2025. 02. 21. péntek
Eleonóra
: 405 Ft   : 386 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

2016-ban kaphatja meg az első F-35-ösöket Izrael

JETfly  |  2015. 04. 21., 11:34

A Lockhead Martin képviselőjének április 15-i bejelentése alapján az Izraeli Légierő lesz a világon a második, ahol a legújabb fejlesztésű, 5. generációs vadászrepülőgépeket rendszeresítik. Az első két Lockheed Martin F-35A Lightning II a tervek szerint 2016 decemberében érkezik, a korábbi megrendelés értelmében további 31 fogja követni. Az izraeli állam szeretné ezt a mennyiséget további 17 darabbal megnövelni, melynek eredményeképp két teljesen feltöltött vadászrepülő-század állhatna hadrendbe.

A dél-izraeli Nevatim Légibázis állományából már kijelölték azt a hat pilótát, akik elsőként lesznek átképezve az F-35-re – öten lesznek oktatók és a századparancsnok a hatodik. Ők képezik a leendő század „magját”.  Steve Over, az F-35 Nemzetközi Értékesítési Részlegének vezetője kiemelte, hogy az átképzésre kerülő pilóták legnagyobb kihívását a „másképpen gondolkozás” elsajátítása jelenti. Az eddig repült típusokhoz képest a jelentősen megnőtt manőverezi képesség, tüzerő, kommunikációs rendszerek, lopakodó képesség, nagy távolságú adatmegosztó képesség a légi hadmüveletek újragondolását követelik meg az alkalmazótól.

Az első két repülőgép még a gyártási fázis kezdeti szakaszából származik – a gyártási kapacitást nem is tervezik megnövelni, míg a teszt-periódus végére nem érnek. Előre láthatólag ez 2018-ra fog bekövetkezni, ezután jelentősen meg kívánják növelni a gyártáskapacitást. 2016-ig több mint 200 db F-35-öst terveznek legyártani, további 350 darabot pedig 2018 végéig.

Izrael szeretné a későbbiekben a rövid fel- és leszálló képességü (STOVL), ám jóval drágább F-35B típust is beszerezni, melyekkel akár az ellenség ballisztikus rakétái által rombolt repülőterekről és képesek lennének le- és felszállni. Alan Norman, a Lockheed Martin rangidős F-35-ös tesztpilótája szerint az izraeli pilóták képesek lesznek a célpontokat „láthatatlanul” megközelíteni, mindeközben felderítési információkat gyüjteni és egyidejüleg támadni földi- és légi célokat, mindezt hihetetlen túlélőképességgel párosítva. "Gyerekjáték a gép vezetése, a pilóta megszabadul a ’gépészkedéstől’, helyette minden energiáját és figyelmét a fegyverzeti eszközei leghatásosabb alkalmazására összpontosíthatja” – mondta Steve Order.

F-35

A repülőgép tüzvezető radarja együttmüködik több fedélzeti szenzorral és beépített antennával – beleértve az elektronikai harc berendezéseit – és teljes, körkörös elektronikai védelmet és felderítési információt biztosítanak. A pilóták képesek lesznek úgy információt továbbítani és megosztani egymás között, hogy a repülőgép lopakodó képessége nem szenved csorbát. 

„Bár nem láthatatlan, de a harctéren büntetlenül azt tehet, amit csak akar” – mondta Alan Norman. "Több száz mérföldről be tudja azonosítani a radarállásokat és dönthet a megkerülésükről vagy a pusztításukról. Az érzékelői folyamatosan keresik a földi és légi felderítő radarok jeleit, képes megállapítani a fenyegetés pontos helyét-irányát – mindezt úgy, hogy a fedélzetről egyetlen elektront sem sugároz ki.”

A pilótát hat fedélzeti monitor tájékoztatja folyamatosan a légi helyzetről, a sisakcélzó pedig megtetézi mindezt infravörös és éjjellátó képességgel. A sisakcélzó segítségével a célt nem csak felkutatni és megjelölni lehet, de a fedélzeti szenzoroktól kiegészítő információk is lekérhetők rá. A gép alján hat beépített kamera pásztázza a földfelszínt és akár 13 km távolságról is képes a célt kinagyítani.

