2025. 02. 21. péntek
Eleonóra
: 405 Ft   : 386 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Gripenek Dubaiban

JETfly  |  2006. 04. 26., 10:47

A Dubai Repülőnapon 2005 novemberében először vett részt egy Gripen. Fredrik Müchler bemutatópilóta, Mats Thorbiörnson fő-berepülőpilóta és Magnus Lewis Olsson (berepülőpilóta és a dél-afrikai Saab-projekt pilótája) vitte a gépeket, hogy a helyszínen találkozzanak Håkan Wallénnel az Egyesült Arab Emírségekben. A Gripen News Magnusszal beszélt az utazás során szerzett benyomásairól.

Hétfőn, tavaly november 14-én, egy tipikus hideg, nedves svéd késő őszi napon két Gripen szállt fel a Saab gyár linköpingi repteréről. Az esemény egy háromhetes kaland kezdetét jelezte, amely során a svéd vadászok minden eddiginél keletebbre jutottak. A Dubai Repülőnapra utaztunk első osztályon az együléses Gripen C és a kétüléses D változatban.

Természetesen nem pénteken döntöd el, hogy átugrasz Dubaiba. A bemutatópilótánk, Fredrik Müchler mindent pontosan megtervezett. A mérnökök frissítették a szoftvert és a hardvert. A repülőgép a világon bárhol repülhet, ám ez volt az első alkalom, hogy a Saabnak bizonyítani kellett azon képességét, hogy rövid idő alatt taktikailag releváns szoftvert tud fejleszteni. Az időkritikus elvárások között szerepelt további elektronikus térképek elkészítése és egy új reptéradatbázis összeállítása. Egy héttel az indulás előtt minden elkészült, és vasárnap útra készen álltunk.

Az áttelepülést a Svéd Légierő egyik C-130 Hercules gépe támogatta. Ezen szállították a müszaki személyzetet, a biztonsági embereket, néhány alkatrészt és a csomagjainkat. Összesen tizenheten voltunk - ez sok mindent elárul a Gripenek üzemeltetéséről és logisztikai igényeiről.

Mielőtt továbbhaladtunk volna a görögországi Tanagra felé, megálltunk Csehországban a Cáslavi Repülőbázison. Az időjárás végig csapnivaló volt. A másfél órás pihenő során találkoztunk a C-130-assal, majd a mediterráneum felé haladtunk, ahol Szantorini szigete fölött végre képeslapba illő időjárás fogadott. Fél órával később már szárazföld fölött, az észak-egyiptomi sivatagban jártunk. Amikor leszálltunk Hurghadában, a navigációs rendszer durván 2 méter eltérést mutatott - lenyügöző teljesítmény egy ilyen hosszú út után. Bár már késő délután volt, a hőmérséklet még mindig 30 fok fölötti értéket mutatott.

A következő nap Bahrein felé vettük az irányt, átkelvén a Vörös-tengeren és a hatalmas szaúdi sivatagon. Egy rövid utántöltés után már csak egy ugrásnyira voltunk a Dubai Nemzetközi Reptértől. Összesen hét és fél órát repültünk a hideg Linköpingből.

A repülőnap alatt erőfeszítéseinket Fredrik bemutatójára koncentráltuk, ha pedig éppen nem repült, akkor prezentációkkal segítettük a Saabot és a Gripen Internationalt, illetve besegítettünk a standon is. A repülőnap befejeztével szerepet cseréltünk - Fredrik végre kipihenhette magát, míg én és Håkan Wallén megkezdtük a térség légierői képviselőinek reptetését. A VIP-ek el voltak ragadtatva a lehetőségtől, a Gripen képességei pedig nemcsak meglepték őket, hanem mély benyomást is tettek rájuk. Egyikük sem tapasztalt ez idáig ehhez foghatót. Mindnyájan dicsérték a Gripen pilótabarát kialakítását, illetve kiemelték a repülőgép pozitív repülési és leszállási tulajdonságait.

A hazaút már könnyen ment, bár a rossz idő pont ott köszöntött ránk, ahol három héttel korábban hagytuk. Végtelennek tünő felhőáttörések után december 4-én késő este szálltunk le otthon. Eposzba illő kaland ért véget egy szép leszállással.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2025. 02. 04., 15:48
A Kínai Népköztársaság repülőiparának legkomolyabb seregszemléjét kétévente rendezik meg. A hivatalos nevén Kínai Nemzetközi Légi- és Űrkutatási Kiállítás a ritka alkalmak egyike, amikor a messze földről érkezők is megismerhetik a helyi fejlesztéseket, és véleményt alkothatnak a közeli - vagy távolabbi elképzelésekből.
2025. 01. 29., 12:12
Repülőműszaki szakmai héten vett részt január 21. és 24. között a pápai MH 47. Bázisrepülőtér repülést biztosító századának teljes állománya, hogy felkészüljön a repülőműszaki és a speciális repüléskiszolgálási feladatok szakszerű végrehajtására a 2025-ös kiképzési évben.
2025-02-17 13:29:58
A Magyar Honvédség KC-390 Millennium típusú szállító repülőgépének éves karbantartását a pápai légibázison települő nemzetközi Stratégiai Légiszállító Képesség program egyedülálló C-17-es hangárjában végzi a kecskeméti repülődandár repülőműszaki állománya.
2025-02-10 10:33:12
Alig hat héttel az évkezdés után ismét új légitársasággal bővül a VINCI Airports hálózat részeként működő Budapest Airport menetrendje. A Budapest és a kazahsztáni Simkent városa között induló új, közvetlen összeköttetést a SCAT Airlines üzemelteti május 27-től, teljesen új célállomást adva hozzá a Budapest Airport folyamatosan bővülő desztinációs kínálatához.
   MÁSOK ÍRTÁK
2025. 02. 17., 09:48
A Gulfstream Aerospace hamarosan átadja a megrendelőjének az utolsó G650(ER) business jetet. A jövő a G800-asoké, a váltómodell még az első félévben megkapja az amerikai Szövetségi Légügyi Hivataltól a szükséges tanúsítványokat.
2025. 02. 13., 09:18
A négynapos tanfolyam február 10-én kezdődött, a Kalkar-i Német Légierő Műveleti Parancsnokság NATO Allied Command Transformation (ACT) által akkreditált kiképzőközpontja, valamint az MH ÖMP Légierő Hadműveleti és Kiképzési Főnökség fegyvernemi részlege közös szervezésében.
2025. 02. 06., 10:02
Decemberben egy, akkor a nyilvánosság előtt még nem ismert megrendelő jelentette be az igényét nyolc, a gyártási fázis utolsó szakaszához érkezett Boeing 767F-re. Most kiderült: az ügyfél a UPS.
2025. 01. 31., 09:56
Beszélgetés Könczöl Ferenc ezredessel, aki 2025. január 1-től tölti be az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár parancsnoki beosztását.

  Legfrissebbek most

2024 november első felében immár nyolcadik alkalommal tartották meg a CRUZEX-et. A legnagyobb latin-amerikai légierő gyakorlaton ezúttal 16 országból 3000 katona és 100 repülő eszköz vett részt.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.