Az Airbus Military ünnepélyes keretek között hivatalosan is átadta az első sorozatban gyártott A400M típusú katonai szállító repülőgépet a Francia Légierő számára. A hivatalos átadásra majdnem két hónappal azután került sor, hogy az ominózus MSN7 szériaszámú repülőgép megérkezett az Orléans repülőbázisra.
Többéves késéssel és a költségek jelentős túllépését követően, 2013. szeptember 30-án, hétfőn került sor az európai fejlesztésü A400M első sorozatban gyártott példányának átadására, amely repülőgép összeszerelése a dél-spanyolországi Sevilla-ban található Airbus Military üzemben történt. A repülőgép valójában már augusztus 1-én megérkezett a franciaországi repülőbázisra, de a hivatalos átadási ceremóniára csak most került sor, amely a francia védelmi miniszter, Jean-Yves Le Drian, valamint a spanyol Fülöp herceg jelenlétében zajlott. A következő MSN8 szériaszámú repülőgép a jövő héten kerül leszállításra, a harmadik példány pedig várhatóan az év végén vagy 2014 elején kerül a típust üzemeltető 1/61 „Touraine” repülőszázad állományába. Eddig 10 pilóta, 4 másodpilóta, 8 rakodómester, valamint 71 főnyi karbantartó személyzet kapott kiképzést a típusra a spanyolországi Sevilla-ban, illetve a franciaországi Toulouse-ban, áll a francia védelmi minisztérium közleményében.
A gyártó Airbus az elkövetkező 30 évben körülbelül 400 darab repülőgépet kíván értékesíteni, szerte a világon. A 4 darab turbólégcsavaros hajtómüvel felszerelt többfeladatú katonai szállító repülőgép 37 tonna hasznos teher (beleértve akár páncélosokat és helikoptereket is) szállítására képes, több mint 3 300 km távolságra. A repülőgépet úgy tervezték, hogy képes legyen leszállni egyenetlen terepen, így például homokon is. Pozitív tulajdonságai ellenére az európai típus jövője mégsem biztos jelenleg. Az A400M program eredetileg az 1991-es Öböl-háborút követően indult, de tényleges megvalósítása csak az elmúlt 10 évben kezdődött 7 ország részvételével, köztük Belgium, Nagy-Britannia, Franciaország, Németország, Luxemburg, Spanyolország és Törökország. Az Airbus program összesen 4 éves csúszást szenvedett (amelynek egyik fő oka a hajtómü késése volt) és a költségek mintegy 30%-kal, vagyis 6,2 milliárd Euróval nőttek meg az eredeti tervekhez képest. A programban résztvevő 7 európai országon kívül eddig csak Malajzia rendelt az új típusból.
A tervek szerint Franciaország és Törökország kapja majd a következő 2 darab legyártott repülőgépet, melyet követően folyamatosan kerül leszállításra az eddig megrendelt további 170 darab repülőgép. Németország 53, Franciaország 50, Spanyolország 27, Nagy-Britannia 22, Törökország 10, Belgium 7, Luxemburg 1, Malajzia pedig 4 darabot rendelt a típusból. Az Airbus elképzelései szerint jövőre 10 darab, majd azt követően évente 30 darab kerül leszállításra a megrendelők számára. A repülőgépet szeretnék értékesíteni az Egyesült Államok számára is, de ez nagyban függ Franciaország és Nagy-Britannia a típussal kapcsolatos jövőbeni tapasztalataitól. Az A400M közvetlen piaci vetélytársa a Lockheed Martin cég 50 éves múltra visszatekintő C-130 Herculese, azonban az amerikai típus legújabb változatai is csak 20 tonna hasznos teher szállítására képesek. A másik amerikai ellenfél a C-17 Globemaster, viszont annak gyártását 2015-ben befejezi a Boeing.
Év végi kötelékrepülést hajtottak végre az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár pilótái tíz JAS-39 Gripen vadászgéppel. A kötelék gépei közül nyolc kiképzési repülést hajtott végre, és hozzájuk csatlakozott a készültségi géppár is.
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.