A közelmúltban bemutatott és első repülését végrehajtó kínai, ötödik generációs vadászrepülőgépen a kínai szakemberek olyan csúcstechnológiát (high-tech) alkalmaztak, amely fenyegetést jelenthet az eddigi amerikai légi fölényre, és amely technológia alkalmazásával a kínaiak ezúttal sem hazudtolták meg önmagukat, Visszatérünk a gyökerekhez, a kínai „másolóiparhoz”. Nagy a valószínűsége annak, hogy az amerikai légi fölényt a kínaiak amerikai technológia alkalmazásával veszélyeztetik.
Balkáni katonai szakemberek és más szakértők véleménye szerint a kínaiak, az 1999-es jugoszláviai hadmüveletek során lelőtt amerikai F-117 Nighthawk egyes technológiai újításait alkalmazták saját gépük megépítésénél.
Mint az köztudott a Nighthawk volt az első olyan vadászrepülőgép, amelyet a radarok csak nehezen, vagy egyáltalán nem tudtak felderíteni. Ennek ellenére 1999. március 27-én a NATO koszovói bombázása során a szerb légvédelmi erők lelőttek egy F-117 Nighthawk-ot. A pilóta katapultált, és kimentették a hadmüveleti területről.
Ez volt az első alkalom, hogy a lopakodó vadászrepülőgépet sikerült lelőni. A Pentagon azt hitte, hogy a megfelelő taktika és puszta szerencse kombinációja vezetett odáig, hogy az ex-szovjet építésü SA-3 típusú rakéta eltalálja a vadászgépet. A lelőtt gép roncsai nagy területen szóródtak szét és azt a civilek gyüjtögették – szuvenírként.
Szuvenírgyüjtők a koszovóban lelőtt F-117 roncsánál
„Abban az időben a felderítői jelentések beszámoltak arról, hogy kínai ügynökök érkeztek a régióba és az ott élő farmerektől felvásárolták a repülőgép darabjait”, - mondta Davor Domazet-Loso admirális, aki a koszovói háború idején a horvát hadsereg vezérkari főnöke volt.
„Feltételezzük, hogy Kína arra használta azokat az anyagokat, hogy tanulmányozza a lopakodó technológiát … és mérnökeik alkalmazzák azt”, - mondta egy telefoninterjú során Domazet-Loso.
Egy vezető szerb katonai hivatalnok megerősítette, hogy a roncs több darabját tulajdonították el „gyüjtők”, amelyek végül „külföldi katonai attasék kezébe kerültek”.
Washingtonban egy, a légierő állományába tartozó hivatalnok úgy nyilatkozott, hogy a hírszerzés olyan naiv volt, nem feltételezte, hogy bármi kapcsolat lenne a lelőtt F-117-nél alkalmazott és a kínai J-20 lopakodó technológiája között. Az informátor ragaszkodott anonimitásának megőrzéséhez, mivel bizalmas információkat szivárogtatott ki. Az erőfeszítések, hogy Kínától információkat kapjanak a technológiát illetően, sikertelenek voltak. (Mily érdekes!)
A kínai többfeladatú, lopakodó vadászrepülőgép – Chengdu J-20 – 2011. január 11-én hajtotta végre első repülését. Bár az ikerhajtómüves J-20 szolgálatba állására még minimum nyolc, kilenc évet várni kell, vetélytársa lehet az amerikai F-22 Raptornak, a Nighthawk utódjának, az egyetlen rendszeresített lopakodó vadászrepülőgépnek.
A koszovói háború során lelőtt F-117 Nighthawk több darabja – a szárny bal oldali része az USAF logójával, a fülketető, a katapultülés, a pilóta sisakja és a rádió a belgrádi repülési múzeumban van kiállítva.
