2025. 02. 05. szerda
Ágota, Ingrid
: 406 Ft   : 390 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Amerikai technológiák felhasználásával épült az új kínai vadászrepülőgép(?)

JETfly  |  2011. 01. 25., 11:27

A közelmúltban bemutatott és első repülését végrehajtó kínai, ötödik generációs vadászrepülőgépen a kínai szakemberek olyan csúcstechnológiát (high-tech) alkalmaztak, amely fenyegetést jelenthet az eddigi amerikai légi fölényre, és amely technológia alkalmazásával a kínaiak ezúttal sem hazudtolták meg önmagukat, Visszatérünk a gyökerekhez, a kínai „másolóiparhoz”. Nagy a valószínűsége annak, hogy az amerikai légi fölényt a kínaiak amerikai technológia alkalmazásával veszélyeztetik.

Balkáni katonai szakemberek és más szakértők véleménye szerint a kínaiak, az 1999-es jugoszláviai hadmüveletek során lelőtt amerikai F-117 Nighthawk egyes technológiai újításait alkalmazták saját gépük megépítésénél.

Mint az köztudott a Nighthawk volt az első olyan vadászrepülőgép, amelyet a radarok csak nehezen, vagy egyáltalán nem tudtak felderíteni. Ennek ellenére 1999. március 27-én a NATO koszovói bombázása során a szerb légvédelmi erők lelőttek egy F-117 Nighthawk-ot. A pilóta katapultált, és kimentették a hadmüveleti területről.

Ez volt az első alkalom, hogy a lopakodó vadászrepülőgépet sikerült lelőni. A Pentagon azt hitte, hogy a megfelelő taktika és puszta szerencse kombinációja vezetett odáig, hogy az ex-szovjet építésü SA-3 típusú rakéta eltalálja a vadászgépet. A lelőtt gép roncsai nagy területen szóródtak szét és azt a civilek gyüjtögették – szuvenírként.

 

Szuvenírgyüjtők a koszovóban lelőtt F-117 roncsánálSzuvenírgyüjtők a koszovóban lelőtt F-117 roncsánál

 

„Abban az időben a felderítői jelentések beszámoltak arról, hogy kínai ügynökök érkeztek a régióba és az ott élő farmerektől felvásárolták a repülőgép darabjait”, - mondta Davor Domazet-Loso admirális, aki a koszovói háború idején a horvát hadsereg vezérkari főnöke volt.

„Feltételezzük, hogy Kína arra használta azokat az anyagokat, hogy tanulmányozza a lopakodó technológiát … és mérnökeik alkalmazzák azt”, - mondta egy telefoninterjú során Domazet-Loso.

Egy vezető szerb katonai hivatalnok megerősítette, hogy a roncs több darabját tulajdonították el „gyüjtők”, amelyek végül „külföldi katonai attasék kezébe kerültek”.

Washingtonban egy, a légierő állományába tartozó hivatalnok úgy nyilatkozott, hogy a hírszerzés olyan naiv volt, nem feltételezte, hogy bármi kapcsolat lenne a lelőtt F-117-nél alkalmazott és a kínai J-20 lopakodó technológiája között.  Az informátor ragaszkodott anonimitásának megőrzéséhez, mivel bizalmas információkat szivárogtatott ki. Az erőfeszítések, hogy Kínától információkat kapjanak a technológiát illetően, sikertelenek voltak. (Mily érdekes!)

A kínai többfeladatú, lopakodó vadászrepülőgép – Chengdu J-20 – 2011. január 11-én hajtotta végre első repülését. Bár az ikerhajtómüves J-20 szolgálatba állására még minimum nyolc, kilenc évet várni kell, vetélytársa lehet az amerikai F-22 Raptornak, a Nighthawk utódjának, az egyetlen rendszeresített lopakodó vadászrepülőgépnek.

A koszovói háború során lelőtt F-117 Nighthawk több darabja – a szárny bal oldali része az USAF logójával, a fülketető, a katapultülés, a pilóta sisakja és a rádió a belgrádi repülési múzeumban van kiállítva.

