Befejeződött a Magyar Honvédség előretolt repülésirányítóinak négyhetes szinten tartó felkészítése. A zárógyakorlatot a Gripenek levegő-föld éleslövészetével egybekötve, a Várpalota melletti Körös-hegyen tartották. A szakkiképzésen az MH 86. Szolnok Helikopter Bázis és az MH 34. Bercsényi László Különleges Műveleti Zászlóalj irányítói mellett a Cseh Köztársaság légierejének két tisztje is részt vett.
Képességfenntartó kiképzésen vettek részt a Magyar Honvédség előretolt repülésirányítói (Joint Terminal Attack Controller − JTAC) az MH 86. Szolnok Helikopter Bázison. Az egy hónapos felkészítés keretében a légi összekötő tisztek (Air Liaison Officer − ALO) és az összhaderőnemi tüzmegfigyelők (Joint Fires Observer - JFO) is lehetőséget kaptak ismereteik felújítására.
Lakatos István főhadnagy, a helikopterbázis előretolt repülésirányító csoportjának parancsnoka elmondta: a JTAC-beosztásban lévőknek évente két alkalommal kell részt venniük ilyen felkészítésen, másfél évente pedig ismétlővizsgát kell tenniük. A NATO-szabályzatok ezenfelül még azt is előírják, hogy a már nemzetközi minősítést szerzett irányítóknak félévente összesen mennyi és milyen minőségü rávezetést kell végrehajtaniuk a harcra kész minősítésük megőrzése érdekében.
A mostani szinten tartó kiképzés március közepén kezdődött, az első két hétben tantermi foglalkozások voltak. Először a folyamatos ismétlést igénylő ismeretek felújítását hajtották végre, majd az elméletet és a tantermi gyakorlatot kombináló foglalkozások következtek.
Az úgynevezett száraz gyakorlásra a harmadik héten került sor a szolnoki helikopterbázis légterében. A felkészítésen részt vevőknek ekkor már imitált harchelyzetben kellett bizonyítaniuk a felkészültségüket. Az egyik harcászati helyzet forgatókönyve szerint a bázis védelmét egy − előretolt légi irányítókkal, légi összekötő tiszttel és összhaderőnemi tüzmegfigyelőkkel megerősített − század látta el. Az alegységet járőrfeladat végrehajtása közben támadás érte, közvetlen harcérintkezésbe került a beszivárgó ellenséges erőkkel. A JFO azonnal tüztámogatást kért a bázistól délnyugatra tüzelőállásban lévő szimulált D−20-as ütegtől. A célok megsemmisítését követően azonban a járőr további ellenséges eszközöket is felderített. A fenyegetettség megszüntetésére a JTAC az MH 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázisról kért légi támogatást. A Kecskemétről felszálló Gripen 9000 láb magasságból azonosította a célt, majd 1500 lábra ereszkedve gépágyúval semmisítette meg.
A kiképzés negyedik hete a Várpalota melletti Körös-hegyen zajlott, egybekötve a Gripenek levegő-föld és a Mi−8-as helikopterek ajtólövészeinek éleslövészetével. A harcászati helyzeteket az MH BHK ellenerőszázada tette komplexszé.
A Magyar Honvédség két alakulatánál, az MH 86. Szolnok Helikopter Bázis és az MH 34. Bercsényi László Különleges Müveleti Zászlóalj állományában szolgálnak előretolt repülésirányítók. Most először azonban a négyhetes felkészítés nemzetközi volt: a kurzuson két cseh JTAC is részt vett.
Fotók: a szerző, Galambos Sándor felvételei
Éppen 10 éve törölte el a HungaroControl – Európában elsőként – a teljes légi útvonalhálózatot, ezzel lehetővé téve a repülőgépek korlátozások nélküli, szabad légtérhasználatát. Az innovatív forgalomszervezési koncepciónak (Hungarian Free Route, HUFRA) köszönhetően az elmúlt évtized során a hazánk felett átrepülő járatok útvonala összesen 15 millió kilométerrel rövidült, és több mint 180 millió kilogrammal kevesebb szén-dioxid került a levegőbe.
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.