A Dubai Repülőnapon 2005 novemberében először vett részt egy Gripen. Fredrik Müchler bemutatópilóta, Mats Thorbiörnson fő-berepülőpilóta és Magnus Lewis Olsson (berepülőpilóta és a dél-afrikai Saab-projekt pilótája) vitte a gépeket, hogy a helyszínen találkozzanak Håkan Wallénnel az Egyesült Arab Emírségekben. A Gripen News Magnusszal beszélt az utazás során szerzett benyomásairól.
Hétfőn, tavaly november 14-én, egy tipikus hideg, nedves svéd késő őszi napon két Gripen szállt fel a Saab gyár linköpingi repteréről. Az esemény egy háromhetes kaland kezdetét jelezte, amely során a svéd vadászok minden eddiginél keletebbre jutottak. A Dubai Repülőnapra utaztunk első osztályon az együléses Gripen C és a kétüléses D változatban.
Természetesen nem pénteken döntöd el, hogy átugrasz Dubaiba. A bemutatópilótánk, Fredrik Müchler mindent pontosan megtervezett. A mérnökök frissítették a szoftvert és a hardvert. A repülőgép a világon bárhol repülhet, ám ez volt az első alkalom, hogy a Saabnak bizonyítani kellett azon képességét, hogy rövid idő alatt taktikailag releváns szoftvert tud fejleszteni. Az időkritikus elvárások között szerepelt további elektronikus térképek elkészítése és egy új reptéradatbázis összeállítása. Egy héttel az indulás előtt minden elkészült, és vasárnap útra készen álltunk.
Az áttelepülést a Svéd Légierő egyik C-130 Hercules gépe támogatta. Ezen szállították a müszaki személyzetet, a biztonsági embereket, néhány alkatrészt és a csomagjainkat. Összesen tizenheten voltunk - ez sok mindent elárul a Gripenek üzemeltetéséről és logisztikai igényeiről.
Mielőtt továbbhaladtunk volna a görögországi Tanagra felé, megálltunk Csehországban a Cáslavi Repülőbázison. Az időjárás végig csapnivaló volt. A másfél órás pihenő során találkoztunk a C-130-assal, majd a mediterráneum felé haladtunk, ahol Szantorini szigete fölött végre képeslapba illő időjárás fogadott. Fél órával később már szárazföld fölött, az észak-egyiptomi sivatagban jártunk. Amikor leszálltunk Hurghadában, a navigációs rendszer durván 2 méter eltérést mutatott - lenyügöző teljesítmény egy ilyen hosszú út után. Bár már késő délután volt, a hőmérséklet még mindig 30 fok fölötti értéket mutatott.
A következő nap Bahrein felé vettük az irányt, átkelvén a Vörös-tengeren és a hatalmas szaúdi sivatagon. Egy rövid utántöltés után már csak egy ugrásnyira voltunk a Dubai Nemzetközi Reptértől. Összesen hét és fél órát repültünk a hideg Linköpingből.
A repülőnap alatt erőfeszítéseinket Fredrik bemutatójára koncentráltuk, ha pedig éppen nem repült, akkor prezentációkkal segítettük a Saabot és a Gripen Internationalt, illetve besegítettünk a standon is. A repülőnap befejeztével szerepet cseréltünk - Fredrik végre kipihenhette magát, míg én és Håkan Wallén megkezdtük a térség légierői képviselőinek reptetését. A VIP-ek el voltak ragadtatva a lehetőségtől, a Gripen képességei pedig nemcsak meglepték őket, hanem mély benyomást is tettek rájuk. Egyikük sem tapasztalt ez idáig ehhez foghatót. Mindnyájan dicsérték a Gripen pilótabarát kialakítását, illetve kiemelték a repülőgép pozitív repülési és leszállási tulajdonságait.
A hazaút már könnyen ment, bár a rossz idő pont ott köszöntött ránk, ahol három héttel korábban hagytuk. Végtelennek tünő felhőáttörések után december 4-én késő este szálltunk le otthon. Eposzba illő kaland ért véget egy szép leszállással.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
2024 november első felében immár nyolcadik alkalommal tartották meg a CRUZEX-et. A legnagyobb latin-amerikai légierő gyakorlaton ezúttal 16 országból 3000 katona és 100 repülő eszköz vett részt.
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.