2024. 12. 19. csütörtök
Viola
: 415 Ft   : 398 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Új kutató-mentő helikopter a láthatáron

Új kutató-mentő helikopter a láthatáron
Trautmann Balázs  |  2019. 07. 24., 11:22
Új kutató-mentő helikopter a láthatáron

Idén tavasszal szállt fel először a floridai West Palm Beach repülőteréről az Amerikai Légierő leendő harci kutató-mentő helikopterének prototípusa, a Sikorsky HH–60W (Whiskey), melyből 2020-tól összesen 112 példányt terveznek hadrendbe állítani.

Ritka az olyan terjedelmes családfa, mint amilyennel az UH–60 Black Hawk rendelkezik, s még az Amerikai Egyesült Államokban is szokatlanul hosszadalmas, csavaros, zsákutcákkal teli a légierő új mentőhelikopterének kiválasztásáról szóló történet. A Sikorsky prototípusának levegőbe emelkedéséig rengeteg minden történt.

Repülő mentőautó

A kezdetkor a katonai helikopterek alapvető alkalmazási területe a sebesültek, betegek szállítása volt. A legelső, akkor még inkább érdekes kísérletnek tűnő Sikorsky YR–4B számos példányát szintén ebben a szerepkörben vetették be 1944 áprilisától a kínai–burmai–indiai hadszíntéren. 1950 és 1953 között pedig a világsajtónak is köszönhetően váltak híressé a Koreában tevékenykedő Bell H–13D Sioux-k. A buborék plexifülkés helikopterek a két, oldalra szerelhető, zárt hordágytartóban szállították az amerikai és a szövetséges katonákat az előretolt tábori kórházakba. Vietnamban már megjelentek a harci kutató-mentő helikopterek is: a HH–3E Jolly Green Giant és a jóval nagyobb HH–53B, majd a továbbfejlesztett HH–53C Super Jolly Green Giant már komoly páncélzattal és fegyverzettel felszerelve mentette a bajba került katonákat, szinte mindig az ellenséges géppuskák tüzében. Ekkor formálódtak azok az eljárások, felszerelések, melyek a mai napig meghatározzák a harci kutató-mentő műveleteket, s persze a délkelet-ázsiai hadszíntéren szerzett tapasztalatok az említett feladatra rendszeresített helikopterek kialakítására is jelentős hatást gyakoroltak.

Az UH–60-asokat 1979 júniusában rendszeresítették, s a közepes, két hajtóműves szállítóhelikopter ideális alapnak tűnt a veterán, még az 1991-es Sivatagi Viharban is aktívan alkalmazott HH–3E kiváltására. A tervezési folyamat 1981-ben kezdődött el, melynek eredményeként megszületett az első néhány, elsősorban tesztelési célokra használható, 1987-ben hadrendbe állt UH–60A Credible Hawk: 12,7 milliméter űrméretű, XM218 típusú, oldalsó géppuskák, páncélzat, extra üzemanyag-tartályok, légiutántöltési képesség jellemezték ezt a forgószárnyast.

A típus továbbfejlesztéseként 1991-re készült el a még többre képes, sorozatgyártott HH–60G Pave Hawk (82 gép), illetve a különleges műveleti képességekkel felvértezett MH–60G (16 gép). Ez a két variáns a már említett páncélzat és fegyverzet mellett elsősorban a fedélzeti rendszerekben különbözik az alap szállítógépektől: sokkal többre képes robotpilóta, fejlett, kombinált (inerciális/műholdas/Doppler) navigációs rendszer, kiterjedt elektronikai önvédelmi eszközök, éjjellátó szemüvegek, infravörös kamerák segítették a hajózók munkáját és a bajba jutottak kimentését.

Zavar az erőben

A HH–60G Pave Hawk-okat 1991 óta folyamatosan és több hullámban modernizálták, emellett a 2001 utáni komoly igénybevétel miatt nagyjavításokon is átestek– számos példányukat pedig lelőtték az ellenséges erők. A gépek élettartamát azonban nem lehet a végtelenségig kitolni: ezért már a 2000-es évek elején elindult az új generációs harci kutató-mentő helikopterek beszerzésének folyamata, melynek eredménye 2006 novemberében egy 141 gépes megrendelés lett: a győztes a nagy méretű, tandemrotoros Boeing HH–47G lett, megelőzve az MH–92-esre vonatkozó Sikorsky-ajánlatot és a Lockheed Martin/AgustaWestland US101-esét is.

