2025. 02. 21. péntek
Eleonóra
: 405 Ft   : 386 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

MI-24 HIND - Élt! Él! Élni fog!

JETfly  |  2003. 03. 04., 16:58

A Mi–24-es helikoptert a harminc évvel ezelőtti hadrendbe állítása óta mintegy 50 ország légierejénél rendszeresítették. Az üzemeltetési és harci tapasztalatok alapján, valamint a megváltozott követelmények miatt szükségessé vált, hogy a harci helikopter navigációs, kommunikációs berendezéseit, támadó és önvédelmi fegyverzetrendszerét olyan módon alakítsák át, hogy képes legyen a modern harceljárásoknak megfelelően, az újonnan kifejlesztett nagyobb hatékonyságú fegyverek alkalmazására.

Felvetődik a kérdés: miért nem egy új típussal váltják le a lassan elavulttá váló forgószárnyasokat? A válasz eléggé egyszerünek tünik: sokkal többe kerülne egy teljesen új típus rendszeresítése, mint a régi modernizálása. Nagyon sokan hajlamosak arra, hogy csak a repülőgép árát veszik figyelembe, amely hamis következtetés levonására ad lehetőséget. Feltétlenül figyelembe kell venni az összes járulékos költségeket is, ami egy új típus hadrendbe állításával jár. Egy meglévő típus átalakítása – amelynek hajózó és müszaki kiszolgáló személyzete alapos ismeretekkel és sok tapasztalattal rendelkezik, valamint rendelkezésre állnak a gép kiszolgálásához szükséges berendezések, valószínü, – jóval kevesebb anyagi ráfordításból megoldható. Egy esetleges modernizálási folyamat után még hosszú ideig megfelel a számára kitüzött feladatoknak az adott légierőn belül, vagy akár együttmüködve különböző légierőkkel egy szövetségen belül. Így kézenfekvőnek tünik, hogy a repülőgépgyártás területén érdekelt cégek komoly bevételi lehetőséget látnak a meglévő, szolgálatban álló harci technikák felújításában, különösen, ha a modernizálást egy üzemidő-hosszabbítással is össze tudják kötni. Meglehetősen sok vállalkozó – akár egy típusra nézve is – minél vonzóbb eredményekkel kecsegtető ajánlatot tenni.

Napirenden van a „Visegrádi négyek” összefogása egy ilyen, közösen kialakított követelményszintü harcihelikopter-modernizálásra, de egyelőre még nincsenek hírek arról, hogy a prototípus elkészülése mikorra várható, vagy mely országok és milyen ajánlatokkal kívánnak részt venni ebben az elég nagy volumenü feladatban. A legutóbbi információk alapján Lengyelország nem vesz részt ebben a programban, illetve bejelentette kilépését. Az, hogy a hazánkban üzemeltetett Mi–24-es helikopterekre mi vár, szintén nem a napokban fog eldőlni.

A Mi–24-es típus modernizálásával kapcsolatban mutatok be – a teljesség igénye nélkül – néhány tervet.

Elsőként lássuk a BAE SYSTEMS angol cég tervezett fejlesztési programját.

Ennek fő eleme, hogy az összekötő kapocs a különböző rendszerek közt a MIL–STD–1553 BUS, amely a különböző rendszerek közti adatok kommunikációját biztosítja.

A kínált felújítási programcsomag hét területre csoportosítható.

A kijelző csomag keretében a müszerfalakon színes, többfunkciós kijelző müszer segítené a pilóta munkáját, aki éjjellátó kompatibilitás mellett tudná végezni munkáját; amihez a tükörüveg kijelzőn (Had Up Display) megjelennének a legfontosabb adatok. Nem elhanyagolható a sisakcélzó berendezés alkalmazásának lehetősége sem.

Elektrooptikai célzóberendezés, amely magában foglalja a stabilizált 3. generációs FLIR-t (infra érzékelőt), a lézeres távolságmérőt és -megjelölőt, a színes digitális kamerát, valamint az optikai célzóberendezést (ez nem a sisakcélzó berendezés).

A fegyverzeti csomag lehetőséget adna új géppuska vagy gépágyú alkalmazására. Alkalmassá tenné a helikoptert nem irányított rakéta fegyverzetként a 70 mm-es rakéta, harckocsik elleni irányított rakéta, valamint légi célok ellen a levegő-levegő irányított rakétafegyverzet alkalmazására.

