Az első ausztrál F-35-ös, az AU-1 jelzésű példány jelenleg még nem létezik, csupán az egyes gyártási folyamatok helyszínein találhatók meg bizonyos részei. Így például a szárny középső része a georgiai Mariettában készült, és nemsokára Fort Worth-be kerül, ahol összeszerelik a teljes szárnyrészt, ezután pedig a törzs középső részéhez fognak hozzá.
Ez az üzem egyébként a Lockheed Martin legnagyobb ilyen egysége, és már megkezdték a típus 100. példányának összeszerelését is. Mivel az F-35-ös fejlesztésében Ausztrália is szerepet vállalt, így természetesen a gépben is müködnek majd ausztrál gyártású berendezések és alkatrészek, ezek közül az elsőt hivatalosan a mai napon mutatják be Melbourne-ben a Levitt Technologies mérnökei. A cég már öt éve gyárt a JSF program számára alkatrészeket, de ausztrál gép számára most először.
A szigetország körülbelül 100 darabot kíván beszerezni az F-35-ösből, amivel az évtized közepéig biztosítva lenne a légierő harcképessége. Ezzel szemben a kormány jelenleg csak két példány beszerzéséről döntött, a következő 12 példány átvételét pedig két évvel elhalasztották. A típust egymás után érik a folyamatos kritikák, miszerint túl költséges, csúszásban van, és nem tudja biztosítani a tervezett harci képességeket. Ezzel szemben, az ausztrálok hagyományosan fel- és leszálló (CTOL) variánsának tesztprogramja jól halad, lassan eléri az 50%-os készültségi szintet is, illetve a felmerülő problémákat is eddig sikeresen megoldották a Lockheed Martin szakemberei.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
2024 november első felében immár nyolcadik alkalommal tartották meg a CRUZEX-et. A legnagyobb latin-amerikai légierő gyakorlaton ezúttal 16 országból 3000 katona és 100 repülő eszköz vett részt.
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.