2024. 12. 21. szombat
Tamás
: 414 Ft   : 399 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Hazai fejlesztésű drón erősítheti a légvédelmet

Hazai fejlesztésű drón erősítheti a légvédelmet
JETfly  |  2023. 07. 10., 15:14
Hazai fejlesztésű drón erősítheti a légvédelmet

2023. július 10-én, a nullponti lőtéren mutatták be hivatalosan a magyar fejlesztésű, ProTAR névre keresztelt, pilóta nélküli repülőgépet, mely a magyar haderő légvédelmi képességének fejlesztésére hivatott.

Jól működő hadsereg és jól működő gazdaság nem lehet meg komoly hadiipar és a hozzá kapcsolódó innováció nélkül. A haderőfejlesztés csak a magyar védelmi ipar kiépítésével lehet sikeres – hangsúlyozta dr. Porkoláb Imre dandártábornok, védelmi innovációért felelős miniszteri biztos a magyar fejlesztésű ProTAR rendszer első hivatalos bemutatóján. A világviszonylatban is különleges, sugárhajtású ProTAR drónt kifejezetten katonai alkalmazásra fejlesztették ki, a védelmi célú, pilóta nélküli repülő rendszer a hadsereg légvédelmi képességének fejlesztésére hivatott. Az akár 500 km/órával kötelékben is repülni képes drónnal valós körülmények között szimulálhatóak a támadó repülőgépek.

Merev szárnyú, 65 kilogramm felszállótömegű, sugárhajtású, pilóta nélküli, intelligens légijármű mutatkozott be dr. Porkoláb Imre dandártábornok, védelmi innovációért felelős miniszteri biztosnak és a nyilvánosságnak. A fejlesztést végző magyar cég, a Rotors & Cams Zrt. a 4iG Csoport tagja. A drón küldetése a honvédelem légvédelmi képességének fejlesztése. A pilóta nélküli repülő sebessége eléri az 500 km/órát, repülési magassága a 6000 métert, üzemideje a 60 percet, a kommunikációs hatótávolsága pedig a 75 kilométert és – a világpiacon egyedülálló módon – kötelékrepülésre is képes. Az eszköz rövid idő alatt a levegőbe emelhető, egy szintén magyar fejlesztésű elektromos működtetésű kilövőállásból. A katapult 100 km/órás kilövési sebességgel repíti ki a ProTAR-t. Az indítás ismétlési idő nem haladja meg a 2 percet, ami szintén egyedülálló a világpiacon.

– Minden egyenruha, fegyver, jármű, felszerelés, amit hazai gyártótól rendelhetünk meg, Magyarországon teremt munkát, itt épít technológiai kultúrát és éles helyzetben növeli a mozgásterünket. A hadiipar minden nemzetgazdaság számára komoly lehetőség. A katonai fejlesztés az innováció élvonalában van, mi magyarok sem maradhatunk ki belőle – hangsúlyozta a bemutatón dr. Porkoláb Imre dandártábornok. A védelmi innovációért felelős miniszteri biztos kijelentette: – bár a hadiiparnak komoly hagyományai vannak Magyarországon, a kormánynak mégis szinte a nulláról kellett kezdeni az ágazat fejlesztését. Mindez azonban esélyt is jelent arra, hogy a magyar védelmi ipar a legkorszerűbb technológiákat alkalmazva az élre ugorjon, és exportképes fejlesztésekkel bizonyítsa a magyarok innovációs képességét. Erre lehet példa a dróntechnológia alkalmazása – most egy olyan részterületen, amely különösen fontos a magyar haderő védelmi képességeinek fejlesztésében. Miután a földi telepítésű légvédelem elsődleges szerepet játszik Magyarország légterének védelmében, a kezelőszemélyzet megfelelő kiképzése elengedhetetlen. A drónok alkalmazása ezen a területen költséghatékony megoldást jelent minden hadsereg számára.

A Magyar Honvédség Modernizációs Intézetének megrendelésére világviszonylatban is különleges pilóta nélküli repülőeszközt a Rotors & Cams Zrt. a Genevation Aircraft Kft.-vel és a HunMech Kft.-vel közösen fejleszti. A drón célanyagként támogatja a légvédelmi rakétarendszerek éles és gyakorló lövészeteinek végrehajtását. Az eszközt használó légvédelmi egységnek egy szimulált készültség során ezt kell a rakétákkal eltalálni. Többféle készültségi helyzet szimulálható a segítségével, anélkül, hogy nagyértékű repülőgépeket és pilótákat használna a haderő – az így kialakított készültség ugyanolyan kihívás elé állítja a légvédelmi rendszerek kezelőit, mintha valós támadás következett volna be. A ProTAR drón ugyanúgy viselkedik, mint egy vadászrepülő-raj, hiszen a Rotors & Cams fejlesztése kötelékben is képes repülni. Ez egyedülálló a világpiacon. A fejlesztés segítségével a légvédelmi gyakorlatok anyagi- és emberi kockázatai, végrehajtási költségei radikálisan csökkenthetők, a gyakorlatok flexibilisebben hajthatók végre.

