2025. 02. 21. péntek
Eleonóra
: 405 Ft   : 386 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Magyar Gripen-pilóták mindennapjai Szardínián

JETfly  |  2007. 05. 22., 19:13

A Spring Flag 07 többnemzetiségű NATO-gyakorlat május 14-től valós repülésekkel folytatódott. A részt vevő nemzetek hajózószemélyzetei első nap megismerkedtek a repülési körzettel, a megközelítési eljárásokkal és a légtérszerkezettel, majd megkezdődtek az „éles” bevetések.

A magyar Gripen-pilóták a MIG-29-es és Szu-27-es repülőgépek paramétereit szimulálják a német F-4F Phantom, az olasz F-16A és Eurofighter repülőgépekkel közösen az „ellenséges erők” kötelékében. A két héten keresztül, napi két váltásban zajló repülési feladatok során a magyar gépek légtérvédelmi (Air-Defence) feladatokat gyakorolnak. Az irányítási feladatokat az E-3 AWACS és az olasz földi irányítás hajtja végre, háborús körülmények között gyakoroltatva ezzel az irányító állományt.

A Gripenek felszállás után géppár kötelékben repülnek ki a légtér-koordinációs tervben meghatározott légi folyosókon keresztül a légterekbe, ahol megkezdik az őrjáratozást. A kötelék vadászgépeinek száma, képessége valamint az ellenségről kapott felderítési adatoknak megfelelően alakítják ki az alkalmazandó taktikát. Az ellenséges kötelék manővereit is figyelembe véve próbálják leküzdeni a részükre kijelölt légi célokat.

Annak ellenére, hogy a magyar Gripenek – MIG-29-et szimulálva – nem használhatják ki leghatékonyabb fegyverzetrendszerüket, mégis sikereket érnek el a légiharcokban.

 A Gripenek üzemeltetése terén nincsenek nagy különbségek az otthoni bázis adta körülményekhez képest, mivel a repülőgépek segédhajtómüve megfelelő energia ellátást biztosít az időszakos ellenőrzések, illetve kisebb javítások elvégzéséhez.

A gyakorlaton résztvevő más repülőgép típusokhoz képest szembeötlő különbség, hogy míg a Gripen repülésre történő közvetlen előkészítéséhez, kiszolgálásához két repülőmüszaki szakember elégséges addig más típusokon akár 4-6 személy látja el ugyanazokat a feladatokat. A gyakorlaton résztvevő nemzetek technikusai szakmai érdeklődéssel figyelik a típus egyszerü kiszolgálási igényét, amelyet a gépbe épített önellenőrző számítógépes rendszer is segít. A program egyúttal képes a repülési feladatok során előforduló hibákat is nagy pontossággal behatárolni.Az eltelt egy hét alatt még nem keletkezett fennakadás az üzemeltetésben. Komolyabb meghibásodás esetén – az alkatrészeket biztosító légi szállító kapacitástól függően – egy-két napon belül megoldható a Gripenek javítása.

A következő hét feladatai abban különböznek az elmúlt napok bevetéseitől, hogy a repülőgép személyzetek a délutáni és éjszakai légiharcot, a müszakiak pedig repülés kiszolgálást gyakorolják ideiglenes bázisról.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2025. 02. 04., 15:48
A Kínai Népköztársaság repülőiparának legkomolyabb seregszemléjét kétévente rendezik meg. A hivatalos nevén Kínai Nemzetközi Légi- és Űrkutatási Kiállítás a ritka alkalmak egyike, amikor a messze földről érkezők is megismerhetik a helyi fejlesztéseket, és véleményt alkothatnak a közeli - vagy távolabbi elképzelésekből.
2025. 01. 29., 12:12
Repülőműszaki szakmai héten vett részt január 21. és 24. között a pápai MH 47. Bázisrepülőtér repülést biztosító századának teljes állománya, hogy felkészüljön a repülőműszaki és a speciális repüléskiszolgálási feladatok szakszerű végrehajtására a 2025-ös kiképzési évben.
2025-02-17 13:29:58
A Magyar Honvédség KC-390 Millennium típusú szállító repülőgépének éves karbantartását a pápai légibázison települő nemzetközi Stratégiai Légiszállító Képesség program egyedülálló C-17-es hangárjában végzi a kecskeméti repülődandár repülőműszaki állománya.
2025-02-10 10:33:12
Alig hat héttel az évkezdés után ismét új légitársasággal bővül a VINCI Airports hálózat részeként működő Budapest Airport menetrendje. A Budapest és a kazahsztáni Simkent városa között induló új, közvetlen összeköttetést a SCAT Airlines üzemelteti május 27-től, teljesen új célállomást adva hozzá a Budapest Airport folyamatosan bővülő desztinációs kínálatához.
   MÁSOK ÍRTÁK
2025. 02. 17., 09:48
A Gulfstream Aerospace hamarosan átadja a megrendelőjének az utolsó G650(ER) business jetet. A jövő a G800-asoké, a váltómodell még az első félévben megkapja az amerikai Szövetségi Légügyi Hivataltól a szükséges tanúsítványokat.
2025. 02. 13., 09:18
A négynapos tanfolyam február 10-én kezdődött, a Kalkar-i Német Légierő Műveleti Parancsnokság NATO Allied Command Transformation (ACT) által akkreditált kiképzőközpontja, valamint az MH ÖMP Légierő Hadműveleti és Kiképzési Főnökség fegyvernemi részlege közös szervezésében.
2025. 02. 06., 10:02
Decemberben egy, akkor a nyilvánosság előtt még nem ismert megrendelő jelentette be az igényét nyolc, a gyártási fázis utolsó szakaszához érkezett Boeing 767F-re. Most kiderült: az ügyfél a UPS.
2025. 01. 31., 09:56
Beszélgetés Könczöl Ferenc ezredessel, aki 2025. január 1-től tölti be az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár parancsnoki beosztását.

  Legfrissebbek most

2024 november első felében immár nyolcadik alkalommal tartották meg a CRUZEX-et. A legnagyobb latin-amerikai légierő gyakorlaton ezúttal 16 országból 3000 katona és 100 repülő eszköz vett részt.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.