2025. 02. 21. péntek
Eleonóra
: 405 Ft   : 386 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Dél-Korea nem mondott le a saját lopakodóról

JETfly  |  2013. 11. 28., 10:46

Gyakorlatilag azzal egyidőben, hogy Dél-Korea bejelentette 40 ötödik generációs, F-35A típusú vadászrepülőgép vásárlását az Egyesült Államoktól, még egy fontos döntésre került sor a hazai védelmi ipar tekintetében. Hivatalosan „eldördült a startpisztoly”, amely saját, koreai „lopakodó” vadászrepülőgép fejlesztésének kezdetét jelzi. A jövőben a repülőgépből az ország légiereje nem kevesebb, mint 120 darabot kíván beszerezni, valamint szeretnének azzal a világpiacon is megjelenni. Információk szerint a repülőgép „külsőleg az F-35-re fog hasonlítani”.

Jelenleg egyedül az Egyesült Államok rendelkezik rendszerbe állított ötödik generációs vadászbombázó repülőgéppel, a kéthajtómüves F-22 Raptorral. Az USA szövetségeseivel exportra az F-35 különböző modifikációit ajánlja. Napjainkban saját lopakodó repülőgépén aktívan dolgozik Kína és Oroszország is, azonban azok a gépek még csak a tesztelések, módosítások stádiumában vannak.

A döntés a saját, következő (ötödik) generációs vadászrepülőgép létrehozásának programjáról a Dél-koreai Fegyveres Erők törzsparancsnokainak közelmúltban megtartott találkozóján született meg. A „KF-X – Porame” névre keresztelt program a tervek szerint 2014 elején veszi kezdetét.

A dél-koreai tábornokok megfogalmazták a tervezők számára a lopakodó repülőgéppel szemben támasztott főbb követelményeket, amelyek szerint a gépnek többek között jobb harcászati mutatókkal kell rendelkeznie, mint a Dél-Koreában összeszerelt KF-16 típusú repülőgépek. A hazai igények kielégítése (120 repülőgép) mellett Szöulnak már kész tervei vannak a repülőgép exportját illetően, ami előre vetíti a későbbi sorozatgyártás várható nagyságrendjét.

A dél-koreaiak tisztában vannak azzal, hogy egyedül nagyon nehéz lenne egy ilyen projekttel megküzdeni. Az új repülőgép létrehozására éppen ezért egy nemzetközi konzorciumot kívánnak létrehozni, amelybe úgy tünik Indonéziát már sikerült partnernek megnyerni. Szakértők mindamellett rámutatnak, hogy Koreának komoly nehézségekkel kell szembenéznie, mindenekelőtt azért, mivel nem rendelkeznek „lopakodó” technológiával.

F-35AF-35A(Fotó: lockheedmartin.com)

A 40 Lockheed Martin F-35A vásárlásáról szóló döntés meghozatala után, a koreaiak azonnal elkezdték keresni annak lehetőségét, hogy az amerikai cég biztosítsa számukra a szükséges technológiát. A Dél-koreai Légierő által kiírt tender korai szakaszában a Lockheed Martin éppúgy, mint a konkurensek tettek olyan kijelentést, miszerint „nem kizárt a know-how” átadása. Azonban most, hogy a helyzet megváltozott nem kizárható, hogy a Lockheed Martin nem lesz „partner” egy potenciális konkurens létrehozásában. Szöul azonban bízik az amerikai repülőgépgyártó cégben, aminek talán az betudható, hogy a „koreai lopakodó”külsőleg az F-35 típusra fog hasonlítani.

