Ebben az évben az Indiai Légierő két MiG-29 és szintén két MiG-21 típusú repülőgépét vesztette el. 2005-ben nyolc darab indiai MiG semmisült meg. Ezen tények kapcsán néhány szakértő az indiai repülőgéppiac elvesztéséről beszél.
Szeptember 28-án Indiában, szokásos kiképzési repülés végrehajtása közben lezuhant az Indiai Légierő egy MiG-29 típusú vadászrepülőgépe. A repülőgép vezetője katapultált, és ejtőernyőjével szerencsésen földet ért. A légierőkben kialakult gyakorlatnak megfelelően az adott típus repülését a vizsgálat lezárásáig felfüggesztették. A nagyobb gond azonban nem a Fulcrumokkal van, hanem elsősorban az elöregedő MiG-21-flottával.
Indiában gyakorlatilag minden évben kérdésként merül fel az orosz repülőgépek száma. A kérdést egyik oldalról az Indiai Parlament ellenzéki képviselői vetik fel, míg a másik oldalról a média és ritkán maga az Indiai Légierő is feszegeti a kérdést. Utoljára ez év áprilisában érintették a témát, amikor többek között a Delhi News is foglalkozott a vadászrepülőgép-állomány csökkentésével, elsősorban a MiG-23, MiG-25 és MiG-21 típusok kivonásával.
Az újságok szerint a kérdést tovább bonyolítja egy potenciális ellenség - Pakisztán - megjelenése hasonló fegyverekkel, valamint az egyre tökéletesebb rádiólokációs fegyverek elterjedése. Első körben arról a 12 darab MiG-25 típusú, magassági felderítő repülőgépekről folyik a vita, amelyeket India 25 évvel ezelőtt - 1981-ben - vásárolt a Szovjetuniótól. Az év elején mindössze négy darab állt hadrendben ebből a típusból, azok is gyakorlatilag kirepülték a reszursz repülési idejüket.
Ami a MiG-21 típust illeti, az Indiai Légierő marsallja cáfolta azokat a híreszteléseket, amelyek a típus kivonásáról szóltak; a típus még kb. 10 évig képes szolgálatban állni a légierőben. A tízéves időtartamról orosz specialisták beszéltek, akik a MiG-21-93 modernizációja előtt vizsgálták a repülőgépeket. Itt azért érdemes megemlíteni, hogy Tyagi marsall 2004-ben a MiG-ek sorozatos katasztrófája után azt mondta, a típust kivonják a légierő kötelékéből.
A MiG-29 típust korábban nem érte kritika az indiai repülőgép-vezetők részéről. Sokkal rosszabb a "kapcsolatuk" a MiG-21 típussal, amit ma már "repülő koporsó" gúnynévvel illetnek. 1997 és 2001 között az Indiai Légierő 57 darab MiG-21 típusú, különböző modifikációjú vadászrepülőgépet vesztett el, és nem mellékesen az 1960-as évektől számolva ez a szám kb. 330 darab. Ez a borzasztó statisztika parlamenti vizsgálathoz vezetett. Kiderült, hogy az esetek közel felében a katasztrófák okozói a repülőgép-vezetők voltak. További okként jelentkezett a tartalék alkatrészek hiánya, amelyeket gyakran nem Oroszországból szereztek be, hanem Kelet-Európából; a reszursz idők meghosszabbításának nem megfelelő felügyelete; a nem megfelelő repülés előtti felkészülés. Ezenkívül 1984-ig az indiai HAL cég licenc alapján gyártott MiG-21 típusú repülőgépeket. Ezek, a licenc alapján, Indiában gyártott repülőgépek szenvedtek sorozatban katasztrófát. Az intézkedéseknek köszönhetően a katasztrófák száma csökkent, és 125 darab MiG-21 modernizációját kezdték meg, MiG-21-93 típusjelzéssel.
Az Indiai Légierő a repülőgépek számát tekintve a negyedik legnagyobb a világon az Egyesült Államok, Oroszország és Kína után. A repülőgéppark 70%-át a MiG család különböző típusai és azok modifikációi teszik ki, ami több mint ezer darab repülőgépet jelent. Az orosz típusokon kívül más országok repülőgépei is megtalálhatóak a légierőben, például francia Mirage-ok, valamint francia-brit együttmüködésben gyártott Jaguarok. Ezekkel a típusokkal is fordulnak elő repülőesemények, katasztrófák.
Napjainkban, éppúgy, mint Oroszországban, az Indiai Légierő gépparkjának egy része is katasztrofálisan elöregedett. Szakértők véleménye szerint Indiának 39-40 vadászrepülő-századdal kell rendelkeznie. Jelenleg ez a szám 32-35 közé tehető, és ez a közeljövőben 29 századra vagy még kevesebbre csökkenhet. A kiöregedő repülőgéppark cseréjére India 2005 elején tendert írt ki, 126 darab vadászrepülőgép beszerzésére, 9 milliárd dollár értékben.
A tenderen az amerikai F-16 és F-18 típusok mellett a svéd Gripen, az európai összefogással gyártott Typhoon, a francia Rafale és az orosz MiG-29M2 (MiG-35) vesz részt. Az Indiai Légierő MiG-szeretete közismert. Annak köszönhetően, hogy meghívást kaptak az ötödik generációs repülőgép fejlesztési munkálataiba, a MiG-konzorciumot előnyben részesítik a szintén orosz Szuhoj céggel szemben.
A közeljövőben az indiai Karaputban megkezdődik az RD-33 típusú hajtómüvek gyártása a MiG-29 különböző modifikációi számára. Az első időben 120 darab hajtómü előállításáról van szó, amely a kifutott idejü hajtómüvek cseréjét lenne hivatott biztosítani, valamint a meglévők javítását végeznék a gyárban. A távolabbi jövő azonban biztosítaná a MiG-29M2 (MiG-35) típus számára készülő hajtómüvek gyártását, ami nagyban növeli az orosz vadászrepülőgép esélyeit a tenderen.
A harc kiéleződése várható a 9 milliárd dolláros üzlet elnyeréséért. A konkurensek sem tétlenkednek. Az amerikaiak kifejezték abbéli szándékukat, hogy repülőgépgyárat építenek Indiában. Az európai EADS konszern - a Typhoon előállítója - 2 milliárd eurót szándékozik befektetni az indiai repülőgépiparba. A svéd Saab konszern - a Gripen gyártója - repülőgépeit 10 éves lízingszerződés keretében kínálja.
A győzelem érdekében az ellenfelek igyekeznek alkalmatlanként bemutatni a MiG típust a vásárlók számára. Ennek tükrében várható, hogy az Indiai Légierő MiG-29 típusú repülőeseményei, katasztrófái komoly visszhangokat fognak kiváltani a tömegtájékoztatásban, valamint a politikai csatározás színterén.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
2024 november első felében immár nyolcadik alkalommal tartották meg a CRUZEX-et. A legnagyobb latin-amerikai légierő gyakorlaton ezúttal 16 országból 3000 katona és 100 repülő eszköz vett részt.
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.