A kommunikációs csomagban olyan VHF/UHF rádióberendezés szerepel, amely Data Link segítségével biztosítja az adatcserét; a zavartalan müködést pedig titkosító berendezés biztosítaná. Mindehhez védett harcászati telekommunikációs berendezés társulna.

A navigációs csomag keretébe tartozik a VOR/ILS/MB/GPS – navigációs, müszeres leszállító, müholdas navigációs – berendezés, a nagypontosságú TACAN katonai navigációs berendezés, az „FF” (saját vagy ellenség) állami hovatartozást megállapító berendezés és egy meteorológiai radar.

Az önvédelmet biztosító csomagban infravörös zavarók, lokátorbesugárzást jelző berendezés, kombinált lézer vagy rakétaindítást jelző berendezés, valamint passzív zavaró töltetek találhatók. A legkorszerübb harceljárásoknak megfelelően lehetőség lenne az elektronikai harc tervezésére (EW Mission Planning).

A feladattervező rendszerben az „1553 adatbusz”, új fedélzeti számítógép, beépített digitális térkép, videofelvevő, adattovábbító rendszer és feladattervező berendezés segítségével végezheti a személyzet a munkáját.

A fent felsoroltakat látva a BAE SYSTEMS kétségkívül az egyik legfejlettebb modernizálási csomagot kínálja. Az ajánlott berendezések jelenleg szolgálatban vannak az Egyesült Államok és az Egyesült Királyság NATO védelmi erőinél.

Az ajánlott fejlesztés nappal és éjjel, akár bonyolult időjárási viszonyok közt is biztos helyzetmeghatározást ad. A védelmi berendezések nyújtotta automatikus szolgáltatások által, jelentős mértékben csökkenne a hajózószemélyzet repülés közbeni pszichikai terhelése, és növekedne a gép túlélőképessége.

Az orosz ROSZTVERTOL által kínált fejlesztések tartalmából:

Az üzemeltetési tapasztalatok, valamint a fegyverrendszerekben végbemenő jelentős technológiai fejlődés alapján, a fejlesztéseket a következő területeken kívánják megvalósítani. Ezen ajánlott változtatások természetesen a megrendelő igényei alapján alakulhatnak, de a fejlesztés eredményeképpen növekedne a Mi–24-es típust használó légierők ütőképessége, jobban megfelelne a modern hadviselés követelményeinek. A tervezett átalakítások alacsony anyagi ráfordítás mellett biztosítanának jelentős minőségi javulást a harci alkalmazás hatékonyságának területén. Eszerint:

- nőne a helikopter-alegységek, egységek hadrafoghatósága;

- szélesedne a helikopter alkalmazási területe;

- hatékonyabb lenne a személyzet kiképzése minimális költségekkel;

- megnövekedne a helikopter müszaki üzemideje.

A fejlesztése által nyújtott bővülő lehetőségek három területen jelentkeznek:

- növekszik a harci alkalmazás hatékonysága;

- növekszik a helikopterek harci túlélőképessége;

- javulnak a repülési teljesítményadatok és az üzemben tartási jellemzők.

A ROSZTVERTOL továbbá felajánlja a megrendelőknek, hogy az átalakítási munkákat Oroszországban végezzék el, de ezt a megrendelő igénye szerint akár a megrendelő ország területén is el lehet végezni. A cég biztosítja a szükséges tartalékalkatrész-ellátást, a szükséges berendezéseket az átalakításhoz. Biztosítja továbbá a modernizált helikopter hajózó állományának és müszaki személyzetének a felkészítését (átképzését), az új berendezések kezelésére a megrendelő ország területén vagy Oroszországban. A garanciavállalásból adódó munkák elvégzése, valamint a garanciális idő utáni alkatrészellátás is szerepel a felajánlások között.

A kínált fegyverzetben történő fejlesztés összetevőiből a következőket érdemes megemlíteni.

