2024. 12. 19. csütörtök
Viola
: 415 Ft   : 398 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Kiemelték a Balatonból a magyar gyártású Messerschmitt 109-es roncsát

Kiemelték a Balatonból a magyar gyártású Messerschmitt 109-es roncsát
honvedelem.hu  |  2023. 10. 27., 12:04
Kiemelték a Balatonból a magyar gyártású Messerschmitt 109-es roncsát

Történelmi pillanat: kiemelték a Balatonból Beregszászi Sándor szakaszvezető, 12-es oldalszámú, Messerschmitt 109-es típusú vadászgépének törzsét, október 26-án, csütörtökön. Szentkirályi Alexandra kormányszóvivő szerint emlékeznünk kell azokra, akik a haza szolgálata közben haltak hősi halált, míg Kajári Ferenc altábornagy, a Honvéd Vezérkar főnökének helyettese hangsúlyozta: a vadászgép partot ért maradványai a hazaszeretet örök mementói számunkra.

A Magyar Honvédség vízi pontonjára telepített daru lassan emelte ki a hullámsírból a hetvenkilenc esztendőn át ott pihenő, teljes egészében magyar gyártmányú Me 109-es roncsának utolsó nagyobb darabját. A repüléssel behatóan foglalkozó és a helyszínen jelenlévő szakemberek lelki szemei előtt minden bizonnyal megjelent az 1944. július 2-án levegőbe emelkedő vadászgép egykori képe, amint tizenhét másik géppel együtt elindul, hogy felvegye a harcot az ellenséges 300 amerikai vadászgép és 620 bombázó ellen.

„Joggal merül fel a kérdés, hogy a Magyar Királyi Honvéd Légierő egységei miért szálltak fel aznap, miben reménykedtek bajtársaink? A válasz egyszerű: katonáink a hazát védték; a hazaszeretet, a hon védelme volt az, amely vezérelte őket. Számukra minden egyes ellenséges gép, amelyet sikerült a harcból kivonni, több tonna le nem dobott bombát és így megmentett otthonokat, üzemegységeket és sok-sok emberéletet láttak. A meglehetősen egyoldalú küzdelemben aznap halt hősi halált Beregszászi Sándor szakaszvezető. A Balatonba csapódott gépből a pilótát bajtársai kiemelték, és családja végső nyugalomra helyezhette a túrkevei temetőben, ahol síremlékén a mai napig jól látható a zuhanó Messerschmitt domborműve, amelynek oldalán a 12-es szám olvasható. A repülőgép pedig alámerült a tóban, hogy aztán számos katonai és civil szervezet összefogásával, hosszas kutatómunka és megfeszített fizikai munka után újra kiemelkedjen onnan” – fogalmazott Kajári Ferenc altábornagy.

Hangsúlyozta: a vadászgép partot ért maradványa örök mementó marad számunkra és a HM Hadtörténeti Intézet és Múzeum (HM HIM) műtárgyállományában válik védett kulturális értékké, amely „egyszerre emléke egy hősi halottunk legdrágább áldozatának, de komoly katonai művelet eredménye is, amelynek tapasztalatait számtalan más helyzetben is hasznosítani tudjuk.”

Szentkirályi Alexandra kormányszóvivő honlapunknak elmondta: meg kell emlékeznünk azokról, akik a hazájukért szolgáltak és ha kellett, hősi halált haltak érte.

„Nagyon fontosnak tartom, hogy a tervezett kiállítás keretében minél többen találkozzanak Beregszászi Sándor emlékével, mert az jót fog tenni a magyar nemzettudatnak. Tudom, hogy a Magyar Honvédség több alakulatától érkezett szakemberek egy csapatban, embert próbáló munkával tudták felszínre hozni a roncsot, és ezért szeretném kifejezni minden tiszteletem és elismerésem! Ugyanakkor minden nehézség ellenére ezt senki sem érezte tehernek, mert a kiemelési munkálatokban részt vett állomány minden tagja tudta és tudja, hogy milyen fontos ápolni hős bajtársuk emlékét” – mondta a kormányszóvivő asszony.