A belgrádi repülő múzeumban kiállított F-117 fülketető, katapultülés és a pilóta sisakja
„Nem tudom mi történt a repülőgép többi részével”, - mondta Zoran Milicevic, a múzeum igazgatóhelyettese. „A múltban rengeteg delegáció látogatott el a múzeumba, köztük kínaiak, oroszok, amerikaiak, de egyik sem mutatott érdeklődést, hogy megvásárolná a gép bármely részét.”
Zoran Kusovac, a római katonai tanácsadó s Slobodan Milosevic, korábbi szerb elnök rezsimje rutinszerüen osztotta meg szövetségeseivel – Kínával és Oroszországgal – az elfogott nyugati berendezéseket.
„A lelőtt F-117-es mind az oroszok, mind a kínaiak várakozását felülmúlta”, - mondta Kusovac.
Az orosz T-50 prototípusa tavaly hajtotta végre első repülését, amely várhatóan négy, öt éven belül kerülhet rendszeresítésre. Valószínüleg az oroszok is a lelőtt F-117 Nighthawk alapjain szerzett tapasztalatokat alkalmazták a lopakodó technológiát illetően.
Az F-117 fejlesztése az 1970-es években a legnagyobb titoktartással zajlott, majd 1983-ban állt rendszerbe a típus. A gép nem teljesen láthatatlan a radarok számára, azonban a gép alakja, valamint bevonata nehezen észlelhetővé tette. A radarkeresztmetszetet tovább csökkentették mivel a szárny be-, illetve kilépő élei olyan nemesfém méhsejt szerkezetből álltak, amelyek elnyelték a radarsugarakat.
Kusovac véleménye szerint a titkos technológia megismerése, különösen a radarsugár elnyelő bevonat jelentősen növelte Kína lehetőségeit saját vadászgépe fejlesztése során.
Alexander Huang a Taipei Tamkang Egyetem képviselője azt mondta, hogy a J-20 egy jelentős lépés Kína számára. A Domazet-Loso által elmondottakat „logikus okfejtésnek” tartja.
„Más, jelentős forrás nem került napvilágra a J-20 lopakodó technológiájának eredetére vonatkozóan”, - mondta Huang. „A volt horvát vezérkari főnök érvelése igaz, a lehetőséget nem lehet kizárni.”
A kínai ipari kémkedés mind Nyugat-Európában, mind pedig az Egyesült Államokban egyre nagyobb méreteket ölt, amire az adott országok egyre „agresszívabban” reagálnak.
Nyugat-Európai diplomaták azon a véleményen vannak, hogy a koszovói válság idején Kína egy hírszerző állást tartott fent a belgrádi nagykövetségén. Az épületet az amerikai bombázók „tévesen” bombázták, amelynek következtében három ember életét vesztette.
„Ez azt jelenti, hogy a szerbek és a kínaiak megosztották egymással hírszerzői információikat”, - mondta Alexander Neil, a Brit Hírszerző Központ, ázsiai biztonsági program vezetője. „Nagyon valószínü, hogy az információk mellett megosztották a lelőtt F-117 repülőgépen alkalmazott technológiát is, és nagyon is leképzelhető, hogy az F-117 egyes darabjai Kínában „landoltak”.
A cikk címében szereplő - zárójelbe tett - kérdőjellel Olvasóinkra bízzuk annak eldöntését, mennyire tartják valósnak az amerikai technológia felhasználását úgy a kínai, mint az orosz ötödik generációs vadászrepülőgép esetében. Észrevételeiket kérjük osszák meg velünk és Egymással a Facebook Jetfly oldalán.
Éppen 10 éve törölte el a HungaroControl – Európában elsőként – a teljes légi útvonalhálózatot, ezzel lehetővé téve a repülőgépek korlátozások nélküli, szabad légtérhasználatát. Az innovatív forgalomszervezési koncepciónak (Hungarian Free Route, HUFRA) köszönhetően az elmúlt évtized során a hazánk felett átrepülő járatok útvonala összesen 15 millió kilométerrel rövidült, és több mint 180 millió kilogrammal kevesebb szén-dioxid került a levegőbe.
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.