"Még csak 30 000 órát repültünk a típussal, számításaink szerint 200 000 óránál leszünk túl a kezdeti szakaszon és addigra a típus minden ’gyermekbetegségét’ ki tudjuk javítani. Ilyen ütemben 2017-re el is érjük ezt. Ez lesz minden idők ’legteszteltebb’ repülőgépe, 120 000 felszálláson vagyunk túl eddig.”

Az F-35-ös élettartamát 30 és 40 év közöttire tervezik, a legyártandó 3 443 darab fogja biztosítani az Egyesült Államok és a nyolc partnerország igényeit. Kilenc negyedik generációs típus fog váltani az F-35-ös. Az eddig legyártott példányok a Block 2B szoftvert használják, ezt 2016 első negyedévére tervezik lecserélni a megnövelt képességeket biztosító Block 3i-re A Nevatim Légibázis képviselője szerint a beérkező F-35-ösök jelentősen lerövidítik majd az átálláshoz szükséges időt.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2025. 02. 04., 15:48
A Kínai Népköztársaság repülőiparának legkomolyabb seregszemléjét kétévente rendezik meg. A hivatalos nevén Kínai Nemzetközi Légi- és Űrkutatási Kiállítás a ritka alkalmak egyike, amikor a messze földről érkezők is megismerhetik a helyi fejlesztéseket, és véleményt alkothatnak a közeli - vagy távolabbi elképzelésekből.
2025. 01. 29., 12:12
Repülőműszaki szakmai héten vett részt január 21. és 24. között a pápai MH 47. Bázisrepülőtér repülést biztosító századának teljes állománya, hogy felkészüljön a repülőműszaki és a speciális repüléskiszolgálási feladatok szakszerű végrehajtására a 2025-ös kiképzési évben.
2025-02-17 13:29:58
A Magyar Honvédség KC-390 Millennium típusú szállító repülőgépének éves karbantartását a pápai légibázison települő nemzetközi Stratégiai Légiszállító Képesség program egyedülálló C-17-es hangárjában végzi a kecskeméti repülődandár repülőműszaki állománya.
2025-02-10 10:33:12
Alig hat héttel az évkezdés után ismét új légitársasággal bővül a VINCI Airports hálózat részeként működő Budapest Airport menetrendje. A Budapest és a kazahsztáni Simkent városa között induló új, közvetlen összeköttetést a SCAT Airlines üzemelteti május 27-től, teljesen új célállomást adva hozzá a Budapest Airport folyamatosan bővülő desztinációs kínálatához.
   MÁSOK ÍRTÁK
2025. 02. 17., 09:48
A Gulfstream Aerospace hamarosan átadja a megrendelőjének az utolsó G650(ER) business jetet. A jövő a G800-asoké, a váltómodell még az első félévben megkapja az amerikai Szövetségi Légügyi Hivataltól a szükséges tanúsítványokat.
2025. 02. 13., 09:18
A négynapos tanfolyam február 10-én kezdődött, a Kalkar-i Német Légierő Műveleti Parancsnokság NATO Allied Command Transformation (ACT) által akkreditált kiképzőközpontja, valamint az MH ÖMP Légierő Hadműveleti és Kiképzési Főnökség fegyvernemi részlege közös szervezésében.
2025. 02. 06., 10:02
Decemberben egy, akkor a nyilvánosság előtt még nem ismert megrendelő jelentette be az igényét nyolc, a gyártási fázis utolsó szakaszához érkezett Boeing 767F-re. Most kiderült: az ügyfél a UPS.
2025. 01. 31., 09:56
Beszélgetés Könczöl Ferenc ezredessel, aki 2025. január 1-től tölti be az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár parancsnoki beosztását.

  Legfrissebbek most

2024 november első felében immár nyolcadik alkalommal tartották meg a CRUZEX-et. A legnagyobb latin-amerikai légierő gyakorlaton ezúttal 16 országból 3000 katona és 100 repülő eszköz vett részt.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.