2025. 02. 21. péntek
Eleonóra
: 405 Ft   : 386 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

A Gripen harci repülőgép

JETfly  |  2003. 02. 07., 14:43

A JAS 39 Gripen egy többfeladatú harci repülőgép, a következő feladatokat képes ellátni: elfogóvadász, levegő-föld támadás, felderítés. A Gripen hatékony információs rendszerrel rendelkezik.

A és B verziók

Pillanatnyilag a JAS 39A/B típusokba beépítettek egy titkos nagy sebességü hálózatban is müködő adatkommunikációs rendszert, ez a svéd légierő által használt Flygvapnet 2000 része.

Fotó:Gripen InternationalA JAS 39A típus egy együléses harcigép. A JAS 39B az A típus kétüléses változata. A két gép teljes mértékben megegyezik a müködtetésében kivétel, hogy a B változat nem rendelkezik beépített fedélzeti gépágyúval. Ez a géptípus már bebizonyította, hogy földi támogatással vagy anélkül is el tudja látni a feladatát minden időjárási és harci körülmény között. A fel és leszállási út hossza elég rövid,csak 800 méter.

Fotó:Gripen International

A Gripen megfelel a mai és jövőbeli légiháborús követelményeknek.

Fotó:Gripen International

Talán a legfontosabb követelmény a mai kor légiharcaiban a tudatos felismerése a kialakult szituációnak és annak tökéletes megoldása. A Gripen pilótának egyedi lehetőségei, hogy kövesse a hadmüveleteket a harci terület. A fedélzeti és a földi érzékelők használatával, valamint a szélessávú hálózat segítségével minden szükséges információ eljut a pilótához. A repülőgép állandó kapcsolatban van a nagy sebességü hálózati rendszer segítségével a többi Gripen géppel, a levegőben lévőkkel ugyanúgy,mint a földön felszállásra várókkal. Ez az információs rendszer rajokba rendezi a gépeket. Ezt a módszert a svéd légierő nagy gyakorlatú pilótáinak javaslatai alapján dolgozták ki, így a Gripen magját képző információs rendszer lehetőséget biztosít arra, hogy “információs“ háborút nyerjen. Az információs rendszer képes megosztani az összes adatát a földi, légi és tengeri haderők között. Az információkat a pilótának három nagy méretü színes multifunkciós kijelző mutatja a kabinban, valamint a HUD-on. Minden pilóta figyelheti az ellenséges és baráti gépeket a levegőben, a szárazföldön vagy akár a tengeren is. A Gripen nagyban elősegíti a legalkalmasabb fegyverzet kiválasztását, ami nagyban befolyásolja egy támadás kimenetelét.

Fotó:Gripen International

C és D verziók

A JAS 39C és D változatok első példányait 2002-ben szállították le. Ezeket a változatokat a „harcolj és győzz“ elv alapján a jövő légiharc feladataira tervezték, amiben a hálózatos lehetőségek nagy szerepet játszanak. Nagyon fontos tudni, hogy a gép illeszkedik a nemzetközi és hazai harci feladatokhoz. A Gripen C és D változatai teljesen NATO kompatibilisek, a kabin eleget tesz az NVG igényeknek a repülő levegőben is utántölthető. Integrált GPS/INS navigációs rendszere van, OBOGS vagyis fedélzeti oxigén- fejlesztő rendszert is szereltek a gépekbe és a legutolsó NATO szabvány szerinti IFF rendszert is integrálták.

Fotó:Gripen InternationalAz összes készüléket felkészítettek az angol nyelvü használatra is, mint pl. az angolszász mértékegységek (láb, csomó) használata az adatkijelzőkön. A C és D változatokon már az új felderítő rendszer mutatkozott be, ami egy külső tárolóval csatlakozik a repülőgéphez.

Fotó:Gripen InternationalÚj és fontos dolog a jövőben hogy a C és D változatú Gripenek a fegyveres erőknél segítsék a nagy hatótávolságú háborús információ szolgáltatást. A megnövelt lehetőségek eleget tesznek a NATO és az EU háborús követelményeinek. A fejlesztések további irányvonala a megnövelt hatékonyság a fegyveres erők légi támogatásának.

Új fegyverek kerültek ezekre a típusokra, mint a Meteor és az IRIS-T rakéták.

