A kétüléses harci helikopter feladata páncélozott és nem páncélozott célok, alacsonyan repülő légi célok valamint az élőerő pusztítása a harctéren. A helikopter kialakítása hagyományos farokrotoros.
A főrotor agy rugalmas csapágyazása az egyszerübb szerkezeti kialakítást szolgálja. A főrotor lapátok kompozit anyagból készülnek. A farokrotor kétsíkú kialakítású önállóan vezérelhető X alakú lapátokkal. Az elforgatható stabilizátor aszimmetrikus elrendezésü és a faroktartó végén helyezkedik el. A helikopter hárompontos farokkerekes nem behúzható futómüvel rendelkezik.
A MI-28A erőforrása két TV-3-117VMA tengelyteljesítményt szolgáltató gázturbinás hajtómü. A hajtómüvek deflektorral és porkiválasztóval rendelkeznek, hogy megakadályozzák a por bejutását a beömlőnyílásokba, ezzel védve a hajtómüveket, amikor előkészítetlen területről szállnak. A hajtómüvek a sárkány két oldalán helyezkednek el növelve ezzel a harci túlélő képességet. A helikopter rendelkezik egy segédhajtómüvel is az önálló üzemelés érdekében.
A MI-28A túlélőképességét növelő berendezések magukban foglalják:
A helikopter vezetőfülke páncélozását;
A tüzelőanyag tartályok öntömítő bevonatát;
A tüzoltó berendezést;
A kiömlő nyílások fölött található a kiömlő gázok hőkibocsátását csökkentő keverő dobozokat;
A megkétszerezett és tartalék hidraulika, energia és kormányvezérlő rendszereket.
A személyzet (pilóta és navigátor) egy tandem elrendezésü fülkében helyezkednek el önálló fülketetők alatt. A fülketetőn felül áramvonalazott borítás alatt elhelyezett elektronikus berendezések egységei árnyékolják a személyzet fülkéit. A helikoptert energia elnyelő ülésekkel és futómüvekkel látták el a személyzet védelme érdekében kényszerleszállás vagy kis magasságról történő lezuhanás során. A MI-28A kis nyilazási szögü, közép elhelyezésü szárnyakkal rendelkezik, melyeken két-két felfüggesztési pont található. A szárnyvégekre zavaró konténert szereltek. A helikopter fegyverzetéből kiemelkedik a nagyteljesítményü 30 mm-es toronyban elhelyezett gépágyú, melyet két síkban stabilizálnak és egy tüzvezető egység késleltet, a lőszert két dobozban helyezték el közvetlenül a gépágyú bölcsőjén.
A helikopter harckocsi elhárító rakétarendszere képezi a harckocsi elleni fegyverzet gerincét, mely képes megsemmisíteni erősen páncélozott célokat, különálló tüzeszközöket és alacsonyan repülő légi célokat. A helikopter rendelkezik még konténerekben függesztett nemirányított rakétákkal és gépágyúkkal a gyengén páncélozott, sebezhető és területcélok ellen. A MI-28A-t modern megfigyelő/célzó, helikoptervezérlő/navigációs és kommunikációs és egyéb rendszerek jellemzik, melyek biztosítják, hogy mind a pilóta mind pedig a navigátor végrehajthatja a gép vezetését, a navigációt és a célzási feladatokat. A helikopter hosszú ideig önállóan üzemelhet gyengén előkészített területről. A helikopter bármilyen éghajlati és földrajzi körülmények között képes végrehajtani harcfeladatokat. A MI-28A felülmúlja a MI-24P képességeit.
A helikopter alapvető jellemzői:
Személyzet: 2 fő
Felszálló súly (kg):
Normál: 10400
Max.: 11500
Harci terhelés tömege (kg):
Normál: 638
Max.: 1605
Üres súly: 7890 kg
Repülési sebesség (km):
Max.: 282
Utazó: 260
Függeszkedési magasság: 3450 m
Szolgálati csúcsmagasság: 5750 m
Hatótávolság normál felszálló súly esetén: 460 km
Áttelepülési hatótávolság: 1105 km
Geometriai méretek (m): 16,85x4,81
Főrotor átmérő: 17,2 m
Hajtómü: 2 db TV3-117VMA (2200 LE)
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
2024 november első felében immár nyolcadik alkalommal tartották meg a CRUZEX-et. A legnagyobb latin-amerikai légierő gyakorlaton ezúttal 16 országból 3000 katona és 100 repülő eszköz vett részt.
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.