2025. 02. 21. péntek
Eleonóra
: 405 Ft   : 386 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

A Gripen életmentő katapultülése, az Mk 10L

JETfly  |  2007. 05. 09., 14:45

A katapultülés a jelenkor modern vadászgépeinek elengedhetetlen kelléke. A repülőgépek vészelhagyására szolgáló szerkezet biztosítja a gyors eltávolodást a repülőgéptől, a biztonságos földet vagy vízbe érést. 2007. április 19-én a Svéd Légierő egyik JAS-39C típusú vadászrepülőgépe leszállás közben balesetet szenvedett. A repülőgép pilótája katapultált, a jelenlegi információk szerint az életmentő rendszer önmagától lépett működésbe. A Gripen vadászgépekbe a Martin-Baker 10L típusú ülést szerelték. A híres cég gyártmányai eddig több mint hétezer, idén tizenhárom ember életét mentették meg.

Az Mk 10 típusú katapultülést 1973-ban állították szolgálatba. A Gripen vadászgépekbe a SAAB és a Martin-Baker között 1983 májusában aláírt szerződés alapján építették be.

Az Mk 10 ülésen jelentős változásokat mutattak be az előző rendszerekhez képest, a legfontosabb fejlesztés, hogy csökkentsék a kilövés és az ejtőernyő kibomlása közötti időtartamot.

A könnyü, alacsony árú Mk 10L katapultülést az Mk 10-es szériából fejlesztették ki, hogy eleget tegyen azoknak a felhasználási igényeknek, ahol a sárkányszerkezet súlya és a rendelkezésre álló hely elsődleges kritériumok.Az Mk 10L súly- és helymegtakarító előnyeit úgy valósították meg, hogy az ülés megtartotta az Mk 10 széria teljesítménytulajdonságait. A több mint 500 végrehajtott kilövési teszttel az Mk 10L a legjobban tesztelt katapultülés világszerte.A JAS-39 Gripenen kívül az Mk 10L-t jelenleg az alábbi repülőgépekben alkalmazzák még:Aeritalia AMX, IAI Lavi, Aermacchi 339, IAR Jurom, AMD Mirage, IAR 99, BAe Hawk, Nanchang A5, BAe EAP, Nanchang K8/L8, CASA C101, Nanchang F5, Chengdu F7, Embraer/Shorts Tucano, SIAI Marchetti S211, Eurofighter EFA, Sikorsky X-Wing, Gulfstream Perigrine, Soko Super Galeb.

Szerkezeti felépítésA Mk 10L katapultülést négy fő egységben tervezték: a katapult, a fő tartószerkezet, a kagylóülés és az ejtőernyőegység, mely nagymértékben leegyszerüsíti és felgyorsítja a karbantartási tevékenységeket. A kagylóülés gyorsan, hatástalanítás és a fő tartószerkezet kiszerelése nélkül is kiemelhető anélkül, hogy eközben a pilótafülke tetejének eltávolítása szükségessé válna. Hasonló módon a teljes katapultülés is gyorsan ki- és beszerelhető. Mivel a pilótafülke tetejének eltávolítása nem szükséges, ezzel értékes karbantartási idő spórolható meg.

A burkolat rugalmas kivitele

A Mk 10L katapultülés méretét, helyigényét úgy választották meg, hogy az számos repülőgéptípusba beépíthető legyen. A burkolat rugalmas kivitele lehetővé teszi, hogy a katapultülés tökéletesen illeszkedjen bármely létező vagy jövőbeni pilótafülke helykorlátaihoz.

Alacsony alapár

A súlycsökkentő tanulmányok során egy párhuzamos költségmegtakarítási program, amennyire csak lehetett, leegyszerüsítette a gyártási folyamatot is. Mindezek, a legújabb gyártási eljárások alkalmazásával, beleértve a számítógép-programozású szalagvezérlésü gépeket, egy meglehetősen versenyképes árat valósítottak meg.

