2024. 12. 22.
Zénó
: 414 Ft   : 399 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

MIG-21 bisz

JETfly  |  2003. 03. 25., 21:51

MIG-21 bisz

A kiindulási alap, természetesen az előző változat, az MF volt. A két típus nagyon sok jegyben megegyezett egymással a szembetünő eltérés az, hogy az üzemanyag kapacitás növelésére nagyobb befogadóképességü gerinctartályt építettek a törzs tetejére.

A „bisz” szerkezeti változásai már a Mach-kúpnál kezdődnek, amelynek aerodinamikai formája azonos az MF-ével, viszont a felerősítése és a perforált határréteg leválasztó gyürüje nem. A szívócsatorna belépőélének átmérője 870mm-ről 900 mm-re nőtt, mivel az enyhén kúpos orrgyürü keskenyebb. A nagyobb méretü lokátor miatt átalakították a Mach-kúp mögötti „dob” részt, valamint az előre-hátramozgást biztosító görgőrendszert. A repülőgép építésénél már korszerübb technológiát és anyagokat használtak fel. Megoldásra kerültek egyes terek hermetikussága is. A megerősítések a nagyobb üzemanyag mennyiség stb. következtében a MIG-21 bisz üres tömege 5843 kg-ra, normál felszállótömege 8726 kg-ra, míg további két póttartállyal 9666 kg-ra növekedett.

A futómü alapvetően nem változott, de a fékkötegeknél egy-egy további féktárcsát alkalmaztak.

A „bisz” tömegnövekedése önmagában a manőverező képesség romlását eredményezte volna, hiszen aerodinamikai szempontból nem történt változás. Hogy a gyorsuló- és emelkedőképesség mégis ugrásszerüen javult, az az új fejlesztésü R-25-300 hajtómünek volt köszönhető. A legismertebb különbség a „CSR” üzemmód, amely nemcsak rendkívüli tolóerővel, hanem rendkívüli üzemanyag fogyasztással is járt. A MIG-21 bisz lokátora teljesen új konstrukció volt, az RP-22 SzMA vagy más néven „010-es. Az elektromos rendszereit is jelentősen tovább fejlesztették. Öt áramátalakítót találhatunk a gép különböző pontjain, még a gerinctartály mögé is került egy. Az egyenáramot változatlanul két ezüst-cink akkumulátor szolgáltatja, amelyek a gépágyú előtt lefelé nyíló, hőálló burkolatú konténerben találhatóak. Az egyenáramú rendszert táplálja még a hajtómü által forgatott indítómotor-generátor, amely hasonló az előző változatnál alkalmazottal. Eltérő viszont a GO-4PCs váltóáramú generátor, amelyre az új rendszerek nagyobb energiaigénye miatt volt szükség. A MIG-21 bisz 75A változat robotpilóta- rendszere hasonló az MF-éhez, ellenben már a MIG-23-as LAZUR rávezető berendezését építették bele. A 75AP változatokból az utóbbi rendszer hely hiányában kimaradt, ezekekben viszont a MIG-23-as robotpilóta rendszerét a SZAU-23SZN-t, és navigációs rendszerét, az RSZBN-6SZ-t vették át. Az ilyen rendszerrel felszerelt 75AP gépek könnyen megkülönböztethetők a 75A-tól, a szívócsatorna belépőéle alatt és a függőleges vezérsík tetején lévő, szigony alakú PION antenna segítségével. A biszek többi elektromos rendszere azonos vagy nagyon hasonló az MF változatnál alkalmazottakkal. Az SzRZO célazonosító és a SzOD-57M fedélzeti válaszadó mellé 1994-től rendszeresítették az amerikai IFF rendszert is, ami biztosítja, hogy a polgári és katonai lokátorok egyaránt azonosíthassák a repülőgépet. Ezek és még egyéb beépített berendezések miatt a pilóta fülke is átalakult.

