A vadászrepülőgépekkel és elfogó vadászokkal szemben támasztott követelmények ellentétben vannak a távolsággal. A nagyobb légierők koncepciója, gyors reagálás, minnél nagyobb távolság megtétele leszállás nélkül, folyamatosan növekedő igény merült fel a légiutántöltő gépek használatára.
1954-ben a Boeing Airplane Company sokat kockáztatott mikor megépítette a prototípust, amely az év júliusában repült először. Fontos tényező állt a háttérben, amiért kockáztattak. Információik szerint az USAF ha van alkalmas a légiutántöltő, szállítógép. akkor lecseréli a KC-97-es családot.
A KC-135A Stratotanker prototípusát a civil 707-ből fejlesztették. Közben a párhuzamosan futó fejlesztésben új design-t kapott szélesebb törzzsel, valamint teljesen áttervezték a teljes rendszert. A gyors tervezői munkának köszönhetően 1957. április 30-án megkezdték a KC-135A típusok szállítását. 1965 januárjáig 732 adtak át, átlagban havonta húsz gép készült el. Az alap KC-135A ablak nélküli repülőgéptörzzsel rendelkezik 80 felcsapható üléssel vagy többsoros üléssel és rögzítésre alkalmas rakodó padlózattal rendelkezik. Teljes feltöltésnél 12 tank a szárnyban, kilenc a géptörzsben és egy a padló felett helyezkedik el. Közel 1000 gallon, azaz 3785 liter üzemanyagot tud szállítani. A repülő nagy sebességgel ( kb. 900 km/h) tud haladni légi tankolásnál. A tankolás közben a boom operátor hasalva felügyeli a folyamatot a géptörzsben kialakított megfigyelő helyről. A KC-135 gépekből 615 áll rendszerben 35 századnál. A 171th Air Refueling Wing két századában tíz KC-135 repülőgép van. A Super Tanker Unitból három található a Nemzeti Gárda légierejénel.
Amikor döntés született, hogy a 21. Században is üzemeltetni fogják a Stratotankereket, akkor tudták, hogy a szárnyak alatti borítást ki kell cserélni. A munkálatokat 1975-ben kezdték és 1985-re több mint ötszáz repülőgép szolgálati idejét növelték meg. Az elsődleges átalakításokat egy hajtómü csere program követte. Az Nemzeti Gárda gépeibe a JT3d típusú kétáramú gázturbinás sugárhajtómüveket építették be. A KC-135 gépekre a Model 707 nagyobb méretü farokrésze, hajtómü gondola tartói és hajtómü gondolái kerültek fel. A gépet új fékekkel és csúszásgátlókkal látták el. Ez lett a KC-135E típus.
Müszaki adatok:
Gyártó: Boeing Airplane Company. 1961-től The Boeing Company
Hajtómüvek:
Négy darab 6.237 kg rerjü Pratt&Whitney J57-59W vagy –43WB sugárhajtómü
Méretek:
Szárnytávolság: 39.88 méter
Hosszúság: 40.99 méter
magas vezérsík: 12.69 méter
Szárnyfelület: 226m2
Teljesítmény:
Maximális sebesség: 933 km/h
Szolgálati sebesség: 856 km/h, 10.700 méteren
Emelkedés: 393 méter/perc (J57)
1.494 méter/perc (TF33)
Szolgálati magasság, teljes töltéssel: 10.975 méter
Hatósugár: üresen: 5.552 km
Teljes töltéssel: 1.950 km
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
2024 november első felében immár nyolcadik alkalommal tartották meg a CRUZEX-et. A legnagyobb latin-amerikai légierő gyakorlaton ezúttal 16 országból 3000 katona és 100 repülő eszköz vett részt.
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.