Teljesítmény

Az Mk 10 üléstervezése során a gyártó egy megközelítőleg négyezer, vészkörülmények között elvégzett katapultáláson alapuló tanulmányt készített. Megállapították, hogy a kritikus körülmények között végrehajtott katapultálások többsége földközelben, gyors süllyedés során, kevesebb mint 70 fokos bedöntésben következett be. Megfigyelték, hogy csak nagyon kevés olyan eset volt, mely során a katapultálást háton repülésben hajtották végre, és azok is vagy százötven méter felett, vagy kis magasságban, süllyedés közben történtek, melyek bármely katapultrendszer adottságait meghaladták volna. Ezáltal nyilvánvalóvá vált, hogy ha a kilövési/indítási adottságokat azon a területen fejlesztik, mely során a legkritikusabb katapultálások jelentkeznek, sokkal jelentősebb előrelépést érhetnek el az életmentési lehetőségek terén, mintha néhány specifikáció által meghatározott teoretikus kritériumokra támaszkodnának. A 10L ülést ezek figyelembevételével tervezték meg, és teljesítménye különösen kiemelkedő meredek süllyedésben, kis magasságban. A rendszer egyszerü, hatékony és mindezeken túl nagyon megbízható.Az ülés kilövőmechanizmusa egy elsődleges és két másodlagos piropatronból áll, melyek fokozatosan lépnek müködésbe, ezáltal biztosítva, hogy a repülőgép-vezetőre ható terhelés nem haladja meg a 18-20G-t, ami 0,19 másodpercig hat. Annak érdekében, hogy a pilóta ne ütközzön a függőleges vezérsíkkal, az ülés röppályája kissé balra dől. Az ülés piromechanizmusának müködésbe lépése előtt a fülketetőt egy beágyazott robbanózsinór apró darabokra robbantja. A kétüléses változatnál a hátsó repülőgépvezető-fülkében a fülketető szétrobbanása és az ülés kilövése közötti rövid pillanatban egy légzsák nyílik ki, majd le is ereszt, hogy megvédje a pilótát a szétrepülő szilánkoktól. A hátsó ülés röppályája jobbra dől, a két repülőgép-vezető biztonságos elszeparálása érdekében.

Az Mk 10L az alábbi körülmények között alkalmazható:

– 1150 km/h sebességig kis magasságban/1,8 Mach sebességig nagy magasságban– maximum 16 000 méteres magasságig– zéró magasságban, zéró sebességnél (a pilóta 70 m-es magasságba repül)– 100 méteres magasságig háton repülésben– 700 méteres magasságig függőleges zuhanásban– +6G és –3G terhelési határon belül

Irányítható mentőernyőA JAS-39 Gripenbe szerelt mentőernyők első csoportjának süllyedési sebessége 3 m/s volt, mely az ernyő irányítása közben sem változott (ez volt Svéd Légierő első irányítható mentőernyője). A második tételtől kezdődően irányítás nélkül a süllyedési sebesség csupán 0,5 m/s, míg irányítás közben ez az érték 3 m/s. Attól eltekintve, hogy a pilóta számára ez jobb lehetőséget biztosít a legkedvezőbb landolási pont kiválasztására, a kisebb süllyedési sebesség a cselekvőképtelen állapotban lévő repülőgép-vezetők számára is biztonságosabb.

Megnövelt karbantartási intervallumokAz Mk 10L-t speciálisan úgy tervezték, hogy karbantartási igénye egyszerü és minimális legyen. A katapultülés kötelező karbantartása kétévente egy alkalom, melynek elvégzése csupán egy munkanapot igényel. A karbantartás a repülőgép rendelkezésre állásától függően a 23. és a 25. hónap között szabadon tervezhető, más kötelező/időszakos karbantartással összevonható, így csupán annak szükségessége miatt nem kell a légi jármüvet a földön tartani. A rakétahajtómü beépített élettartama 10 év, és a pótalkatrészek, valamint az eszközök is relatíve olcsók. A 10L tulajdoni költsége szinte a legalacsonyabb a mai modern katapultrendszerek között mind a munkaerőigény, mind pedig a finanszírozási feltételek tekintetében.

