jelentik a fő veszélyt. Ezek közeledésére a Thales által kifejlesztett Damien rendszer figyelmeztet, amely négy darab milliméteres hullámsávú miniatür radarral figyeli a gép körüli légteret.Amikor gyorsan közeledő objektumot észlel, akkor azonnal megkezdi a zavarást. Ha radarbesugárzás nem érte a gépet, akkor nyilván passzív önirányítású, infravörös rakéta közeledik, ezek ellen infracsapdákat szórnak ki, ha az EWR-99-es besugárzásjelző rendszer tüzvezető radar jeleit veszi, akkor a dipólé a fő szerep. Mindezeken túl a gépet felszerelték lézeres érzékelőkkel is, mert már elterjedt több olyan légvédelmi eszköz, amelyek vezetősugaras vagy félaktív lézeres irányításúak. A Caracal fedélzeti elektronikája a létező legkorszerübb. A pilóták müszerfalán négy 15x20 centiméteres és két 10x12,7 centiméteres folyadékkristályos képernyőt építettek be. A középen lévő két kisebb kijelzőn főként a hajtómüvek és a többi fedélzeti rendszer adatai jelennek meg, a nagyobb indikátorok a repülési és bevetési adatokat ismertetik. A rendszerduplikációk miatt a képernyők feladatai felcserélhetők, így valamelyik hibája vagy sérülése esetén is a pilóták rendelkezésére áll az összes szükséges információ. Az izraeli Elbittől rendelték meg a képernyőkön kijelezhető digitális térképrendszert, amely azonos a V-22 Osprey fedélzetén is.A helikopter orrába építették be a Bendix gyártmányú időjárásradart, alatta található a forgatható Thales Chlio girostabilizált infravörös kamera és lézeres távolságmérő. Utóbbi a mentési feladathoz nem szükséges, minden bizonnyal a gépágyú és a nem irányított rakéták célzása esetén alkalmazzák.

A navigációs rendszereket a Sagem szállította, ezek között megtalálható a helikoptereken megszokott, nagyon pontos Doppler berendezés, amely a robotpilótával együttmüködve lehetővé teszi az automatikus függeszkedést is. Kombinált inerciális és GPS-rendszert is beépítettek, ezek a robotpilótával együttmüködve nemcsak három dimenzióban, hanem pontosan időzítve is képesek a gép navigálására, azaz előre meghatározott időben ér a gép a kívánt helyre. A kutatási feladatoknál a helikopter automatikusan lerepüli az előre meghatározott nyomvonalat, így közben a pilóta is keresheti vizuálisan vagy az infrakamera segítségével a mentésre szoruló személyt. Ha az ellenséges vonalak mögött pl. kommandósokat vagy lelőtt repülőgép pilótáját kell felkutatni, akkor használhatják az amerikai Cubic cég által kifejlesztett speciális iránymérőt, amely a kis teljesítményü vészjeladó alapján segíti a tájékozódást.Mindezt természetesen éjszaka vagy rossz időjárási viszonyok között is elvégezheti a Caracal, amely a többi helikopterrel és az irányítással beszédtitkosítóval ellátott rádiók segítségével kommunikál. A két Thales Saturn rádió mellett beépítették a Rockwell Collins ARC 210-es HF berendezést is, amely a NATO legtöbb repülőeszközének fedélzetén megtalálható. A terep domborzata azonban korlátozza a rádiók alkalmazhatóságát, ezért a helikoptert ellátták müholdas kommunikációs rendszerrel is.

A kiterjedt fedélzeti elektronika jelentős költségnövelő tényező, emiatt a Caracal egyáltalán nem olcsó, egyetlen helikopter ára a járulékos kiadások nélkül 36 millió dollár. A gyártó szerint azonban az ár versenyképes, mert a hasonló képességü más gépek ára legalább ennyi, de inkább magasabb.A Caracal már átesett a tüzkeresztségen, először 2006 nyarán a Libanonba telepített békefenntartó erők francia kontingense vetette be, majd 2007-ben Afganisztánban Kabul repülőterére is telepítettek két példányt, amelyek négy hónap alatt háromszáz órát repültek szélsőséges körülmények között.Az eddigi tapasztalatok kedvezőek, így minden alapja megvan annak, hogy a francia légierő további kilenc hasonló gépet rendszeresítsen a következő évtizedben. Farnborough-ban és Le Bourget-ban már többször bemutatták a típust, talán ennek is része volt a nemzetközi érdeklődés felélénkülésében. Egyelőre néhány észak-afrikai ország számít potenciális vevőnek, de a Közel-Keletről is várnak megrendeléseket.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 12. 07., 20:15
Egy hely, ahol találkozik a legmodernebb haditechnika az örök klasszikusnak számítóval: a Nemzeti Közszolgálati Egyetem Hadtudományi és Honvédtisztképző Kar állami légiközlekedési szakán nem csak pilótákat képeznek, hiszen a merev- és forgószárnyasok üzemeltetése és karbantartása legalább annyira fontos, mint azok vezetése.
2024. 11. 29., 14:54
2024. szeptember 30 - október 11. között Görögország volt a házigazdája a NATO legnagyobb idei hadgyakorlatának. A hazai szuperszonikusokon kívül 11 légierő gépei érkeztek a mediterrán légtérbe - brit, kanadai, francia, svéd, magyar, lengyel, román, spanyol, olasz, portugál, és amerikai felségjellel -, hogy bebizonyítsák: a szövetség haderőnemeinek sikeres együttműködésével készen állnak egy lehetséges támadás elhárítására.
2024-12-14 16:00:42
Kovács Krisztián ezredest nevezték ki az MH Kiss József 86. Helikopterdandár új parancsnokává 2025. január elsejei hatállyal. Elődje, dr. Bali Tamás dandártábornok az MH Összhaderőnemi Műveleti Parancsnokság parancsnokhelyetteseként folytatja katonai szolgálatát.
2024-12-11 16:45:48
A Wizz Air örömmel jelenti be, hogy a World Finance szaklap “Carbon Awards 2024” programjában karbonintenzitásának csökkentéséért és a fenntarthatóbb üzemelésért bevezetett gyakorlatok elismeréseként elnyerte a “Legjobb légitársaság a szén-dioxid-kibocsátás csökkentéséért” elismerést.
   MÁSOK ÍRTÁK
2024. 12. 19., 11:57
A két H225M helikopter megérkezése, azt jelenti, hogy a megrendelt 16-ból már 14 a Magyar Honvédségnél van – tette hozzá Szalay-Bobrovniczky Kristóf.
2024. 12. 17., 12:25
A keskenytörzsű, közepes hatótávolságú utasszállítóhoz a légitársaság az amerikai Azorra lízing- és vagyonkezelő cég közvetítésével jutott hozzá.
2024. 12. 15., 22:13
Annak idején, amikor a Lockheed a P-3 Orion tervezésébe fogott, nem is volt kérdéses, hogy az óceánnal körülvett Ausztrália légierejénél is megjelenik majd a típus, de hogy valamivel több, mint fél évszázadon át, 2023 végéig repül majd a kengurus felségjellel, azt talán ők sem gondolták.
2024. 12. 13., 10:46
Az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandárnál tett látogatást dr. Böröndi Gábor vezérezredes, a Honvéd Vezérkar főnöke.

  Legfrissebbek most

A JETfly magazin 2000 óta szolgáltatja a friss hazai és nemzetközi híreket a katonai repülés világából! A töretlen bizalmat megköszönve kívánunk Olvasóinknak Kellemes Karácsonyi Ünnepeket és Repülős Élményekben Gazdag, Boldog Új Évet!

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.