A bisz-ek fegyver arzenálja minőségi változáson ment át. A GS-23-as gépágyú lőszerkészletét 250 db-ra növelték. A rakéták közül megtaláljuk a MIG-21-es összes változatát végigkísérő R-3Sz típusú infravörös önirányítású rakétát, viszont az RSz-2USz-t már nem. Függeszthető még 2db 32 csövü és 2 db 16 csövü sorozat vető blokkot, amelyekbe Sz-5-ös típusú ,57 mm átmérőjü, irányítás nélküli rakétákat lehet betölteni.

A fegyverzete között megtaláljuk még a 132 kg-os OFAB-100M-54, a 285 kg-os FAB-250-62-es a 524 kg-os FAB-500M-62-es bomba a 369 kg-os ZB-500-as napalmtartály, valamint a KGMU-2-es aknaszóró konténer.

A MIG-21 család jólbevált KM-1 katapultülés változatlan maradt.

Magyarországon a második legnagyobb darabszámban rendszeresített változat volt, amelyből összesen 62db állt hadrendbe. 15db 75A amelyet „lazúros biszként” emlegették és 47 db 75AP.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 12. 07., 20:15
Egy hely, ahol találkozik a legmodernebb haditechnika az örök klasszikusnak számítóval: a Nemzeti Közszolgálati Egyetem Hadtudományi és Honvédtisztképző Kar állami légiközlekedési szakán nem csak pilótákat képeznek, hiszen a merev- és forgószárnyasok üzemeltetése és karbantartása legalább annyira fontos, mint azok vezetése.
2024. 11. 29., 14:54
2024. szeptember 30 - október 11. között Görögország volt a házigazdája a NATO legnagyobb idei hadgyakorlatának. A hazai szuperszonikusokon kívül 11 légierő gépei érkeztek a mediterrán légtérbe - brit, kanadai, francia, svéd, magyar, lengyel, román, spanyol, olasz, portugál, és amerikai felségjellel -, hogy bebizonyítsák: a szövetség haderőnemeinek sikeres együttműködésével készen állnak egy lehetséges támadás elhárítására.
2024-12-14 16:00:42
Kovács Krisztián ezredest nevezték ki az MH Kiss József 86. Helikopterdandár új parancsnokává 2025. január elsejei hatállyal. Elődje, dr. Bali Tamás dandártábornok az MH Összhaderőnemi Műveleti Parancsnokság parancsnokhelyetteseként folytatja katonai szolgálatát.
2024-12-11 16:45:48
A Wizz Air örömmel jelenti be, hogy a World Finance szaklap “Carbon Awards 2024” programjában karbonintenzitásának csökkentéséért és a fenntarthatóbb üzemelésért bevezetett gyakorlatok elismeréseként elnyerte a “Legjobb légitársaság a szén-dioxid-kibocsátás csökkentéséért” elismerést.
   MÁSOK ÍRTÁK
2024. 12. 19., 11:57
A két H225M helikopter megérkezése, azt jelenti, hogy a megrendelt 16-ból már 14 a Magyar Honvédségnél van – tette hozzá Szalay-Bobrovniczky Kristóf.
2024. 12. 17., 12:25
A keskenytörzsű, közepes hatótávolságú utasszállítóhoz a légitársaság az amerikai Azorra lízing- és vagyonkezelő cég közvetítésével jutott hozzá.
2024. 12. 15., 22:13
Annak idején, amikor a Lockheed a P-3 Orion tervezésébe fogott, nem is volt kérdéses, hogy az óceánnal körülvett Ausztrália légierejénél is megjelenik majd a típus, de hogy valamivel több, mint fél évszázadon át, 2023 végéig repül majd a kengurus felségjellel, azt talán ők sem gondolták.
2024. 12. 13., 10:46
Az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandárnál tett látogatást dr. Böröndi Gábor vezérezredes, a Honvéd Vezérkar főnöke.

  Legfrissebbek most

Év végi kötelékrepülést hajtottak végre az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár pilótái tíz JAS-39 Gripen vadászgéppel. A kötelék gépei közül nyolc kiképzési repülést hajtott végre, és hozzájuk csatlakozott a készültségi géppár is.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.