A kínai J-15 típusú, hajófedélzeti vadászrepülőgép a jelek szerint „megérett” a sorozatgyártásra. A közelmúltban a típus egyik példányát az új kínai repülőgép-hordozó, a Liaoning fedélzetén látták átstartolás, illetve leszállás végrehajtása során. Több, a Kínai Haditengerészet festésével ellátott és már nem kísérleti J-15-öst légitámaszpontokon fedeztek fel. Napjainkig a tesztek végrehajtásához mintegy 20 darab J-15 típusú repülőgépet gyártottak és használtak.
Kína gyakorlatilag az utóbbi egy évtizedben foglalkozott a J-15 típusú, hajófedélzeti repülőgép fejlesztésével, amely tulajdonképpen a szovjet Szu-27 típus repülőgép-hordozóra tervezett verziója, amely Oroszországban a Szu-33 típusmegjelölést kapta. Oroszország megtagadta a Szu-33 típus eladását Kínának miután kiderült, hogy Kína J-11 néven gyártja a Szu-27 típus „másolatait”, valamint az a tény, hogy a Szu-33-as típust sem akarták nagyobb mennyiségben megvásárolni, ahogy mondták, „nekik két gép elegendő”.
Kína végül 2001-ben Ukrajnától szerzett be egy Szu-33 típusú repülőgépet azok közül, amelyek a Szovjetunió 1991-es felbomlása után az országban maradtak. A J-15 első prototípusának fejlesztése mintegy két évig tartott, és két évvel ezelőtt a repülőgép végrehajtotta első repülését.
Oroszország nem igazán lelkesedett ezért az eseményért. Orosz repülési szakemberek nyíltan gúnyolták a J-15 típust, alulbecsülve a kínai mérnökök képességét, hogy nem képesek a Szu-33 típus jellemzőivel rendelkező repülőgépet előállítani. Az mind a mai napig köztudott tény, hogy a kínaiak már a múltban is foglalkoztak orosz haditechnikai eszközök másolásával és előfordult, hogy „felsültek”. Ugyanakkor a kínaiak már rendelkeznek kellő tapasztalattal a külföldi technológiákat „lopását” illetően, hogy a J-15-ös megüt(het)i a Szu-33 szintjét.
Mindezekkel együtt Oroszország is elállt a Szu-33 típus használatától, helyette a sokkal olcsóbb MiG-29K típust alkalmazza.
A Németországban született, de osztrák származású Edgar Schmued valódi legendának számított az amerikai repülőgépgyártásban. A nevéhez fűződik a North American cég világhírű P-51-es Mustangja, majd a második világháborút követően nagyban hozzájárult a korszak egyik leghatékonyabb vadászgépének, a F-86-os Sabre-nek a kifejlesztéséhez.
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.