Az Izraeli Légierő első, Alenia Aermacchi M-346 típusú gyakorló repülőgéppel felszerelt kiképzőszázada lassan eléri a hadrafoghatóság szintjét. Az Izraelben „Lavi” néven üzemelő típusból eddig kilenc példány repül, míg a teljes flotta 30 gépes lesz majd. Az első gép júliusban landolt a Hazerim légibázison, az ország déli részén, és a gépek szállítása eddig menetrendszerűen történik.
Az első oktatók egyike, egy korábban F-16I-n repülő őrnagy elmondása szerint a kiöregedő Douglas A-4 Skyhawk repülőgépek után az új típus jelentős előrelépést jelent a repülőkiképzés terén. Már a gépek megérkezése előtt elkészült a típus szimulátor-rendszere is, melyet az Elbit Systems, Alenia, CAE és Selex cégek közösen fejlesztettek. Ez két teljes értékü és két harci kiképzésre használandó szimulátort foglal magában, melyek közösen is müködhetnek, ezáltal egyszerre négy pilóta együttmüködését is biztosíthatják. A fejlett földi berendezéseknek köszönhetően csökkent a kadétok számára előírt tényleges felszállások száma: korábban 120 feladat végrehajtását írták elő kötelezően, az új típuson ez a szám 100-ra csökken.
Az új eszközök segítségével a jövőbeli pilóták és fegyverzetkezelők az izraeli légierő saját képzési programja szerint, egészen az alapoktól kezdve ismerhetik meg a típust és a szakmát egyaránt, a kiképzés végeztével pedig készen állnak arra, hogy a legfejlettebb, negyedik és ötödik generációs típusokon repülhessenek. Az M-346-ossal megvan a lehetőség a harci kiképzésre is, mivel az Elbit által gyártott, beágyazott virtuális szimulációs rendszernek köszönhetően lehetővé válik egy harci gép képességeinek imitálása, noha a típus ne rendelkezik sem radarral, sem fegyverzettel, sem az elektronikus hadviseléshez szükséges rendszerekkel. A repülőgépekkel egyelőre még főleg az Izraeli Légierő tesztpilótái repülnek, akik elégedetten nyilatkoztak a repülési tapasztalataikról.
Éppen 10 éve törölte el a HungaroControl – Európában elsőként – a teljes légi útvonalhálózatot, ezzel lehetővé téve a repülőgépek korlátozások nélküli, szabad légtérhasználatát. Az innovatív forgalomszervezési koncepciónak (Hungarian Free Route, HUFRA) köszönhetően az elmúlt évtized során a hazánk felett átrepülő járatok útvonala összesen 15 millió kilométerrel rövidült, és több mint 180 millió kilogrammal kevesebb szén-dioxid került a levegőbe.
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.