Úgy tűnik, hogy mégis megvalósításra kerül a Kanada által használt CP-140 Aurora tengerészeti járőrgépek, eddig már kétszer is elvetett élettartam növelő modernizációja. A becslések szerint mintegy 35 millió dollárba kerülő projekt 14 darab repülőgép korszerűsítését foglalja magába.
A Lockheed cég P-3 Orion típusából kialakított CP-140 Aurora járőrgépek 1981-ben álltak hadrendbe Kanadában. A hadsereg 1998 óta hajtott végre átalakításokat és korszerüsítéseket a típus 18 példányán. Az immáron 33 éves repülőgépeket tartalmazó flottát Kanada partjainak felügyeletére használják. Alapvető feladatkörük a tengeralattjárók elleni küzdelem, de hasznos segítséget jelentenek a kutató-mentő feladatok végrehajtásában is. A repülőgépek korábban korszerüsített változatai segítségével a közelmúltban térképeket készítettek Afganisztánról, továbbá a Líbia elleni támadás során biztosították a légi felügyeletet, valamint célinformációkkal látták el a vadászrepülőgépeket.
A hadsereg 1998 óta tartó frissítési programjainak költsége körülbelül 1,7 milliárd dollárt tesz ki. A korszerüsítések során fejlesztették a repülőgépek fedélzeti berendezéseit, továbbá strukturális munkákat végeztek az öregedő repülőgépek sárkányszerkezetén. 2007-ben Kanada úgy döntött, hogy a rendszerben álló 18 repülőgépből mindössze 10 példányon folytatnak korszerüsítési munkákat és azzal párhuzamosan megkezdték a típus leváltására irányuló folyamatot. Ez a döntés azért született, mert az ország többek között a pilóta nélküli jármüvek beszerzésében látta az Aurora-k feladatkörének jövőbeli ellátását. A hadsereg létrehozott egy UAV beszerzésre irányuló programot, amely a JUSTAS nevet kapta (Joint Uninhabited Surveillance and Target Acquisition System). Annak ellenére, hogy a programot 7 éve elindították és pl. Kanada szövetségesei, így az Egyesült Államok is nagy hangsúlyt fektet a UAV technológia használatára, továbbra sem történt meg egyetlen drón beszerzése sem az észak-amerikai ország részéről.
A kanadai konzervatív kormánynak ugyanakkor 2007-ben volt egy olyan terve is, hogy új repülőgépekkel váltják le a CP-140-eseket. Az úgynevezett CMA (kanadai többfeladatú repülőgép) program szerepelt is a kormány 2008-as védelmi stratégiájában, mégpedig úgy, hogy az új repülőgépnek 2017-re kell elérni a kezdeti müveleti képességet. A drón beszerzéshez (JUSTAS) hasonlóan azonban ez a program is megtorpant, ahogyan a CF-18 Hornet vadászrepülőgépek leváltására irányuló folyamat szintúgy. A kanadai vezetés emiatt 2011-ben mégis úgy döntött, hogy a 10 korszerüsített példány mellett további 8-at szintén modernizál. Jelen pillanatban nem tudni, hogy Kanada mikor fog új, merevszárnyú repülőgépeket vásárolni légiereje számára. Amennyiben nem történik előrelépés a drónok beszerzésének-, illetve a CMA program megvalósulásának tekintetében, az kihatással lehet az Aurora flotta jövőjére. Jelen állás szerint a CP-140-esek cseréjére legkorábban 2020-ban kerülhet sor, de nem kizárt, hogy a típus néhány példánya még 2030-ig, tehát majdnem 50 éves koráig is rendszerben maradhat.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
2024 november első felében immár nyolcadik alkalommal tartották meg a CRUZEX-et. A legnagyobb latin-amerikai légierő gyakorlaton ezúttal 16 országból 3000 katona és 100 repülő eszköz vett részt.
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.