 

A belgrádi repülési múzeumban látható F-117 fülketetőA belgrádi repülő múzeumban kiállított F-117 fülketető, katapultülés és a pilóta sisakja

 

„Nem tudom mi történt a repülőgép többi részével”, - mondta Zoran Milicevic, a múzeum igazgatóhelyettese. „A múltban rengeteg delegáció látogatott el a múzeumba, köztük kínaiak, oroszok, amerikaiak, de egyik sem mutatott érdeklődést, hogy megvásárolná a gép bármely részét.”

Zoran Kusovac, a római katonai tanácsadó s Slobodan Milosevic, korábbi szerb elnök rezsimje rutinszerüen osztotta meg szövetségeseivel – Kínával és Oroszországgal – az elfogott nyugati berendezéseket.

„A lelőtt F-117-es mind az oroszok, mind a kínaiak várakozását felülmúlta”, - mondta Kusovac.

Az orosz T-50 prototípusa tavaly hajtotta végre első repülését, amely várhatóan négy, öt éven belül kerülhet rendszeresítésre. Valószínüleg az oroszok is a lelőtt F-117 Nighthawk alapjain szerzett tapasztalatokat alkalmazták a lopakodó technológiát illetően.

 

 

Az F-117 fejlesztése az 1970-es években a legnagyobb titoktartással zajlott, majd 1983-ban állt rendszerbe a típus. A gép nem teljesen láthatatlan a radarok számára, azonban a gép alakja, valamint bevonata nehezen észlelhetővé tette. A radarkeresztmetszetet tovább csökkentették mivel a szárny be-, illetve kilépő élei olyan nemesfém méhsejt szerkezetből álltak, amelyek elnyelték a radarsugarakat.

Kusovac véleménye szerint a titkos technológia megismerése, különösen a radarsugár elnyelő bevonat jelentősen növelte Kína lehetőségeit saját vadászgépe fejlesztése során.

Alexander Huang a Taipei Tamkang Egyetem képviselője azt mondta, hogy a J-20 egy jelentős lépés Kína számára. A Domazet-Loso által elmondottakat „logikus okfejtésnek” tartja.

„Más, jelentős forrás nem került napvilágra a J-20 lopakodó technológiájának eredetére vonatkozóan”, - mondta Huang. „A volt horvát vezérkari főnök érvelése igaz, a lehetőséget nem lehet kizárni.”

A kínai ipari kémkedés mind Nyugat-Európában, mind pedig az Egyesült Államokban egyre nagyobb méreteket ölt, amire az adott országok egyre „agresszívabban” reagálnak.

Nyugat-Európai diplomaták azon a véleményen vannak, hogy a koszovói válság idején Kína egy hírszerző állást tartott fent a belgrádi nagykövetségén. Az épületet az amerikai bombázók „tévesen” bombázták, amelynek következtében három ember életét vesztette.

„Ez azt jelenti, hogy a szerbek és a kínaiak megosztották egymással hírszerzői információikat”, - mondta Alexander Neil, a Brit Hírszerző Központ, ázsiai biztonsági program vezetője. „Nagyon valószínü, hogy az információk mellett megosztották a lelőtt F-117 repülőgépen alkalmazott technológiát is, és nagyon is leképzelhető, hogy az F-117 egyes darabjai Kínában „landoltak”.

 

