A Joint Strike Fighter program csúszásai és a nemrég bejelentett lassabb fejlesztés miatt 350 F-16-osát tervezi modernizálni az Egyesült Államok légiereje. Ennek költsége mintegy 2,8 milliárd dollárra tehető, a munkák pedig a 2020-as években is folytatódni fognak majd. Ez a gépek számára új, AESA rendszerű radart jelentene, emellett pedig új szenzorokat, kijelzőket, kommunikációs és elektronikai hadviseléshez szükséges berendezéseket is kapnak.
A radar kiválasztása során két típus jöhet szóba, a Northrop Grumman és a Raytheon termékei, várhatóan mindkét cég küzdeni fog majd a megrendelésért.
A légierő állományában több mint 1000 Fighting Falcon teljesít szolgálatot, ezekből mintegy 640 Block 40/50 verziójú, a légierő szakemberei pedig ezek közül választják ki a modernizálandó gépeket, melyek még nem estek át semmiféle napjainkban zajló modernizáción.
A gépek gyártója, a Lockheed Martin a világ 26 országába már több mint 4450 példányt szállított le a típusból, az USA modernizációs programja pedig irányt mutathat a többi ország számára is.Az F-16-os mellett az F-35-ös gépek gyártója is a Lockheed, viszont az utóbbi típus fejlesztése és gyártása köztudottan újabb és újabb nehézségekkel küzd. Legutóbb például a Pentagon költségvetési tervének megfelelően a fejlesztés lassítását rendelték el, hogy ezzel is elősegítsék a következő tíz évre előírt 479 milliárd dolláros megtakarítást.
A Lockheed szakemberei szerint bár a Block 40 és Block 50-es gépek élettartamát eredetileg 8 000 órára tervezték, a gépek szerkezetének megerősítésével ez az érték akár 12 000 órára is növelhető, gépenként mindössze 1 millió dollárért.
Jelenleg az USA Tajvannal is tárgyal egy modernizációs csomagról. Ez 145 Block 20 verziójú F-16A/B-t érintene. Az üzletbe a Raytheon AESA radarjait is szeretnék bevonni, illetve a tajvaniak 128 darab JHMCS (Joint Helmet Mounted Cueing system) sisakot is rendszeresítenének. Ha ez az üzlet sikerrel zárulna, abból a többi üzemeltető is profitálhatna, amennyiben ők is a modernizáció mellett döntenek.
Éppen 10 éve törölte el a HungaroControl – Európában elsőként – a teljes légi útvonalhálózatot, ezzel lehetővé téve a repülőgépek korlátozások nélküli, szabad légtérhasználatát. Az innovatív forgalomszervezési koncepciónak (Hungarian Free Route, HUFRA) köszönhetően az elmúlt évtized során a hazánk felett átrepülő járatok útvonala összesen 15 millió kilométerrel rövidült, és több mint 180 millió kilogrammal kevesebb szén-dioxid került a levegőbe.
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.