Talán kicsit sznobnak tűnhetek azért, amit most mondok; sokszor jutottam már arra a következtetésre, hogy vannak dolgok (nem is kevés), amit tőlünk nyugatabbra jobban, sokkal jobban csinálnak, mint mi, magyarok. Bár az is az igazsághoz tartozik, hogy azok a dolgok nem olyan „magyarosak”. Miért mondtam el mindezt? A Brit Királyi Légierő kivonja állományából a Harrier GR9 és GR9A típusú repülőgépeit. Teszi azt méltó módon, sokkal méltóbban, mint arra kishazánkban volt példa a közelmúltban.
A Brit Királyi Légierő (RAF) kivonja a Harrier GR9 és GR9A típusú repülőgépeit az aktív szolgálatból, előtte azonban búcsúrepülést szervezett a típus, a típuson repülők és azt üzemeltetők tiszteletére.
A búcsúrepülést végrehajtó 16 gépből álló Harrier kötelék
A búcsúrepülés végrehajtására 16 Harrier gépből álló kötelék szállt fel Cottesmore repülőteréről és mintegy másfél órás repülés után tértek vissza a kiindulási repülőtérre. A 90 perces repülés során a kötelék tiszteletét tette több RAF bázis – Wyton, Cranwell, Waddington, Scampton és Coningsby – valamint Stamford, Lincoln és Oakham felett. A kötelék 13 együléses és három kétüléses gépből állt össze.
A tizenhat repülőgép egyikét a RAF által a korai időkben használt színekre festettek, míg másik három gép függőleges vezérsíkját a gépeket üzemeltető RAF 1. és 4. századának, valamint a Királyi Haditengerészet légiflottája 800. századának színei díszítették.
A különleges festéssel ellátott négy Harrier
Az említett egységek mindegyike üzemeltetett Harrier GR7A/9A típusú repülőgépeket az afganisztáni Kandaharban, a NATO ISAF (International Security Assistance Force – Nemzetközi Biztonsági Támogató Erők) kötelékén belül. A típus közel öt éven keresztül volt jelen Afganisztánban, mielőtt 2009 közepén a RAF Panavia Tornado típusa fel nem váltotta. A Harrierek az öt év alatt a mintegy 8500 felszállás során 22 000 órát töltöttek a levegőben.
A típus – amely 1989 óta állt szolgálatban a RAF kötelékében – nyugdíjazásáról, a brit kormány által 2010. október 20-án meghirdetett Nemzetbiztonsági Stratégia (NSS) döntött. A Harrierek rendszerből történő kivonását 2011 áprilisáig kellett volna végrehajtani, azonban a típus képviselői a jövőben már nem fognak levegőbe emelkedni. Egyes számítások szerint a típus leállításával az ország mintegy 1,4 milliárd dollárt spórol meg.
Korábbi elképzelések szerint a típus egészen 2018-ig, a Lockheed Martin F-35 Lighting II megérkezéséig maradt volna rendszerben, ami a fegyveres erőket sújtó pénzügyi nehézségek miatt meghiúsult.
A BAE Harrier gyakorlatilag valamennyi nagyobb katonai hadmüveletben részt vett az elmúlt 20 évben, beleértve a NATO koszovói, iraki és afganisztáni müveletekben is. A típus utolsó hajófedélzeti felszállást 2010. november 24-én hajtotta végre a HMS Ark Royal fedélzetéről.
„Búcsúzni csak nagyon szépen szabad”, mondja a dal … igen búcsúzni CSAK így szabad. „A jó pap is holtig tanul” – tartja a közmondás.
Van még mit tanulnunk és ne felejtsük el; tanulni nem szégyen!
A Kínai Népköztársaság repülőiparának legkomolyabb seregszemléjét kétévente rendezik meg. A hivatalos nevén Kínai Nemzetközi Légi- és Űrkutatási Kiállítás a ritka alkalmak egyike, amikor a messze földről érkezők is megismerhetik a helyi fejlesztéseket, és véleményt alkothatnak a közeli - vagy távolabbi elképzelésekből.
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.