– A 4iG stratégiája, hogy a vállalatcsoport termékeivel és szolgáltatásaival jelen legyen az egymással immáron sok ponton összeérő informatikai és távközlési szektor minden területén. A 4iG ennek a stratégiának a részeként jelent meg a védelmi iparban, ahol vállalataink innovatív képességeit és technológiai tudását is kamatoztathatjuk, kiaknázva a szinergiahatásokat. – emelte ki Blénessy László, a 4iG csoport üzleti általános vezérigazgató-helyettese. Hozzátette: – a dróntechnológia egy olyan innovatív határterület, amelyben – az aviatikai ismereteken túl – informatikai, távközlési és védelmi ipari fejlesztési képességekre egyaránt szükség van.

– A ProTAR rendszert a jövőben szolgáltatásként is értékesíteni kívánjuk, hiszen az üzemeltetéséhez speciális szaktudásra is szükség van. A célanyag-eszközök fejlesztésben és gyártásában bevett nemzetközi gyakorlat, hogy szerződött civil cégek biztosítják a megfelelő színvonalú szimulációt a légvédelmi egységeknek. A Rotors & Cams és fejlesztő partnerei jelentős sikerként élik meg, hogy egyedi fejlesztéseket tudunk megvalósítani, magas minőségben, innovatív megoldásokkal. A ProTAR légvédelmi célrepülő rendszert képességei a magyar védelmi iparág legkiválóbb fejlesztései sorába emelik. A rendszer hosszú távra nyit új lehetőségeket mind katonai, mind civil alkalmazási területeken – mondta a bemutatót követően Molnár Zsolt, a Rotors & Cams Zrt. vezérigazgatója.

A 4iG Csoport es a Rotors & Cams Zrt. sajtóközleménye

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 12. 07., 20:15
Egy hely, ahol találkozik a legmodernebb haditechnika az örök klasszikusnak számítóval: a Nemzeti Közszolgálati Egyetem Hadtudományi és Honvédtisztképző Kar állami légiközlekedési szakán nem csak pilótákat képeznek, hiszen a merev- és forgószárnyasok üzemeltetése és karbantartása legalább annyira fontos, mint azok vezetése.
2024. 11. 29., 14:54
2024. szeptember 30 - október 11. között Görögország volt a házigazdája a NATO legnagyobb idei hadgyakorlatának. A hazai szuperszonikusokon kívül 11 légierő gépei érkeztek a mediterrán légtérbe - brit, kanadai, francia, svéd, magyar, lengyel, román, spanyol, olasz, portugál, és amerikai felségjellel -, hogy bebizonyítsák: a szövetség haderőnemeinek sikeres együttműködésével készen állnak egy lehetséges támadás elhárítására.
2024-12-14 16:00:42
Kovács Krisztián ezredest nevezték ki az MH Kiss József 86. Helikopterdandár új parancsnokává 2025. január elsejei hatállyal. Elődje, dr. Bali Tamás dandártábornok az MH Összhaderőnemi Műveleti Parancsnokság parancsnokhelyetteseként folytatja katonai szolgálatát.
2024-12-11 16:45:48
A Wizz Air örömmel jelenti be, hogy a World Finance szaklap “Carbon Awards 2024” programjában karbonintenzitásának csökkentéséért és a fenntarthatóbb üzemelésért bevezetett gyakorlatok elismeréseként elnyerte a “Legjobb légitársaság a szén-dioxid-kibocsátás csökkentéséért” elismerést.
   MÁSOK ÍRTÁK
2024. 12. 19., 11:57
A két H225M helikopter megérkezése, azt jelenti, hogy a megrendelt 16-ból már 14 a Magyar Honvédségnél van – tette hozzá Szalay-Bobrovniczky Kristóf.
2024. 12. 17., 12:25
A keskenytörzsű, közepes hatótávolságú utasszállítóhoz a légitársaság az amerikai Azorra lízing- és vagyonkezelő cég közvetítésével jutott hozzá.
2024. 12. 15., 22:13
Annak idején, amikor a Lockheed a P-3 Orion tervezésébe fogott, nem is volt kérdéses, hogy az óceánnal körülvett Ausztrália légierejénél is megjelenik majd a típus, de hogy valamivel több, mint fél évszázadon át, 2023 végéig repül majd a kengurus felségjellel, azt talán ők sem gondolták.
2024. 12. 13., 10:46
Az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandárnál tett látogatást dr. Böröndi Gábor vezérezredes, a Honvéd Vezérkar főnöke.

  Legfrissebbek most

Év végi kötelékrepülést hajtottak végre az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár pilótái tíz JAS-39 Gripen vadászgéppel. A kötelék gépei közül nyolc kiképzési repülést hajtott végre, és hozzájuk csatlakozott a készültségi géppár is.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.