2025. 01. 20. hétfő
Fábián, Sebestyén
: 413 Ft   : 401 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Karbonsemlegesség: a világ élmezőnyében a Budapest Airport

Karbonsemlegesség: a világ élmezőnyében a Budapest Airport
Budapest Airport  |  2021. 12. 01., 13:01
Karbonsemlegesség: a világ élmezőnyében a Budapest Airport

A Budapest Airport negyedszerre is megkapta a karbonsemleges minősítést, így ezzel továbbra is egyike a világ 362 repülőtér-üzemeltetőjének, amely felelősen, környezettudatosan, a működése során keletkező szén-dioxid kibocsátást teljes mértékben ellensúlyozva működik.

A Budapest Airport 2011-ben csatlakozott a Repülőtéri Karbon Akkreditációs programhoz, és ez alatt a tíz év alatt a közvetlen szén-dioxid kibocsátását a felére, az egy utasra jutó kibocsátását pedig a harmadára csökkentette. Az oklevelet a vállalat a napokban vette át a Repülőterek Nemzetközi Tanácsától (ACI), amely egyben elismerése annak is, hogy a repülőtér üzemeltetője a világjárvány légiközlekedésre gyakorolt hatásai ellenére is teljesíti fenntarthatósági vállalásait.

A Repülőterek Nemzetközi Tanácsa által életre hívott Repülőtéri Karbon Akkreditáció az egyetlen intézményileg jóváhagyott, globális program, amely a világ repülőtereinek széndioxid kibocsátását értékeli, egy hatszintű tanúsítási rendszer segítségével. A rendszer lényege, hogy a légikikötők a kibocsátásuk és a kibocsátás-csökkentés érdekében tett erőfeszítéseik alapján 1, 2, 3, 3+, valamint nemrég hozzáadott 4, illetve 4+ minősítést kaphatnak, vagyis az ACI a programba önkéntesen belépő összes repülőteret értékeli, mérettől, kategóriától és funkciótól függetlenül.

A koronavírus-járvány okozta működési és pénzügyi nehézségek ellenére idén újabb 67 repülőtér csatlakozott a széndioxid kibocsátás mérséklésére irányuló globális erőfeszítésekhez, így a világon jelenleg 362 légikikötő szerepel a programban. Az afrikai kontinensen 22, Latin-Amerikában és a Karib-térségben 48, Észak-Amerikában 50, Ázsiában 60, az európai kontinensen pedig 182 légikikötő kapott karbon akkreditációs minősítést. Az idei értékelés szerint Európában mindössze 43 repülőtér működik a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtérhez hasonlóan karbonsemlegesen, világszinten pedig a budapesti repülőtér az egyike annak az 58 repülőtérnek, amely jelenleg karbonsemleges, vagyis a 3+ szint szigorú követelményeit teljesíti. Ez azt jelenti, hogy a vállalat következetes környezetvédelmi stratégiájának köszönhetően a repülőtéri partnereivel közösen törekszik a működéséből eredő emissziót minél jobban csökkenteni, a fennmaradó kibocsátást pedig karbonkreditek vásárlásával semlegesíti.

A budapesti repülőtér üzemeltetője a 2010-es karbonlábnyoma alapján, 2011-ben csatlakozott a kezdeményezéshez, majd 2018 áprilisában, a kelet-közép-európai régióban elsőként szerezte meg a karbonsemleges minősítést, amelyet a mostani tanúsítványával együtt immár negyedik alkalommal újított meg. Ez alatt a tíz év alatt a Budapest Airport a közvetlen szén-dioxid kibocsátását a felére, az egy utasra jutó kibocsátását pedig a harmadára csökkentette. A Budapest Airport eltökélt szándéka, hogy a következő néhány évben megvalósuló erőfeszítéseinek köszönhetően a 4+ szintet elérje, és ezzel a világ repülőtereinek élmezőnyébe kerüljön, a fenntartható működés és a kibocsátás-csökkentés tekintetében. A legmagasabb, 2020-ban megalkotott 4 és 4+ szint követelményeit jelenleg mindössze 13 repülőtér, 7 európai, 5 ázsiai és 1 észak-amerikai légikikötő teljesíti a világon.

Mivel a repülőtér-üzemeltető számára kiemelten fontos a fenntartható növekedés és a környezetvédelem, 2019-ben hivatalosan csatlakozott az ACI „NetZero by 2050” kezdeményezéséhez is, amely egy vállalás a társaság számára, hogy legkésőbb 2050-re eléri a működéséből fakadó nettó zéró karbonkibocsátást. Azonban a Budapest Airport a napokban jelentette be, hogy nettó kibocsátás-csökkentési ütemterve segítségével keményen dolgozik azon, hogy nettó emisszióit a jelenlegi 2050-es céldátumnál akár 15 évvel korábban, 2035-re nullára csökkentse.