Magó Károly zászlós, az MH Kiss József 86. Helikopterdandár kutatója, a projekt hadtörténeti örökségvédelmi felelőse, egyben a kutatás vezetője előadásában kitért többek között arra, hogy a roncs kiemelt jelentőségű hadtörténeti és ipartörténeti emlék is egyszerre, mivel ezt a repülőgépet (mind a sárkányszerkezetet, mind a motort) teljes egészében hazánkban gyártották. Mint mondta: a hazai védelmi ipar akkori teljesítményét jól fémjelzi, hogy a németek is előszeretettel használtak magyar gyártású vadászgépeket. Hallhattuk, hogy a többhetes kutatómunka során a Magyar Honvédség összes olyan alakulata (is) képviseltette magát, ahol búvárok szolgálnak. Ők naponta 6-8 órás merülési idővel, gyakorlatilag nulla látási viszonyok közepette dolgoztak a Balatonban, ahol a négy-öt méterre süllyedt roncsot egy-másfél méteres iszapréteg takarta. Ugyanakkor – elsősorban az állóvíz miatt – a felszínen dolgozó műszaki állománynak is komoly kihívást jelentett a feladat.

A roncs további sorsával kapcsolatban Soós Péter alezredes, a HM HIM múzeumigazgató-helyettese elmondta: most következik az a fajta tervezőmunka, amely során a szakemberek kitalálják, miként lehet műtárggyá varázsolni az Me 109-est; hogyan lehet kézzel foghatóan is megismertetni minél több embert hadtörténelmünk újra felszínre került darabjával és az 1944-ben történtekkel…

További fotók a linkre kattintva érhetőek el!

Forrás: https://honvedelem.hu/

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 12. 07., 20:15
Egy hely, ahol találkozik a legmodernebb haditechnika az örök klasszikusnak számítóval: a Nemzeti Közszolgálati Egyetem Hadtudományi és Honvédtisztképző Kar állami légiközlekedési szakán nem csak pilótákat képeznek, hiszen a merev- és forgószárnyasok üzemeltetése és karbantartása legalább annyira fontos, mint azok vezetése.
2024. 11. 29., 14:54
2024. szeptember 30 - október 11. között Görögország volt a házigazdája a NATO legnagyobb idei hadgyakorlatának. A hazai szuperszonikusokon kívül 11 légierő gépei érkeztek a mediterrán légtérbe - brit, kanadai, francia, svéd, magyar, lengyel, román, spanyol, olasz, portugál, és amerikai felségjellel -, hogy bebizonyítsák: a szövetség haderőnemeinek sikeres együttműködésével készen állnak egy lehetséges támadás elhárítására.
2024-12-14 16:00:42
Kovács Krisztián ezredest nevezték ki az MH Kiss József 86. Helikopterdandár új parancsnokává 2025. január elsejei hatállyal. Elődje, dr. Bali Tamás dandártábornok az MH Összhaderőnemi Műveleti Parancsnokság parancsnokhelyetteseként folytatja katonai szolgálatát.
2024-12-11 16:45:48
A Wizz Air örömmel jelenti be, hogy a World Finance szaklap “Carbon Awards 2024” programjában karbonintenzitásának csökkentéséért és a fenntarthatóbb üzemelésért bevezetett gyakorlatok elismeréseként elnyerte a “Legjobb légitársaság a szén-dioxid-kibocsátás csökkentéséért” elismerést.
2024-12-04 10:25:57
A VINCI Airports által üzemeltetett Budapest Airport hisz abban, hogy a tehetség mindenkiben megvan, de akkor csillan meg igazán, ha megtalálja a helyét. Ahhoz azonban, hogy megtaláljuk azt a munkakört, amiben valóban szárnyalhatunk, először magunkat kell jobban megismernünk.
   MÁSOK ÍRTÁK
2024. 12. 19., 11:57
A két H225M helikopter megérkezése, azt jelenti, hogy a megrendelt 16-ból már 14 a Magyar Honvédségnél van – tette hozzá Szalay-Bobrovniczky Kristóf.
2024. 12. 17., 12:25
A keskenytörzsű, közepes hatótávolságú utasszállítóhoz a légitársaság az amerikai Azorra lízing- és vagyonkezelő cég közvetítésével jutott hozzá.
2024. 12. 15., 22:13
Annak idején, amikor a Lockheed a P-3 Orion tervezésébe fogott, nem is volt kérdéses, hogy az óceánnal körülvett Ausztrália légierejénél is megjelenik majd a típus, de hogy valamivel több, mint fél évszázadon át, 2023 végéig repül majd a kengurus felségjellel, azt talán ők sem gondolták.
2024. 12. 13., 10:46
Az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandárnál tett látogatást dr. Böröndi Gábor vezérezredes, a Honvéd Vezérkar főnöke.

  Legfrissebbek most

Év végi kötelékrepülést hajtottak végre az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár pilótái tíz JAS-39 Gripen vadászgéppel. A kötelék gépei közül nyolc kiképzési repülést hajtott végre, és hozzájuk csatlakozott a készültségi géppár is.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.