A Meteor egy európai tervezésü tolósugár-hajtómü-technológiával müködtetett, nagy hatótávolságú levegő-levegő rakéta, ami a BVR technológiát használja a támadásnál. A következő generációs IRIS-T gyors, közeli légiharc rakéta, a hatékonysága a megnövelt célkeresési funkciójában rejlik. A célzást az összes rakétára vonatkozóan a sisakba épített célzó-rendszerrel végezhető el.

JAS 39D

A JAS 39D a legfiatalabb kétüléses változata a Gripennek.

Ez a típus a hálózat központú hadviselés(NCW) elveire készítettek elő úgy, hogy teljesen megfelel az EU és a NATO előírásainak. A gép felszereltsége lehetőséget biztosít bármilyen légitámogatás megvalósítására, összetett és dinamikus légiharc feladatok ellátására. A hátsó ülésben akár fegyverzet operátori vagy hadmüvelet irányítási feladatokat is el lehet látni a levegőből.

Mivel a hátsó kabin a D változatban teljesen független a pilóta kabinjától, így a hátul lévő személyzet bármilyen feladat ellátására képes, ami növeli a hatékonyságot, ezáltal teszi ezt a változatot egyedivé és multifunkcionálissá a háborús helyzetekben.

Mivel ez a változat követi a jövőbeni trendeket, így felkészítették arra is, hogy irányítása alá vegyen pilóta nélküli távirányítású repülőket is.

A hadmüveleti parancsnok akár a D típus hátsó kabinjából is vezényelheti a kijelőlt feladatok végrehajtást, amit a többi Gripen és a pilóta nélküli robotrepülők együttesen végeznek el.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2025. 02. 04., 15:48
A Kínai Népköztársaság repülőiparának legkomolyabb seregszemléjét kétévente rendezik meg. A hivatalos nevén Kínai Nemzetközi Légi- és Űrkutatási Kiállítás a ritka alkalmak egyike, amikor a messze földről érkezők is megismerhetik a helyi fejlesztéseket, és véleményt alkothatnak a közeli - vagy távolabbi elképzelésekből.
2025. 01. 29., 12:12
Repülőműszaki szakmai héten vett részt január 21. és 24. között a pápai MH 47. Bázisrepülőtér repülést biztosító századának teljes állománya, hogy felkészüljön a repülőműszaki és a speciális repüléskiszolgálási feladatok szakszerű végrehajtására a 2025-ös kiképzési évben.
2025-02-17 13:29:58
A Magyar Honvédség KC-390 Millennium típusú szállító repülőgépének éves karbantartását a pápai légibázison települő nemzetközi Stratégiai Légiszállító Képesség program egyedülálló C-17-es hangárjában végzi a kecskeméti repülődandár repülőműszaki állománya.
2025-02-10 10:33:12
Alig hat héttel az évkezdés után ismét új légitársasággal bővül a VINCI Airports hálózat részeként működő Budapest Airport menetrendje. A Budapest és a kazahsztáni Simkent városa között induló új, közvetlen összeköttetést a SCAT Airlines üzemelteti május 27-től, teljesen új célállomást adva hozzá a Budapest Airport folyamatosan bővülő desztinációs kínálatához.
   MÁSOK ÍRTÁK
2025. 02. 17., 09:48
A Gulfstream Aerospace hamarosan átadja a megrendelőjének az utolsó G650(ER) business jetet. A jövő a G800-asoké, a váltómodell még az első félévben megkapja az amerikai Szövetségi Légügyi Hivataltól a szükséges tanúsítványokat.
2025. 02. 13., 09:18
A négynapos tanfolyam február 10-én kezdődött, a Kalkar-i Német Légierő Műveleti Parancsnokság NATO Allied Command Transformation (ACT) által akkreditált kiképzőközpontja, valamint az MH ÖMP Légierő Hadműveleti és Kiképzési Főnökség fegyvernemi részlege közös szervezésében.
2025. 02. 06., 10:02
Decemberben egy, akkor a nyilvánosság előtt még nem ismert megrendelő jelentette be az igényét nyolc, a gyártási fázis utolsó szakaszához érkezett Boeing 767F-re. Most kiderült: az ügyfél a UPS.
2025. 01. 31., 09:56
Beszélgetés Könczöl Ferenc ezredessel, aki 2025. január 1-től tölti be az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár parancsnoki beosztását.

  Legfrissebbek most

2024 november első felében immár nyolcadik alkalommal tartották meg a CRUZEX-et. A legnagyobb latin-amerikai légierő gyakorlaton ezúttal 16 országból 3000 katona és 100 repülő eszköz vett részt.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.