A másik probléma – miért kellene saját ötödik generációs vadászrepülőgépet fejleszteni, amikor azt „egyszerüen megvehetik”. Itt érdemes egy kicsit azon is elgondolkodni, hogy a repülőgép nem váltja be a hozzá füzött reményeket, azonban nagyon drága lesz. 2003-ban és 2007-ben két befolyásos koreai intézet – a Koreai Védelmi Tudományos Kutatóintézet (Korea Institute for Defense Analyses, KIDA) és a Koreai Fejlesztési Intézet (Korea Development Institute, KDI) – már kifejtették véleményüket a kérdésben: több olyan tényező van (gazdasági, technikai, katonai, stb.), amelyek nem igazolják a saját, következő generációs repülőgép létrehozásának szükségességét. Igaz, 2009-ben egy másik intézet annak a véleményének adott hangot, amelyet röviden úgy lehet összefoglalni, hogy „érdemes kipróbálni”. Az látható, hogy Dél-Korea nagyon szeretné megvalósítani, hisz meghozta a döntést a program beindításáról.

Nem elhanyagolható azonban a projekt magas költsége. Jelenlegi becslések szerint a költségek elérik majd a kilenc milliárd dollárt, azonban a szakértők nagyrésze azon a véleményen van, hogy ez a szám sokkal nagyobb lesz.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2025. 02. 04., 15:48
A Kínai Népköztársaság repülőiparának legkomolyabb seregszemléjét kétévente rendezik meg. A hivatalos nevén Kínai Nemzetközi Légi- és Űrkutatási Kiállítás a ritka alkalmak egyike, amikor a messze földről érkezők is megismerhetik a helyi fejlesztéseket, és véleményt alkothatnak a közeli - vagy távolabbi elképzelésekből.
2025. 01. 29., 12:12
Repülőműszaki szakmai héten vett részt január 21. és 24. között a pápai MH 47. Bázisrepülőtér repülést biztosító századának teljes állománya, hogy felkészüljön a repülőműszaki és a speciális repüléskiszolgálási feladatok szakszerű végrehajtására a 2025-ös kiképzési évben.
2025-02-17 13:29:58
A Magyar Honvédség KC-390 Millennium típusú szállító repülőgépének éves karbantartását a pápai légibázison települő nemzetközi Stratégiai Légiszállító Képesség program egyedülálló C-17-es hangárjában végzi a kecskeméti repülődandár repülőműszaki állománya.
2025-02-10 10:33:12
Alig hat héttel az évkezdés után ismét új légitársasággal bővül a VINCI Airports hálózat részeként működő Budapest Airport menetrendje. A Budapest és a kazahsztáni Simkent városa között induló új, közvetlen összeköttetést a SCAT Airlines üzemelteti május 27-től, teljesen új célállomást adva hozzá a Budapest Airport folyamatosan bővülő desztinációs kínálatához.
   MÁSOK ÍRTÁK
2025. 02. 17., 09:48
A Gulfstream Aerospace hamarosan átadja a megrendelőjének az utolsó G650(ER) business jetet. A jövő a G800-asoké, a váltómodell még az első félévben megkapja az amerikai Szövetségi Légügyi Hivataltól a szükséges tanúsítványokat.
2025. 02. 13., 09:18
A négynapos tanfolyam február 10-én kezdődött, a Kalkar-i Német Légierő Műveleti Parancsnokság NATO Allied Command Transformation (ACT) által akkreditált kiképzőközpontja, valamint az MH ÖMP Légierő Hadműveleti és Kiképzési Főnökség fegyvernemi részlege közös szervezésében.
2025. 02. 06., 10:02
Decemberben egy, akkor a nyilvánosság előtt még nem ismert megrendelő jelentette be az igényét nyolc, a gyártási fázis utolsó szakaszához érkezett Boeing 767F-re. Most kiderült: az ügyfél a UPS.
2025. 01. 31., 09:56
Beszélgetés Könczöl Ferenc ezredessel, aki 2025. január 1-től tölti be az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár parancsnoki beosztását.

  Legfrissebbek most

2024 november első felében immár nyolcadik alkalommal tartották meg a CRUZEX-et. A legnagyobb latin-amerikai légierő gyakorlaton ezúttal 16 országból 3000 katona és 100 repülő eszköz vett részt.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.