Az MH 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázis JAS-39 hajózói az idén is Stockholmba utaztak egy hétre, hogy március 3-7. között részt vegyenek a svéd Védelmi Kutatási Ügynökség (FOI) által üzemeltetett „Bevetés Gyakorló és Repülő Harcászati Szimulációs Központ (FLSC)” gyakorló kiképzésén.
A kecskeméti repülőbázis 18 pilótája mellé csatlakozott az MH LVIK 4 fő légvédelmi irányítója, valamint az MH 86. Helikopterbázis 1 fő előretolt légi irányító (JTAC) is.
Az FLSC (Flyvapnets Luftstridssumileringscentrum) épület-komplexumában - Stockholm külvárosában, Kista-ban - helyezkedik el a nyolc hálózatba kapcsolt szimulátor egység, a felkészülési és kiértékelő termek, kivetítő-kiértékelő helyiség, valamint a vadászirányító munkahelyek és az adott bevetést, az ellenséges erőket (RED FORCE) irányító, felügyelő munkahelyek is.
A kiképzés reggel 8 órától este 6 óráig tartott. A csoport kettébontásával folyamatosan biztosított volt a rendelkezésre álló idő maximális kihasználása. Amíg az egyik csoport a repülési feladatot hajtotta végre, addig a másik felkészült a következő feladatra. A kiértékeléseken a teljes állomány jelen volt, hiszen az itt szerzett tapasztalatokat akár már a következő szimulációnál fel lehetett használni.
A kecskeméti vadászpilóták kettő- illetve négygépes kötelékben gyakorolták a látóhatáron túli légiharc eljárásokat, a földi csapásmérést valamint a közvetlen tüztámogatást (CAS) az előretolt légi irányító (JTAC) segítségével.
Lehetőség nyílt levegő-levegő típusú rakéták elleni valósághü manőverek végrehajtására, azok sikerességének megtapasztalására, nagy géplétszámmal végrehajtott feladatok esetén szükséges tervezések, célelosztások és kötelékek adatvonalas valamint hagyományos vezetésére továbbá a kötelékrepülések egyidejü kiértékelésére.
A szimulátoros-képzés legnagyobb előnye a költséghatékonyság. A tréning alatt több mint 200 felszállás történik, ami a valóságban több milliárdos kiadást jelentene, nem beszélve a bevetett repülőgépek létszámáról.
Annak ellenére, hogy a szimulátorokon való repülések nem pótolják a valós repüléseket, a lerepült repülési feladatok nagymértékben hozzájárulnak a pilóták képességeinek fejlesztéséhez. Az FLSC központ igazán hatékony kiképzőhelye a Gripent használó nemzeteknek, rendszeresen megfordulnak itt a cseh, és a svéd légierő pilótái is.
Szöveg: Tősér Péter százados, Szausev Xénia
Fotó: archív
Éppen 10 éve törölte el a HungaroControl – Európában elsőként – a teljes légi útvonalhálózatot, ezzel lehetővé téve a repülőgépek korlátozások nélküli, szabad légtérhasználatát. Az innovatív forgalomszervezési koncepciónak (Hungarian Free Route, HUFRA) köszönhetően az elmúlt évtized során a hazánk felett átrepülő járatok útvonala összesen 15 millió kilométerrel rövidült, és több mint 180 millió kilogrammal kevesebb szén-dioxid került a levegőbe.
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.