A Sturm–V típusú irányított rakéta alkalmazhatósága, mely felülmúlja a Skorpió és Falanga rakéták lehetőségeit. A nagypontosságú, könnyen kezelhető, harckocsik elleni irányított rakéta a legmodernebb fegyverek közé sorolható. Az Ataka–V rakétakomplexumot különböző harci részekkel kívánják ellátni, mely a földön mozgó páncélozott jármüvek, valamint légi célok megsemmisítésére is alkalmas.

A PKVB elektrooptikai berendezést egy modernebb S–17 típusú berendezéssel váltanák le. Az S–13 fotógéppuskát egy SS–45 típusú berendezéssel cserélnék le. Az SS–45 a BTSz–24 berendezéssel alkalmas a személyzet harci alkalmazási feladatainak gyakorlására oly módon, hogy a rakétaindítást, vagy bombaoldást valós fegyverzettel nem kell végrehajtani, hanem csak imitálni.

Az Igla–V levegő-levegő irányított rakétafegyverzet alkalmazása, akár nagysebességü légi célok megsemmisítésére, aminek az indítása után a rávezetéssel nem kell a gépszemélyzetnek foglalkozni. Ezt a hőérzékelő fej teszi lehetővé. Indítási hatótávolsága eléri az 5,2 km-t. Találati valószínüsége 0,95.

A helikopter orr-részében alul felszerelt mozgatható, négycsövü SPU–24 típusú, 12.7 mm-es géppuskát magába foglaló rendszert az USPU–24-essel váltanák le. Ehhez a rendszerhez egy ikercsövü GS–23 típusú, mozgatható gépágyú tartozik, amely jelentős átütőerő – és hatásos lőtávolság – növekedést biztosít.

Növelnék az alkalmazható nem irányított rakéták készletét a B13–L1 blokkból indítható 122 mm-es nem irányított rakétával, amely a páncélozott jármüvek hatékony megsemmisítő fegyvere. Az alkalmazott rakéta típusa: Sz–130F és Sz–130T. Az egy blokkban elhelyezhető rakéták száma 5. A blokkokból 4 darabot lehet függeszteni gépenként. Az Sz–130F harci része csak romboló, míg az Sz–130T kombinált átütő és romboló hatású, 2 modulú harci résszel van ellátva.

Az ellenség élő erejének a pusztítására a GUV- konténert ajánlják. Ebben a konténerben egy 12,7 mm-es és kettő db 4 forgócsöves, 7,62 mm-es géppuska van. A B8V20-blokkban 20 db Sz–8-as típusú nem irányított rakéta javadalmazható, melyeknek ürmérete 80 mm. Plusz szerkezeti elemként jelenik meg a hajtómüvekből kiáramló gázhőmérséklet csökkentésére szolgáló berendezés, ami a hajtómüből kiáramló forró gázt keveri a külső levegővel, jelentősen lecsökkentve annak hőmérsékletét. Ez az (infra) hőérzékelő fejjel ellátott rakéták ellen nyújt bizonyos fokú védelmet.

A zavaró és figyelmeztető berendezések közt az L166V1AE, L–006 LM és ASO–4V-t kell megemlíteni.

A túlélés érdekében, amennyiben találat éri a helikoptert, az üzemanyagtartályok robbanását megakadályozó megoldást kínálnak, valamint védettséget a hidraulika-rendszerben történő sérülés esetére. A faroklégcsavar vezérlését összekötő elemet is duplikálták.

A hajtómüvek TV3–117VMA megnövelt erejü hajtómüvekre cserélhetők.

Új forgószárnylapátok alkalmazása, valamint a forgószárnyagy „elasztomer” csapágyazásával jelentős súlycsökkenés érhető el, valamint a karbantartási munkák is csökkennek. Az X faroklapátok alkalmazásával jelentős zajcsökkenés érhető el. Ilyen megoldást a Mi–35M, Mi–28-as és AH–64 helikoptereken már alkalmaznak. A Mi–35M e változatát 1995-ben, Le Bourget-ban mutatták be először. A változtatások csökkentik az üzemeltetési költségeket, növelik az üzemeltetési időt és a repülési jellemzőket jelentősen javítják.

