Felújítja MiG-29AS és UBS típusú vadászrepülőgépeit a Szlovák Légierő. Két szerződés aláírására került sor szlovák és orosz részről, amelyek értelmében az orosz RSZK MiG cég szakemberei végzik el a szükséges javítási munkálatokat a szlovák repülőgépeken.
A MiG által szeptember 2-án bejelentett szerződések magukba foglalják a repülőgépek radarrendszerének, valamint sárkányszerkezetének javítási és helyreállítási munkálatait. A szlovák MiG-29-esek üzemeltetése elég ellentmondásos, hiszen Martin Glvác, Szlovákia jelenlegi védelmi minisztere, egy szeptember 4-én tett nyilatkozatában elmondta, hogy az előző kormányzat nem szerzett érvényt az oroszokkal korábban kötött alkatrész ellátási szerződéseknek. Ennek következtében a szlovák MiG-29 flotta nagy része (hasonlóan a magyarhoz) kannibalizáció áldozata lett, annak érdekében, hogy a QRA szolgálat, valamint a minimális kiképzési feladatok ellátásához legyen elég üzemképes repülőgép. A miniszter azt is elmondta, hogy olyan problémákkal kellett szembesülnie a légierőnek, hogy nem volt elég tartalék hajtómü, futómü és egyéb olyan alkatrészek, amelyek elengedhetetlenek egy repülőgép állomány hadrafoghatóságának fenntartásához. A minisztérium közleménye szerint, az hogy az előző vezetés nem szerzett érvényt a korábban kötött szerződéseknek a kannibalizáció mellett azt is magával hozta, hogy jelentősen csökkent a pilóták repült óraszáma, nőtt a meghibásodások száma és ezen tényezők által veszélybe került az ország biztonsága is.
A modernizált szlovák MiG-29 flotta 10 példánya 2008-ban a földön…
Orosz részről Szergej Korotkov, a MiG tervezőiroda igazgatója elmondta, hogy a most aláírt új szerződések elősegítik a Szlovák Légierő MiG-29-eseinek hadrafoghatóságát, továbbá hozzátette, hogy reméli hosszú távon együttmüködhetnek Szlovákiával. Mint ismeretes Szlovákia 2004-ben kötött már szerződést Oroszországgal, akkor 12 darab MiG-29 korszerüsítéséről és üzemidő hosszabbításáról volt szó, amelynek célja az volt, hogy a típus élettartamát kitolják 2030-35-ig. 2008-ban került leszállításra a teljes 12 példányos modernizált flotta a Szlovák Légierő számára. A MiG cég által modernizált repülőgépekbe a követelmények figyelembe vételével Rockwell Collins navigációs és kommunikációs rendszer, BAE Systems „saját-idegen” felismerő rendszer került beépítésre, továbbá egy új, többfunkciós folyadékkristályos kijelző. A modernizált repülőgépek új típusjelzést kaptak, így az együléses MiG-29AS, a kétkormányos változat pedig MiG-29UBS lett. Különböző hírforrások szerint azonban a 12 darab repülőgép közül 2011 májusára mindössze 4 példány volt teljes mértékben üzemképes. A Szlovák Védelmi Minisztérium kijelentette, hogy nyomozást folytatnak jelentős anyagi kár okozásáért az államigazgatás berkein belül (ezt érdekes módon nálunk sosem lépték meg, pedig ok lett volna rá bőven, már ha csak a hazai MiG-29 flotta nullára írására gondolunk).
és a levegőben
Szlovák MiG-29 demo a 2013-as SIAF-on
Év végi kötelékrepülést hajtottak végre az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár pilótái tíz JAS-39 Gripen vadászgéppel. A kötelék gépei közül nyolc kiképzési repülést hajtott végre, és hozzájuk csatlakozott a készültségi géppár is.
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.