A Martin-Baker magas technológiai színvonalával a világ egyik legjobb, legmegbízhatóbb katapultüléseit gyártja. Eredményeik legérdekesebb bizonyítéka a Martin-Baker „The Ejection Tie Club”, amit Sir James Martin alapított. A zártkörü klubnak csak azon pilóták lehetnek tagjai, akik életét egy Martin-Baker katapultülés mentette meg. Az újdonsült „szerencsés” klubtagok egy jellegzetes nyakkendőt kapnak, melynek mintázatában a repülőgépeken látható, a katapultülés kilövésére figyelmeztető jel látható. Jelenleg több mint ötezer taggal rendelkezik ez a klub, melynek 1991 óta női tagja is van. Ehhez a klubhoz csatlakozott a Svéd Légierő pilótája, aki 2007. április 19-én sikeresen katapultált egy Mk 10 üléssel egy JAS-39C vadászgép fedélzetéről. 

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2025. 02. 04., 15:48
A Kínai Népköztársaság repülőiparának legkomolyabb seregszemléjét kétévente rendezik meg. A hivatalos nevén Kínai Nemzetközi Légi- és Űrkutatási Kiállítás a ritka alkalmak egyike, amikor a messze földről érkezők is megismerhetik a helyi fejlesztéseket, és véleményt alkothatnak a közeli - vagy távolabbi elképzelésekből.
2025. 01. 29., 12:12
Repülőműszaki szakmai héten vett részt január 21. és 24. között a pápai MH 47. Bázisrepülőtér repülést biztosító századának teljes állománya, hogy felkészüljön a repülőműszaki és a speciális repüléskiszolgálási feladatok szakszerű végrehajtására a 2025-ös kiképzési évben.
2025-02-17 13:29:58
A Magyar Honvédség KC-390 Millennium típusú szállító repülőgépének éves karbantartását a pápai légibázison települő nemzetközi Stratégiai Légiszállító Képesség program egyedülálló C-17-es hangárjában végzi a kecskeméti repülődandár repülőműszaki állománya.
2025-02-10 10:33:12
Alig hat héttel az évkezdés után ismét új légitársasággal bővül a VINCI Airports hálózat részeként működő Budapest Airport menetrendje. A Budapest és a kazahsztáni Simkent városa között induló új, közvetlen összeköttetést a SCAT Airlines üzemelteti május 27-től, teljesen új célállomást adva hozzá a Budapest Airport folyamatosan bővülő desztinációs kínálatához.
   MÁSOK ÍRTÁK
2025. 02. 17., 09:48
A Gulfstream Aerospace hamarosan átadja a megrendelőjének az utolsó G650(ER) business jetet. A jövő a G800-asoké, a váltómodell még az első félévben megkapja az amerikai Szövetségi Légügyi Hivataltól a szükséges tanúsítványokat.
2025. 02. 13., 09:18
A négynapos tanfolyam február 10-én kezdődött, a Kalkar-i Német Légierő Műveleti Parancsnokság NATO Allied Command Transformation (ACT) által akkreditált kiképzőközpontja, valamint az MH ÖMP Légierő Hadműveleti és Kiképzési Főnökség fegyvernemi részlege közös szervezésében.
2025. 02. 06., 10:02
Decemberben egy, akkor a nyilvánosság előtt még nem ismert megrendelő jelentette be az igényét nyolc, a gyártási fázis utolsó szakaszához érkezett Boeing 767F-re. Most kiderült: az ügyfél a UPS.
2025. 01. 31., 09:56
Beszélgetés Könczöl Ferenc ezredessel, aki 2025. január 1-től tölti be az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár parancsnoki beosztását.

  Legfrissebbek most

2024 november első felében immár nyolcadik alkalommal tartották meg a CRUZEX-et. A legnagyobb latin-amerikai légierő gyakorlaton ezúttal 16 országból 3000 katona és 100 repülő eszköz vett részt.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.