Egy F-22 Raptor ötödik generációs harci repülőgép kiképzési repülés közben - pilótahibából – még 2012 májusában súlyosan megsérült leszállás közben. A légierő hat év után kapta vissza a javításból.
A 4037-es oldalszámú F-22-es története jól példázza azt az erőfeszítést, amelyet az US Air Force kifejt annak érdekében, hogy a korlátozott számban rendelkezésre álló F-22-esei komoly sérülésből is visszaálljanak hadrendbe.
A 4037-es története 2012. május 31-én kezdődött a Tyndall légibázison. Egy kiképzés alatt álló pilóta átstartolás közben előbb húzta be a futóművet, minthogy teljes gázt adott volna a hajtóművekre. A repülőgép felszállás helyett így a hasán csúszva, mintegy 850 méter után a felszállópályán állt meg. A pilóta sérülés nélkül hagyta el a repülőgépet – a kabintető gond nélkül nyílt ki.
Az USAF, Lockheed és Boeing szakemberei alapos tanulmányozásnak vetették alá a repülőgépet és megállapításuk szerint a keletkezett kár értéke 35 millió dollárra tehető. Ki kellet több helyen is cserélni a szárnyak és a stabilizátor sérült részeit, valamint a törzs alatti nyílások és rekeszek ajtóit is.
Az elemzés azt is kimutatta, hogy két belső alkotóelem - a törzs válaszfala és a szárnyszelvény egy része - fém és szénszálas megerősítések beépítését követelte meg. A legjelentősebb javítások a 637-es válaszfalhoz készültek, ahol a hornyolt elemeket nagy szerkezeti foltokkal kellett helyettesíteni.
A 4037-es ugyanakkor tér vissza, amikor egy másik F-22-es is. A 4006-os sorozatszámú, az egyik eredeti tesztrepülőgép konzervált állapotban volt és a tervek szerint hamarosan Block 20 szoftverrel tér vissza.
Az F-22 flotta 137 harci repülőgépet, 15 teszt repülőgépet és 31 kiképző változatot számlál.
Forrás: Flightglobal
Év végi kötelékrepülést hajtottak végre az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár pilótái tíz JAS-39 Gripen vadászgéppel. A kötelék gépei közül nyolc kiképzési repülést hajtott végre, és hozzájuk csatlakozott a készültségi géppár is.
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.