Nem marad el a müholdas navigációs rendszer (GPS), valamint az új rádióösszeköttetést biztosító berendezések lehetősége sem. A felsorolt ajánlott változtatásokból egyes elemeket a hazánkban üzemeltetett Mi–24-es helikoptereken már alkalmazzák, illetve azok rendszerben vannak, de a nálunk alkalmazott változat ismertetését egy későbbi cikkben közöljük

A Mi–24 főbb változatai:

- Mi–24D/HIND D: Közvetlen csapattámogató

- Mi–24V/HIND E: Közvetlen csapattámogató, a legelterjedtebb változat

- Mi–24P/HIND F: Közvetlen csapattámogató. Fixen szerelt jobb oldali, ikercsövü gépágyúval, üres tömege elérte a 8200 kg-ot, míg a maximális tömege a 12000 kg-ot.

- Mi–24R/HIND G–1: Levegő és föld mintavételezésére felszerelt

- Mi–24K/HIND G–2: Fotófelderítő, tüzérségitüz-megfigyelő (helyesbítő). Az operátorfülkében egy kamerát helyeztek el, de nincs célzó berendezés

- Mi–35: Exportváltozata a HIND E-nek. A Mi–35M-et egy 23 mm-es gépágyúval látták el

- Mi–35P: a HIND F exportváltozata. Mi–35M modernizált változata, új forgószárnyakkal és farokrotorral van felszerelve. A külső függesztési ponton 4 db IGLA–V infrafejes rakéta van elhelyezve

A teljes cikk az Aranysas magazin márciusi számában olvasható!

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2025. 02. 04., 15:48
A Kínai Népköztársaság repülőiparának legkomolyabb seregszemléjét kétévente rendezik meg. A hivatalos nevén Kínai Nemzetközi Légi- és Űrkutatási Kiállítás a ritka alkalmak egyike, amikor a messze földről érkezők is megismerhetik a helyi fejlesztéseket, és véleményt alkothatnak a közeli - vagy távolabbi elképzelésekből.
2025. 01. 29., 12:12
Repülőműszaki szakmai héten vett részt január 21. és 24. között a pápai MH 47. Bázisrepülőtér repülést biztosító századának teljes állománya, hogy felkészüljön a repülőműszaki és a speciális repüléskiszolgálási feladatok szakszerű végrehajtására a 2025-ös kiképzési évben.
2025-02-17 13:29:58
A Magyar Honvédség KC-390 Millennium típusú szállító repülőgépének éves karbantartását a pápai légibázison települő nemzetközi Stratégiai Légiszállító Képesség program egyedülálló C-17-es hangárjában végzi a kecskeméti repülődandár repülőműszaki állománya.
2025-02-10 10:33:12
Alig hat héttel az évkezdés után ismét új légitársasággal bővül a VINCI Airports hálózat részeként működő Budapest Airport menetrendje. A Budapest és a kazahsztáni Simkent városa között induló új, közvetlen összeköttetést a SCAT Airlines üzemelteti május 27-től, teljesen új célállomást adva hozzá a Budapest Airport folyamatosan bővülő desztinációs kínálatához.
   MÁSOK ÍRTÁK
2025. 02. 17., 09:48
A Gulfstream Aerospace hamarosan átadja a megrendelőjének az utolsó G650(ER) business jetet. A jövő a G800-asoké, a váltómodell még az első félévben megkapja az amerikai Szövetségi Légügyi Hivataltól a szükséges tanúsítványokat.
2025. 02. 13., 09:18
A négynapos tanfolyam február 10-én kezdődött, a Kalkar-i Német Légierő Műveleti Parancsnokság NATO Allied Command Transformation (ACT) által akkreditált kiképzőközpontja, valamint az MH ÖMP Légierő Hadműveleti és Kiképzési Főnökség fegyvernemi részlege közös szervezésében.
2025. 02. 06., 10:02
Decemberben egy, akkor a nyilvánosság előtt még nem ismert megrendelő jelentette be az igényét nyolc, a gyártási fázis utolsó szakaszához érkezett Boeing 767F-re. Most kiderült: az ügyfél a UPS.
2025. 01. 31., 09:56
Beszélgetés Könczöl Ferenc ezredessel, aki 2025. január 1-től tölti be az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár parancsnoki beosztását.

  Legfrissebbek most

2024 november első felében immár nyolcadik alkalommal tartották meg a CRUZEX-et. A legnagyobb latin-amerikai légierő gyakorlaton ezúttal 16 országból 3000 katona és 100 repülő eszköz vett részt.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.