2025. 02. 21. péntek
Eleonóra
: 405 Ft   : 386 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Egyiptomi MiG-21-es újjászületése Ausztráliában

JETfly  |  2015. 01. 13., 14:18

A nyugat-ausztráliai Perth-ben, egy ott eléggé szokatlan MiG-21 típus egyik példányának restaurációs munkálatai kezdődtek meg, amelynek végső célja a repülőgép repülőképessé tétele. 

A kétüléses MiG-21UM vadászrepülőgép a közelmúltban érkezett az Egyesült Államokból Ausztráliába, ahol rövidesen meg is kezdték a repülőgép helyreállítását. A legendás deltaszárnyú új tulajdonosa, Adrian Deeth a repülés szerelmese, és már régóta keresett egy repülhető állapotba hozható, megfelelő állapotú MiG-21 példányt. A keresés 2012-ben végre sikert hozott, amikor is az Egyesült Államokban megtalálta az ominózus MiG-21UM-et, de több, mint két évébe telt, mire a repülőgép Ausztráliába kerülhetett. Deeth Fishbed-je 1967-ben gördült le a Szovjetunió egyik gyártósoráról és az Egyiptomi Légierő állományába került, 5068-as oldalszámmal. 

MiG-21

Ugyan a típusváltozat (kiképző) jellegéből adódóan egyiptomi pilóták kiképzésére használták, de még így is rendkívül kevés repülési időt, alig 400 órát jegyeztek be a repülőgép naplójába. Az Egyiptomi Légierő az 1980-as évek végén vonta ki hadrendből a 5068-as oldalszámú repülőgépet, de csak néhány évvel később került az Egyesült Államokba. Számos tulajdonosa volt, mielőtt az Oklahoma államban található Tulsa-ba került volna 1994-ben. A repülőgép N423LZ polgári lajstrommal repült. 1997-ben a repülőgép R-11F2SZ-300 típusú hajtómüvét egy új példányra cserélték, amelyet követően mindössze 8 órát töltött a levegőben az 1998-as leállításáig. 

MiG-21

Az ausztrál tulajdonos tervei szerint, a Perth-ben zajló restaurációs munkák során a repülőgép alapos felújításon esik át, amelynek keretében új avionikát és egy továbbfejlesztett kommunikációs rendszert is kap. A repülőgép ezeken túl várhatóan újra megkapja az eredeti, 1960-as években alkalmazott sivatagi álcázó festését is. Deeth reméli, hogy néhány év múlva, amikor a repülőgép újra repülni fog, lesz lehetőség vele a mürepülésre és a szuperszonikus repülésre egyaránt. Ez természetesen függ az ausztrál hatóságoktól is, hiszen tőlük kell engedélyt kapnia arra, hogy a repülőgép repülhessen a katonai kiképző légtérben, amely Perth partjaitól mintegy 40 mérföldre nyugatra található, a Rottest szigetnél. 

MiG-21

A légtér szárazföldtől való távolsága miatt a hangrobbanások nem fognak gondot okozni a lakott területeken. Adrian Deeth-nek van egyébként egy másik, folyamatban lévő MiG-21 beszerzése is, amely történetesen Európában zajlik és reményei szerint szintén sikerül tető alá hoznia az Ausztráliába történő behozatalát a későbbiekben.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2025. 02. 04., 15:48
A Kínai Népköztársaság repülőiparának legkomolyabb seregszemléjét kétévente rendezik meg. A hivatalos nevén Kínai Nemzetközi Légi- és Űrkutatási Kiállítás a ritka alkalmak egyike, amikor a messze földről érkezők is megismerhetik a helyi fejlesztéseket, és véleményt alkothatnak a közeli - vagy távolabbi elképzelésekből.
2025. 01. 29., 12:12
Repülőműszaki szakmai héten vett részt január 21. és 24. között a pápai MH 47. Bázisrepülőtér repülést biztosító századának teljes állománya, hogy felkészüljön a repülőműszaki és a speciális repüléskiszolgálási feladatok szakszerű végrehajtására a 2025-ös kiképzési évben.
2025-02-17 13:29:58
A Magyar Honvédség KC-390 Millennium típusú szállító repülőgépének éves karbantartását a pápai légibázison települő nemzetközi Stratégiai Légiszállító Képesség program egyedülálló C-17-es hangárjában végzi a kecskeméti repülődandár repülőműszaki állománya.
2025-02-10 10:33:12
Alig hat héttel az évkezdés után ismét új légitársasággal bővül a VINCI Airports hálózat részeként működő Budapest Airport menetrendje. A Budapest és a kazahsztáni Simkent városa között induló új, közvetlen összeköttetést a SCAT Airlines üzemelteti május 27-től, teljesen új célállomást adva hozzá a Budapest Airport folyamatosan bővülő desztinációs kínálatához.
   MÁSOK ÍRTÁK
2025. 02. 17., 09:48
A Gulfstream Aerospace hamarosan átadja a megrendelőjének az utolsó G650(ER) business jetet. A jövő a G800-asoké, a váltómodell még az első félévben megkapja az amerikai Szövetségi Légügyi Hivataltól a szükséges tanúsítványokat.
2025. 02. 13., 09:18
A négynapos tanfolyam február 10-én kezdődött, a Kalkar-i Német Légierő Műveleti Parancsnokság NATO Allied Command Transformation (ACT) által akkreditált kiképzőközpontja, valamint az MH ÖMP Légierő Hadműveleti és Kiképzési Főnökség fegyvernemi részlege közös szervezésében.
2025. 02. 06., 10:02
Decemberben egy, akkor a nyilvánosság előtt még nem ismert megrendelő jelentette be az igényét nyolc, a gyártási fázis utolsó szakaszához érkezett Boeing 767F-re. Most kiderült: az ügyfél a UPS.
2025. 01. 31., 09:56
Beszélgetés Könczöl Ferenc ezredessel, aki 2025. január 1-től tölti be az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár parancsnoki beosztását.

  Legfrissebbek most

2024 november első felében immár nyolcadik alkalommal tartották meg a CRUZEX-et. A legnagyobb latin-amerikai légierő gyakorlaton ezúttal 16 országból 3000 katona és 100 repülő eszköz vett részt.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.