2024. 10. 16. szerda
Gál
: 400 Ft   : 367 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

A pilótaképzés hírei - Osztályelső honvéd tisztjelölt

A pilótaképzés hírei - Osztályelső honvéd tisztjelölt
honvedelem.hu  |  2024. 10. 15., 09:09
A pilótaképzés hírei - Osztályelső honvéd tisztjelölt

Gyermekkorukban sokan szeretnének vadászpilóták lenni, de legtöbbjüknek ez nem sikerül, a pályaválasztáshoz érve már régen letesznek ezen álmukról. Vimpek Balázs, a Nemzeti Közszolgálati Egyetem Hadtudományi és Honvédtisztképző Kar állami légiközlekedési alapképzési szak, állami légijármű-vezetői szakirány hallgató zászlósa nem ehhez a táborhoz tartozik, ugyanis a közelmúltban nagy lépést tett álmai beteljesüléséért.

Kik jelentkezhetnek erre a képzésre? Milyen szempontoknak kellett eleget tenni a sikeres felvételért?

Ezt a képzést az amerikai légierő iskolája indítja. A tananyag úgy van összeállítva, hogy akár egy nullkilométeres ember, aki még soha nem vezetett repülőgépet, is képes legyen elvégezni a tizennyolc hónapos tanfolyamot. A képzés elején egy kicsi, 80 lóerős géppel repültünk, ebből az állapotból eljutottunk oda, hogy egy utánégetővel rendelkező, 3200 font tolóerejű, sugárhajtóműves gép irányítására is képesek lettünk.

A tanulmányi eredmények, de legfőképpen a repülési képességeim alapján választottak ki engem, de nem a nullkilométeresekhez tartoztam. Nekünk, honvéd tisztjelölteknek annyiban volt ez egy kicsit könnyebb, hogy Szolnokon közel hatvan órát repülhettem a Zlin 242-es típusú repülőgépen. Ezáltal nekem műrepülő-, műszeres és navigációs alaptudásom már volt, illetve kötelékrepülésekben is teljesítettem már tíz órát, ami nagyon-nagyon sokat számított.

Milyen modulokból áll a képzés?

Megérkezésünkkor egy két hónapos nyelvi kurzussal indítottunk San Antonioban. Ezután az alapvető repüléskészségeket fejlesztő modul következett, ennek a helyszíne a Colorado államban található Pueblo városa volt. Ezt követően Oklahomába mentünk, Enidben először turbólégcsavaros repülővel száz órát repültünk, majd a sugárhajtóműves T-38-as géppel mintegy száz órát teljesítettünk. Az utolsó részben rendszerint már nem magára a repülőre koncentráltunk, hanem a kötelékben repülésre és az alap taktikai feladatok végrehajtására.

Másfél év alatt elég sok dolgot kellett elsajátítanod. Mennyire volt feszített a tempó?

Gyakorlatilag 2023 májusában kezdtünk a 80 lóerős repülővel tanulni, majd rá egy évre, idén májusban már a sugárhajtóművessel repültünk. Utólag visszatekintve szinte hihetetlen, hogy mennyi mindent tudtak belesűríteni ebbe az egy évbe. Szeptemberben fejeztem be a képzést, összesen 240 órát repültem, ami nagyon soknak számít. Naponta kétszer-háromszor repültünk, ez nyáron és télen is megterhelő. A legnagyobb melegben 40, de akár 50 Celsius-fokban kellett repülnünk, nappal és éjszaka egyaránt. Ez volt életem legszebb és egyszerre a legnehezebb tizennyolc hónapja.

Kiváló eredménnyel végeztél. Az oktatók mit mondtak, mi volt az erősséged, ami osztályelsővé tett?

Az alkalmazkodóképességem. Oktatóim azt mondták, hogy nem kellett plusz időt szánniuk rám, elsőre megértettem a feladatot. Vizuális típus vagyok, amit egyszer gyakorlatban, repülés közben meglátok, azt már mondhatni, hogy elsajátítottam. Nem tartom magam kimondottan jó tanulónak, nem szeretek a könyvekben elveszni. Természetesen az elméleti részeket megtanulom, de jobban szeretem magamat gyakorlatban kipróbálni.

