Brit részről bejelentették, hogy a Royal Air Force és a Royal Navy állományából kivont 74 darab Harrierből 72-t megvásárol az Egyesült Államok tengerészgyalogsága. Az üzlet összértéke mintegy 180 millió dollár, az ebből kimaradt két gépet pedig múzeumok számára ajánlják fel. Az üggyel kapcsolatos első megerősítés még november 13-án jelent meg az amerikai haditengerészet honlapján. Akkor még tárgyalt a két fél és körülbelül 50 millió dollárról szóltak a hírek, később viszont Donald Gaddis admirális már 130 millió dollárról beszélt.
A gépek az egy évvel ezelőtti leállításuk óta a rutlandi Cottesmore légibázison pihennek, ahol minimális karbantartásokat végeztek el rajtuk, hogy eladásra kész állapotban legyenek. A britek elmondták, hogy a tengerészgyalogság számára gazdaságos megoldást nyújtanak ahhoz, hogy az AV-8B gépek problémamentesen üzemelhessenek a tervezett 2025-ös kivonásukig. A gépek közül néhány várhatóan repülni is fog, ezeket az egyre öregedő F/A-18D flotta pótlására használhatják majd. Az üzlet létrejöttét minden bizonnyal az F-35B Lightning II géppel kapcsolatos problémák és csúszások is sürgették.
A Harriereket először 2012. április 1-ig formálisan átsorolják a British Army állományába, ezt követően pedig útnak indítják őket. Először a southamptoni hajókikötőbe viszik a gépeket, és lehetőség szerint minimális szétszerelés után juthatnak el az Egyesül Államokba.
A tengerészgyalogság állományában 1985 szeptembere óta repülnek Harrierek, jelenleg 131 darab AV-8B(R)+ és 17 TAV-8B kétüléses gyakorlógéppel rendelkeznek. A kétüléses gépek mindegyike átesett már egy modernizációs programon, mely során új kábeleket és új tartalék akkumulátorokat kaptak, javult a gépek NVG képessége és müszerezettsége, illetve hajtómüvet is cseréltek: a régi F406-osokat az erősebb F408-asokra cserélték. Várhatóan a legnagyobb értéket a RAF kétüléses Harrier T12-esei jelentik majd a tengerészgyalogság számára, mivel jól fog jönni a kiegészítés a kisméretü kétüléses flotta számára.
A Németországban született, de osztrák származású Edgar Schmued valódi legendának számított az amerikai repülőgépgyártásban. A nevéhez fűződik a North American cég világhírű P-51-es Mustangja, majd a második világháborút követően nagyban hozzájárult a korszak egyik leghatékonyabb vadászgépének, a F-86-os Sabre-nek a kifejlesztéséhez.
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.