A cikk címében szereplő - zárójelbe tett - kérdőjellel Olvasóinkra bízzuk annak eldöntését, mennyire tartják valósnak az amerikai technológia felhasználását úgy a kínai, mint az orosz ötödik generációs vadászrepülőgép esetében. Észrevételeiket kérjük osszák meg velünk és Egymással a Facebook Jetfly oldalán.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2025. 01. 30., 15:07
2025. január 29-én, helyi idő szerint 20 óra 48 perckor leszálláshoz készülődött a PSA Airlines Bombardier CRJ-701ER típusú regionális utasszállítója Washingtonban, a repülőtér közelében azonban összeütközött egy katonai helikopterrel.
2025. 01. 28., 13:19
Egy különleges élő közvetítés vár ránk 2025. január 28-án, délután: a Boom Technology által fejlesztett, XB-1 jelzésű demonstrátor tervezetten a mai napon teljesítheti első, hangsebesség feletti tesztrepülését, újabb mérföldkövet jelentő eseményként a Boom Overture szuperszonikus utasszállító programjában.
2025. 01. 28., 09:17
Miskolc ismét a hírek szereplője repülőtere kapcsán: a 2022. április 30-án bezárt, nagy múltra visszatekintő repülőtér nagy űrt hagyott a térség repülős életében, a legfrisseb hírek azonban már egy új airport létesítéséről szólnak.
2025. 01. 14., 15:53
A Németországban született, de osztrák származású Edgar Schmued valódi legendának számított az amerikai repülőgépgyártásban. A nevéhez fűződik a North American cég világhírű P-51-es Mustangja, majd a második világháborút követően nagyban hozzájárult a korszak egyik leghatékonyabb vadászgépének, a F-86-os Sabre-nek a kifejlesztéséhez.
2025-01-31 10:06:46
A NASA elfogadta az Axiom Space negyedik küldetését, tehát Kapu Tibor magyar kutatóűrhajós leghamarabb 2025 tavaszán elindulhat a Nemzetközi Űrállomásra. Az Ax-4 első sajtótájékoztatóján a legénység mellett bemutatták a küldetés hivatalos jelvényét („mission patch”), illetve azt a ruhát is, amelyben az űrhajósok a Nemzetközi Űrállomásra utaznak („flight suit”).
2025-01-27 09:31:22
Fontos mérföldkövet ért el a fenntarthatóság terén a VINCI Airports hálózat részeként működő Budapest Airport. A Budapest Airport leányvállalata, a Repülőtéri Üzemanyag Kiszolgáló Kft. sikeresen teljesítette azon audit feltételeit, amely lehetővé teszi a fenntartható repülőgép-üzemanyag (sustainable aviation fuel, SAF) használatának bevezetését a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren.
2025-01-23 13:42:38
Közvetlen légijárat indul Budapest és Kuvaitváros között a Jazeera Airways légitársaság jóvoltából. Az erről szóló szándéknyilatkozatot januárban írta alá a légitársaság és a VINCI Airports hálózat részeként működő Budapest Airport, a járatok pedig 2025 júniusától szeptemberéig üzemelnek.
   MÁSOK ÍRTÁK
2025. 01. 31., 09:56
Beszélgetés Könczöl Ferenc ezredessel, aki 2025. január 1-től tölti be az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár parancsnoki beosztását.
2025. 01. 28., 11:13
Az EUFOR Althea művelet parancsnokaként tanúsított kiemelkedő helytállásáért, az egyéves magyar parancsnoki év eredményeiért Hadik Szablya emléktárgyat adományozott dr. Böröndi Gábor vezérezredes, a Honvéd Vezérkar főnöke dr. Sticz László vezérőrnagynak.
2025. 01. 22., 13:06
1940-ben új repülőgép jelent meg az amerikai haditengerészet zuhanóbombázó századainál: az SBD Dauntless.
2025. 01. 22., 09:34
Az 1957-ben épített négymotoros lesz a légitársaság 2026. évi centenáriumi ünnepségének egyik attrakciója.

  Legfrissebbek most

Éppen 10 éve törölte el a HungaroControl – Európában elsőként – a teljes légi útvonalhálózatot, ezzel lehetővé téve a repülőgépek korlátozások nélküli, szabad légtérhasználatát. Az innovatív forgalomszervezési koncepciónak (Hungarian Free Route, HUFRA) köszönhetően az elmúlt évtized során a hazánk felett átrepülő járatok útvonala összesen 15 millió kilométerrel rövidült, és több mint 180 millió kilogrammal kevesebb szén-dioxid került a levegőbe.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.