Az Amerikai Légierő iskolája patinás intézmény. Miben különbözik a többi iskola képzéseitől?

Minden képzésnek megvan a sajátos lebonyolítási rendje, ezáltal más-más úton lehet kinevelni, kitanítani a pilótát. A kanadai képzéssel összehasonlítva elmondható, hogy mind a két képzés a legmagasabb tudást nyújtja. Mindig a végeredményt, a pilótát kell nézni. Ebben a szakmában a mentalitás számít, amit mindkét iskola megad a tanítványoknak, minden itt végzett a „top level” képviselője.

A tanfolyam után most egy rövid időt itthon töltesz. Mi következik ezután?

Folytatom külföldi tanulmányaimat, Olaszországba megyek, ahol a harcászati, taktikai elemeket fogom megtanulni. Az alap technikai képességekkel már rendelkezem, itt nem az én repülésemen lesz a hangsúly, hanem a repülés közben végzendő feladatokat gyakoroljuk majd. Innentől kezdve már gyakorlatilag a harctéren kell gondolkoznom, hogy hogyan pozicionálom saját magamat és a köteléktársaimat.

Mit tanácsolsz azoknak, akik vadászpilóták szeretnének lenni?

Elhivatottság, elszántság kell, merjenek nagyot álmodni, ne hallgassanak senkire, menjenek előre, menjenek a saját fejük után! Soha ne mondjanak le az álmaikról, csak azért, mert valaki azt mondta, hogy ez lehetetlen! Próbálják meg, hiszen nincs annál rosszabb, mint amikor az álom egy örök kérdés marad. Itt a legjobb tulajdonság az alkalmazkodóképesség, ezzel minden akadályt le lehet győzni és nehézséget meg lehet oldani.

További fotók a linkre kattintva érhetőek el!

 

 

Forrás: https://honvedelem.hu/

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 09. 27., 09:15
A 2022-es Royal International Air Tattoo rendezvényen Szentendrei Dávid százados, a Magyar Honvédség vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár hajózója kiemelkedő teljesítményt nyújtott JAS 39-es Gripen vadászgépével.
2024. 09. 25., 09:10
Egy korszak véget ért a Holland Királyi Légierő történetében: országjáró repülés keretein belül, 2024. szeptember 27-én búcsúztak el 45 évnyi szolgálat után az F-16-osok.
2024-10-09 09:00:00
„Bármilyen élethű is a szimulátor, amellyel tizenöt alkalommal repültünk, mégsem közelíti meg a valós repülések adta élményeket” – számolt be élményeiről Asztalos István alezredes, az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár repülésbiztonság főnöke, aki először emelkedhetett a magasba az első magyar KC-390 Millennium szállítógéppel.
   MÁSOK ÍRTÁK
2024. 10. 10., 11:39
Felhők felett tízes kötelékben – két héten át, tizenegy nemzettel közösen emelkednek magasba Gripenjeink a Ramstein Flag 24 gyakorlaton. A nagyszabású esemény során naponta kétszer, egyszerre több mint 60 gép tartózkodik a levegőben, biztosítva a közös NATO légiműveletek gyakorlását, illetve a képességek fejlesztését.
2024. 10. 08., 11:12
1992. január 7-én az olasz hadsereg két, fehérre festett helikoptere érkezett a kaposújlaki repülőtérre. Az AB 205-ös és 206-os az Európai Közösség Megfigyelő Missziójának égisze alatt repült Belgrádból Zágrábba és tankolás céljából szakította meg útját a Kaposvár melletti repülőtéren.
2024. 10. 02., 10:56
Az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár Gripen vadászrepülőgépei is részt vesznek a Ramstein Flag 24 légvédelmi harcászati gyakorlaton Görögországban.
2024. 10. 01., 09:56
A kalibráló repülések során az irányadók és a távolságmérő berendezés útvonal-ellenőrzését a két pilóta és a 2-3 fős fedélzeti kalibráló személyzet önállóan végezte.

  Legfrissebbek most

A HadERŐ című műsor október 15-i adásában folytatódott a Magyar Légierő KC-390-es szállító repülőgépének bemutatása: Asztalos István alezredes, az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár repülésbiztonság főnöke, először emelkedhetett a magasba az első magyar KC-390 Millennium szállítógéppel.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.