2011. április 27-én a Boeing közel két és fél éves munkáját koronázta meg a Phantom Ray pilóta nélküli harci repülőgép (UCAV) szűzfelszállása, melyet a kaliforniai Edwards légibázisról hajtottak végre. A cím ugyanakkor kicsit csalóka is lehet, hiszen – mint ahogy arról korábban már lapunkon is beszámoltunk – a Phantom Ray 2010 decemberében már levegőbe emelkedett, igaz akkor nem saját „erőből”, hanem egy speciálisan átalakított Boeing 747 gerincére rögzítve.
A Boeing számára nagy előrelépés a Phantom Ray szüzfelszállása, hiszen ez és a további tesztrepülések végrehajtása már egy látványosabb eredmény, mint a fejlesztéssel eltöltött évek, így várhatóan a program további finanszírozása is megoldott lesz. Az április 27-én végrehajtott 17 perces első repülés során a Phantom Ray 2300 méteres magasságig emelkedett, legnagyobb sebessége pedig 330 km/h volt.
Az elkövetkező hetekben újabb tesztrepülések várnak a gépre, melyek során tesztelni fogják a bonyolultabb fedélzeti rendszereket is. A számos feladatkörben (pl. felderítés, hírszerzés, csapásmérés, légi utántöltés) bevethető Phantom Ray projekt 2008 júniusában indult útnak, egészen 2009 májusáig titokban tartották. A Boeing újdonságát hivatalosan 2010. május 10-én mutatták be St. Louis-ban, nagysebességü gurulópróbáit pedig már 2010 novemberében teljesítette.
A Phantom Ray néhány jellemzője:
Személyzet : 0 fő (UCAV)Hossz: 11 méterSzárnyfesztávolság: 15 méterMaximális felszállósúly: 16 556 kgHajtómü: 1 db GE F404-GE-102DMaximális sebesség 0,85 MachHatótávolság: 2 414 kmSzolgálati csúcsmagasság: 12 192 méter
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
2024 november első felében immár nyolcadik alkalommal tartották meg a CRUZEX-et. A legnagyobb latin-amerikai légierő gyakorlaton ezúttal 16 országból 3000 katona és 100 repülő eszköz vett részt.
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.