A vesztesek természetesen jogorvoslatot kerestek, mire hosszadalmas, több körös, a légierőt folyamatos védekezésre és az értékelési szempontok újragondolására kényszerítő folyamat vette kezdetét. Mindezek végeredménye a teljes CSAR–X program törlése lett 2009. június másodikán. Minden kezdődhetett tehát elölről, miközben az öregedő HH–60G üzemeltetése, a megfelelő hadrafoghatóság biztosítása egyre nagyobb emberi és pénzügyi erőforrásokat igényelt. A gépek egy részében a repülésbiztonságot veszélyeztető, fáradásos töréseket is találtak, de csak 2012 végére alakultak ki az új beszerzés sarokszámai: 112 gép, 6,84 milliárd dolláros költségkeret, a gyártás 2017-ben történő megkezdése. 2012 decemberére az is kiderült, a Sikorsky egyedül maradt versenyben, mert a többi nevező (AgustaWestland/Northrop Grumman HH–71, Boeing HH–47, Boeing/Bell V–22, Eurocopter EC725) úgy értékelte, hogy a kifejezetten az alacsony árra koncentráló, a megfogalmazott követelmények esetleges túlteljesítését figyelmen kívül hagyó értékelési szempontok miatt nem lenne nyereséges az üzlet. Ez zöld utat jelentett a legújabb variáns, vagyis az UH–60M alapjaira építkező HH–60W számára. A győzelmet hivatalosan 2016. június 26-án jelentették be.

Carter Harman hadnagy (az álló sorban bal oldalon) és csapata a legelső helikopteres mentőrepülés előtt, az YR–4B-vel, Burmában, 1944. április 26-án.

Az új fiú

A fejlesztési és tervezési munkálatok sikeres lezárását követően a prototípus összeszerelését 2018 februárjában kezdték meg a Sikorsky stratfordi (USA, Connecticut állam) üzemében. Megjegyzendő: ekkorra átlagosan már nagyjából 7100 órát töltöttek a levegőben a még bevethető HH–60G Pave Hawk-ok; a gyártó által meghatározott élettartam 6000 óra volt, s több, oktatásra használt példány már a 10 ezer órát is teljesítette tavaly februárra.

A HH–60W megkapta a Lockheed Martin fejlesztette fedélzeti taktikai feladatvégrehajtást támogató digitális rendszert, amely a gépbe épített összes érzékelő (radar, kamerarendszerek, besugárzásjelző) berendezést kezeli, s annak információit felhasználóbarát módon tálalja a két pilóta elé. Emellett a rendszer biztonságos, titkosított kommunikációs eszközökön át képes fogadni és kezelni a külső jelforrások (műholdak, légi vagy földi megfigyelők, járművek, drónok) által küldött információkat is. A mérnökök kijelentették: ez a világ „leghálózatcentrikusabb” helikoptere, amely nem mellesleg az elődeinél sokkal nagyobb távot tehet meg, köszönhetően a jelentősen megnövelt méretű (az alap UH–60M-hez képest kétszer több kerozint robbanásbiztosan tároló), lövés vagy repeszsérülés esetén „öngyógyító” fedélzeti üzemanyagtartályoknak. A gépet alkalmassá teszik arra is, hogy a levegőben vegyen fel üzemanyagot, így növelve a magasban tölthető időt. A HH–60W orr-része a különlegesen veszélyes feladatokhoz szükséges fedélzeti berendezésektől zsúfolt. Alapfelszereltség a nagy teherbírású csörlő, a gép előtti terepet fürkésző radar, a nappal és éjjel is működő kamerarendszer, az AN/APR–52-es radarbesugárzásjelző, a hajózókat és az utasokat egy kényszerleszállás vagy lezuhanás esetén védelmező, „becsapódásálló” ülések, az embereket és a gép létfontosságú részeit védő páncélzat.

A védelem mellett az aktív válaszadás eszközei, a fegyverek sem hiányozhatnak a forgószárnyasról. Megmaradt a HH–60G-ről ismert, a gép két oldalán kinyúló külső fegyverzetfelfüggesztő pilon, melyekre az irányított és a nem irányított rakéták számos változata, géppuska- és gépágyúkonténerek vagy, mint legtöbbször, pótüzemanyag-tartályok függeszthetők. A fedélzeti lövészeket 7,62 milliméteres, hatcsövű, közepes géppuskák vagy 12,7 milliméteres GAU–18/A, illetve GAU–21/A nehézgéppuskák várják.

