A Spring Flag 07 többnemzetiségű NATO-gyakorlat május 14-től valós repülésekkel folytatódott. A részt vevő nemzetek hajózószemélyzetei első nap megismerkedtek a repülési körzettel, a megközelítési eljárásokkal és a légtérszerkezettel, majd megkezdődtek az „éles” bevetések.
A magyar Gripen-pilóták a MIG-29-es és Szu-27-es repülőgépek paramétereit szimulálják a német F-4F Phantom, az olasz F-16A és Eurofighter repülőgépekkel közösen az „ellenséges erők” kötelékében. A két héten keresztül, napi két váltásban zajló repülési feladatok során a magyar gépek légtérvédelmi (Air-Defence) feladatokat gyakorolnak. Az irányítási feladatokat az E-3 AWACS és az olasz földi irányítás hajtja végre, háborús körülmények között gyakoroltatva ezzel az irányító állományt.
A Gripenek felszállás után géppár kötelékben repülnek ki a légtér-koordinációs tervben meghatározott légi folyosókon keresztül a légterekbe, ahol megkezdik az őrjáratozást. A kötelék vadászgépeinek száma, képessége valamint az ellenségről kapott felderítési adatoknak megfelelően alakítják ki az alkalmazandó taktikát. Az ellenséges kötelék manővereit is figyelembe véve próbálják leküzdeni a részükre kijelölt légi célokat.
Annak ellenére, hogy a magyar Gripenek – MIG-29-et szimulálva – nem használhatják ki leghatékonyabb fegyverzetrendszerüket, mégis sikereket érnek el a légiharcokban.
A Gripenek üzemeltetése terén nincsenek nagy különbségek az otthoni bázis adta körülményekhez képest, mivel a repülőgépek segédhajtómüve megfelelő energia ellátást biztosít az időszakos ellenőrzések, illetve kisebb javítások elvégzéséhez.
A gyakorlaton résztvevő más repülőgép típusokhoz képest szembeötlő különbség, hogy míg a Gripen repülésre történő közvetlen előkészítéséhez, kiszolgálásához két repülőmüszaki szakember elégséges addig más típusokon akár 4-6 személy látja el ugyanazokat a feladatokat. A gyakorlaton résztvevő nemzetek technikusai szakmai érdeklődéssel figyelik a típus egyszerü kiszolgálási igényét, amelyet a gépbe épített önellenőrző számítógépes rendszer is segít. A program egyúttal képes a repülési feladatok során előforduló hibákat is nagy pontossággal behatárolni.Az eltelt egy hét alatt még nem keletkezett fennakadás az üzemeltetésben. Komolyabb meghibásodás esetén – az alkatrészeket biztosító légi szállító kapacitástól függően – egy-két napon belül megoldható a Gripenek javítása.
A következő hét feladatai abban különböznek az elmúlt napok bevetéseitől, hogy a repülőgép személyzetek a délutáni és éjszakai légiharcot, a müszakiak pedig repülés kiszolgálást gyakorolják ideiglenes bázisról.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
2024 november első felében immár nyolcadik alkalommal tartották meg a CRUZEX-et. A legnagyobb latin-amerikai légierő gyakorlaton ezúttal 16 országból 3000 katona és 100 repülő eszköz vett részt.
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.