2025. 02. 21. péntek
Eleonóra
: 405 Ft   : 386 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Svédországban jártunk....

JETfly  |  2003. 09. 30., 11:00

2002 augusztusában a Svéd Légierő négy Gripen gépe repült Kecskemétre Satenäsból, az F7 ezred bázisáról.

2003. szeptember 22-én, hétfőn délelőtt három MiG-29-es és két An-26-os szállt fel a fedélzetén 16 pilótával és ugyanennyi müszaki állománnyal Kecskemétről, hogy viszontlátogatásra érkezzen Satenasba. A két együléses és egy kétüléses MiG-29-es az egyik An-26-oson utazó müszakiakkal együtt a lengyelországi Minsk-Mazowiecki repülőtéren leszállt, majd az üzemanyag vételezés után folytatták útjukat Svédországba. A látogatás annak a programnak a része, amelynek keretében a Magyar Légierő Saab JAS-39 C/D Gripen vadászrepülőgépeket vásárol.

A vendéglátó F7 bázis „vörös” 1. százada, Robert Björklund alezredes, századparancsnok fogadta a magyarokat. A „vörösök” kapták a külföldi Gripen személyzetek kiképzési feladatát, míg a „kék” 2. századnál a Svéd Légierő új pilótáit képzik ki. Az ezred 3. századánál SK-60 (Saab-105) típusú kiképző és futárrepülőgépek üzemelnek. A bázison települ egy szállítószázad C-130 Hercules gépekkel valamint a kutató-mentő egység Aerospatiale AS332M1 Super Puma helikopterrel.

A keddi és szerdai napokon délelőtt és délután is folyamatos repülési feladatok várták a magyar és svéd pilótákat. A MiG-29-es együléses változatán kettő az egy ellen légiharc formációt gyakorolták a magyarok a két Gripennel a sarkukban. Közben, míg a MiG-29UB fedélzetén a hátsó ülésben a svéd pilóta érezte a két hajtómü erejét addig a többi magyar hajózó a Gripen hátsó kabinjáért állt sorba. Ezek a vegyes személyzetü gépek valamelyik közeli légtérben egyéni, vagy együléses Gripenhez társulva géppár mürepüléseket hajtottak végre. A magyar müszaki személyzet jól vizsgázott, hiszen repülést meghiúsító MiG meghibásodás nem történt, pedig a gépeket a két napon át folyamatosan „nyúzták” a pilóták.

A keddi nap délutánján a helyi sajtó valamint Stockholmból dr. Szőke László hazánk nagykövete és Józsa László ezredes katonai attasé látogatta meg a bázison tartózkodó és a közös gyakorlaton résztvevő magyarokat.

A szerdai nap meglepetést nem a pilótáknak, hanem inkább a müszakiaknak hozott. A repülési feladatok után kivétel nélkül mindegyik magyar szakembert elvitték egy félórás útvonalrepülésre a négyüléses, kéthajtómüves SK-60 típusú futárgép fedélzetén. Szerencsésnek mondhatom magam, mert két, dongós pilóta társaságában egy órát repültem én is az egyik gépen. A svédek szervezőképességének köszönhetően megjelent mellettünk egyik Gripen gépük, hogy a tó mellett fekvő Lackö kastély felett légifelvételeket készíthessek.

A pilóták se maradtak élmény nélkül. Az újdonsült, Gripen hátsó ülést kipróbálok avatási ünnepségén vettek részt, majd kipróbálhatták a „Krumpli-ágyút”. Ez a „titkos” fegyver müanyag csövekből és gáztüzhelygyújtóból épül fel, krumpli a lövedék és egy fújásnyi dezodor szolgál hajtógázként. Kitünő eredményt értünk el, hiszen az egyik kandeláber buráját sikerült telibe találni az egyik pumás pilótánknak.

Csütörtökön kulturális napot tartottak a magyarok számára vendéglátóik. Kastélylátogatás, hajókirándulás és a trollhattani Saab gyár autómúzeuma alkotta a programot. A késő délután pedig a közeli királyi erdőben találta a társaságot, ahol majdnem kétórás buszozás után sikerült lencsevégre kapni észak jellegzetes állatát, a jávorszarvast.

Estére a Gripen International tartotta vacsorára volt hivatalos a magyar csapat.

Másnap, péntek délelőtt focimecsen mérték össze erejüket a svédek és a magyarok. Sajnos vereséget szenvedtünk és csak egy becsületgólt sikerült szereznünk.

A kitelepült állomány a szombati napon, szeptember 27-én, két fordulóval tért haza Magyarországra.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2025. 02. 04., 15:48
A Kínai Népköztársaság repülőiparának legkomolyabb seregszemléjét kétévente rendezik meg. A hivatalos nevén Kínai Nemzetközi Légi- és Űrkutatási Kiállítás a ritka alkalmak egyike, amikor a messze földről érkezők is megismerhetik a helyi fejlesztéseket, és véleményt alkothatnak a közeli - vagy távolabbi elképzelésekből.
2025. 01. 29., 12:12
Repülőműszaki szakmai héten vett részt január 21. és 24. között a pápai MH 47. Bázisrepülőtér repülést biztosító századának teljes állománya, hogy felkészüljön a repülőműszaki és a speciális repüléskiszolgálási feladatok szakszerű végrehajtására a 2025-ös kiképzési évben.
2025-02-17 13:29:58
A Magyar Honvédség KC-390 Millennium típusú szállító repülőgépének éves karbantartását a pápai légibázison települő nemzetközi Stratégiai Légiszállító Képesség program egyedülálló C-17-es hangárjában végzi a kecskeméti repülődandár repülőműszaki állománya.
2025-02-10 10:33:12
Alig hat héttel az évkezdés után ismét új légitársasággal bővül a VINCI Airports hálózat részeként működő Budapest Airport menetrendje. A Budapest és a kazahsztáni Simkent városa között induló új, közvetlen összeköttetést a SCAT Airlines üzemelteti május 27-től, teljesen új célállomást adva hozzá a Budapest Airport folyamatosan bővülő desztinációs kínálatához.
   MÁSOK ÍRTÁK
2025. 02. 17., 09:48
A Gulfstream Aerospace hamarosan átadja a megrendelőjének az utolsó G650(ER) business jetet. A jövő a G800-asoké, a váltómodell még az első félévben megkapja az amerikai Szövetségi Légügyi Hivataltól a szükséges tanúsítványokat.
2025. 02. 13., 09:18
A négynapos tanfolyam február 10-én kezdődött, a Kalkar-i Német Légierő Műveleti Parancsnokság NATO Allied Command Transformation (ACT) által akkreditált kiképzőközpontja, valamint az MH ÖMP Légierő Hadműveleti és Kiképzési Főnökség fegyvernemi részlege közös szervezésében.
2025. 02. 06., 10:02
Decemberben egy, akkor a nyilvánosság előtt még nem ismert megrendelő jelentette be az igényét nyolc, a gyártási fázis utolsó szakaszához érkezett Boeing 767F-re. Most kiderült: az ügyfél a UPS.
2025. 01. 31., 09:56
Beszélgetés Könczöl Ferenc ezredessel, aki 2025. január 1-től tölti be az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár parancsnoki beosztását.

  Legfrissebbek most

2024 november első felében immár nyolcadik alkalommal tartották meg a CRUZEX-et. A legnagyobb latin-amerikai légierő gyakorlaton ezúttal 16 országból 3000 katona és 100 repülő eszköz vett részt.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.