A fejlesztés során mindazonáltal komoly problémák merültek fel: a meglehetősen kemény tesztek alatt ugyanis kiderült, gondok vannak a pilótafülkét és az utasteret védő páncélzattal, továbbá a hajózók székeivel. Az előírt védelmi képességek teljesítéséhez áttervezésre volt szükség, de emiatt csak a páncéllemezek 20 százalékkal nehezebbek lettek. Hasonlóan „elnehezült” az üzemanyagtartályok védelmi rendszere is. A Sikorsky hivatalosan nem hozta nyilvánosságra, hogy a hiányosságok kijavításával járó sajáttömeg-növekedés csökkenti-e a hasznos terhelést és ezzel a gépek elvárt – harci bevetések esetén, teljes fegyverzettel és felszereléssel, légiutántöltés nélkül értendő – 360 kilométeres hatótávolságát, vagy sikerült a mérnököknek máshol lefaragni a szükséges kilogrammokat. Ez akár hamarosan ki is derülhet, hiszen a tervek szerint már 2020 végén hadrendbe állhat a 112 gépesre tervezett HH–60W-flotta első példánya.

Forrás: https://honvedelem.hu

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 12. 07., 20:15
Egy hely, ahol találkozik a legmodernebb haditechnika az örök klasszikusnak számítóval: a Nemzeti Közszolgálati Egyetem Hadtudományi és Honvédtisztképző Kar állami légiközlekedési szakán nem csak pilótákat képeznek, hiszen a merev- és forgószárnyasok üzemeltetése és karbantartása legalább annyira fontos, mint azok vezetése.
2024. 11. 29., 14:54
2024. szeptember 30 - október 11. között Görögország volt a házigazdája a NATO legnagyobb idei hadgyakorlatának. A hazai szuperszonikusokon kívül 11 légierő gépei érkeztek a mediterrán légtérbe - brit, kanadai, francia, svéd, magyar, lengyel, román, spanyol, olasz, portugál, és amerikai felségjellel -, hogy bebizonyítsák: a szövetség haderőnemeinek sikeres együttműködésével készen állnak egy lehetséges támadás elhárítására.
2024-12-14 16:00:42
Kovács Krisztián ezredest nevezték ki az MH Kiss József 86. Helikopterdandár új parancsnokává 2025. január elsejei hatállyal. Elődje, dr. Bali Tamás dandártábornok az MH Összhaderőnemi Műveleti Parancsnokság parancsnokhelyetteseként folytatja katonai szolgálatát.
2024-12-11 16:45:48
A Wizz Air örömmel jelenti be, hogy a World Finance szaklap “Carbon Awards 2024” programjában karbonintenzitásának csökkentéséért és a fenntarthatóbb üzemelésért bevezetett gyakorlatok elismeréseként elnyerte a “Legjobb légitársaság a szén-dioxid-kibocsátás csökkentéséért” elismerést.
2024-12-04 10:25:57
A VINCI Airports által üzemeltetett Budapest Airport hisz abban, hogy a tehetség mindenkiben megvan, de akkor csillan meg igazán, ha megtalálja a helyét. Ahhoz azonban, hogy megtaláljuk azt a munkakört, amiben valóban szárnyalhatunk, először magunkat kell jobban megismernünk.
   MÁSOK ÍRTÁK
2024. 12. 19., 11:57
A két H225M helikopter megérkezése, azt jelenti, hogy a megrendelt 16-ból már 14 a Magyar Honvédségnél van – tette hozzá Szalay-Bobrovniczky Kristóf.
2024. 12. 17., 12:25
A keskenytörzsű, közepes hatótávolságú utasszállítóhoz a légitársaság az amerikai Azorra lízing- és vagyonkezelő cég közvetítésével jutott hozzá.
2024. 12. 15., 22:13
Annak idején, amikor a Lockheed a P-3 Orion tervezésébe fogott, nem is volt kérdéses, hogy az óceánnal körülvett Ausztrália légierejénél is megjelenik majd a típus, de hogy valamivel több, mint fél évszázadon át, 2023 végéig repül majd a kengurus felségjellel, azt talán ők sem gondolták.
2024. 12. 13., 10:46
Az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandárnál tett látogatást dr. Böröndi Gábor vezérezredes, a Honvéd Vezérkar főnöke.

  Legfrissebbek most

Év végi kötelékrepülést hajtottak végre az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár pilótái tíz JAS-39 Gripen vadászgéppel. A kötelék gépei közül nyolc kiképzési repülést hajtott végre, és hozzájuk csatlakozott a készültségi géppár is.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.