2020. december 16-án a Holland Védelmi Minisztérium hivatalosan is bejelentette, hogy hét éven belül kivonják a Pilatus PC-7M típusú légcsavaros alapkiképző típust, mivel azok elérik a tervezett élettartamuk végét.
Jelenleg 13 példány áll hadrendben, melyeket még 1988-ban rendszeresítettek. 2013-tól kezdve a gépek élettartamnövelő és modernizációs korszerűsítésen estek át, így még jó néhány évig szolgálatban maradtak, de a várakozások szerint 2027-re kirepülik az engedélyezett óraszámukat, így cseréjükkel el kell kezdeni foglalkozni.
Lehetséges azonban, hogy a PC-7-esek szerepét alternatív megoldásokkal kívánják betölteni, például korszerű szimulátorokkal vagy nemzetközi pilótaképzéshez történő csatlakozással, de felmerült új típus lízingje, vagy az alapkiképzés civil vállalathoz történő kiszervezése is, amely egyáltalán nem ritka megoldás a NATO-n belül.
A projekt várható költségét jelenleg egy elég tág, 100-250 millió eurós tartományba várják, az esetleges váltótípusról pedig 2022-ben születhet döntés. Kézenfekvő választásnak tűnik a Pilatus PC-9, Grob 120 vagy a Dart 550 típus. Szintén felmerülhet a PC-21, EMB314 Super Tucano és a T-6 Texan típus is, azonban várhatóan ezek túlságosan fejlett és ebből kifolyólag túl drágák is az alapkiképzési feladatra. A T-6 Texan egyébként nem ismeretlen a Holland Királyi Légierő pilótái előtt, ugyanis az Egyesült Államokban, a Sheppard légibázison ezen a típuson hajtják végre a haladó kiképzési feladataikat a holland pilótanövendékek.
Forrás: https://scramble.nl/
Év végi kötelékrepülést hajtottak végre az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár pilótái tíz JAS-39 Gripen vadászgéppel. A kötelék gépei közül nyolc kiképzési repülést hajtott végre, és hozzájuk csatlakozott a készültségi géppár is.
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.