„A klímaváltozás olyan valós fenyegetés, amellyel szemben kizárólag együtt, közös erővel és közös munkával tudunk fellépni. Teljesítményünk elismerése azt jelenti: mi, a repülőtéri közösség, nem csak beszélünk róla, hanem aktívan cselekszünk is a jövőnkért.” – mondta Chris Dinsdale, a Budapest Airport vezérigazgatója. Hozzátette: „Folyamatosan dolgozunk a repülőtér emissziójának csökkentésén; energiahatékonysági intézkedésekkel és megújuló energia használatával lépésről lépésre haladunk előre annak érdekében, hogy karbon akkreditációs minősítésünkben szintet lépjünk, a folyamat végén pedig elérjük a nettó zéró karbonkibocsátást. A kifogások ideje lejárt, konkrét tettekre van szükség, amelyben minden vállalatnak, szektortól függetlenül megvan a maga felelős szerepe.”

A zéró karbonkibocsátást, az energiahatékonyságot és a forgalmi fejlesztéseket érintő fenntarthatósági célokkal összhangban a Budapest Airport idén csatlakozott a STARGATE nevű konzorciumhoz is, amelynek részeként vállalta többek között egy papírmentes, felhőalapú légiáru-kezelési rendszer kifejlesztését és megteremtését. A brüsszeli repülőtér vezetésével induló projektet az Európai Bizottság közel 25 millió euróval támogatja, a Green Deal program keretében.

Forrás: https://www.bud.hu/

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2025. 01. 02., 10:24
A NATO Görögországban megrendezett, a légi hadműveletek összehangolását célzó Ramstein Flag gyakorlatának különböző részterületeit az ARANYSAS decemberi számában - mintegy „felülnézetben” - bemutattuk. A végrehajtott repülésekbe és a gyakorlat „alulnézetébe” Tősér Péter alezredes, az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár megbízott parancsnok-helyettese avatja be az olvasókat.
2024. 12. 17., 12:44
Az Olasz Haditengerészet zászlóshajója az új, ötödik generációs harci gépeivel, az F-35B-kkel együtt mérföldkőnek számító bevetésre indult. A különleges gyakorlat sorozat részeként többek között Ausztráliába és Japánba is eljutott.
2024-12-23 13:27:57
A JETfly magazin 2000 óta szolgáltatja a friss hazai és nemzetközi híreket a katonai repülés világából! A töretlen bizalmat megköszönve kívánunk Olvasóinknak Kellemes Karácsonyi Ünnepeket és Repülős Élményekben Gazdag, Boldog Új Évet!
2024-12-19 23:22:08
Repülés szempontjából az év utolsó kiképzési napja nem a legbravúrosabb, mégis az egyik legfontosabb. „Számunkra morálisan fontos, hogy le tudjunk zárni egy hosszú évet” – szögezte le dr. Bali Tamás dandártábornok, az MH Kiss József 86. Helikopterdandár parancsnoka.
2024-12-19 11:16:58
Év végi kötelékrepülést hajtottak végre az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár pilótái tíz JAS-39 Gripen vadászgéppel. A kötelék gépei közül nyolc kiképzési repülést hajtott végre, és hozzájuk csatlakozott a készültségi géppár is.
2024-12-14 16:00:42
Kovács Krisztián ezredest nevezték ki az MH Kiss József 86. Helikopterdandár új parancsnokává 2025. január elsejei hatállyal. Elődje, dr. Bali Tamás dandártábornok az MH Összhaderőnemi Műveleti Parancsnokság parancsnokhelyetteseként folytatja katonai szolgálatát.
   MÁSOK ÍRTÁK
2025. 01. 16., 15:12
Negyvenkét évnyi szolgálat után január 5-én, vasárnap a brit Jet2 légitársaság indította az egységállam utolsó Boeing 757-es utasszállító járatát.
2025. 01. 13., 11:37
A helikopteres emlékmű megálmodásától a kivitelezésig nagyon hosszú, több mint 6 év telt el.
2025. 01. 08., 09:43
1974. december 11-én a Magyar Néphadsereg (MN) egyik Kamov Ka-26-os helikoptere a légvédelmi tüzérek drégelypalánki lőteréről indult vissza börgöndi bázisára.
2025. 01. 03., 09:48
Börgöndön is indul az Ifjúsági Pilóta Program

  Legfrissebbek most

Az ázsiai e-kereskedelem növekedése az egyik motorja a légi teherszállításban tapasztalható keresletnövekedésnek. Ennek kielégítése érdekében az Emirates SkyCargo két új teherszállító gépet állít forgalomba és 15 százalékkal növeli szállítókapacitását.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.