2025. 02. 21. péntek
Eleonóra
: 405 Ft   : 386 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

A zöld sziget légiereje

JETfly  |  2007. 11. 05., 09:00

A tengerrel határolt Írország lakossága úgy hiszi, hogy védelmük megfelelő. Egyedül Észak-Írország volt régebben problémás terület, ezenfelül a halászati jogok körül adódnak néha viták, ettől eltekintve az ország szuverenitását semmi és senki nem fenyegeti. A hadsereg és haditengerészet mellett a légierő minimális, a Dublin melletti Baldonnel/Casement repülőtéren állomásozó mintegy harminc repülőeszköz között azonban egyetlen harci gép sincsen.

Az Irish Air Corps (IAC) szükség esetén még két további helyről végzi feladatait, az ulsteri határ közelében lévő Monhagan Camp és a Finner Camp repülőtérről.

Minden a szaktudásról szólA kis közösség emlékezetében mély nyomot hagyott az egyik Dauphine helikopterüket ért katasztrófa 1999. július 2-án, amikor a Tramore közelében lévő dünék között életét veszítette Dave O’Flaherty százados, Mick Baker százados, Niall Byrne százados és Paddy Mooney őrmester. A legnagyobb tapasztalatú kollégák elvesztésére emléktábla figyelmeztet, a repülésbiztonság már a földön, a felkészülésnél elkezdődik. A súlyos veszteség ellenére a "légi különítmény" személyi állományának elhivatottsága és morálja magas szintü, a gyakorlást és a rendkívüli helyzetekre történő felkészülést nagyon komolyan veszik.

A repülőkiképzés alapja a PC-9MA Scoil Oiliuna Eitleoiteachta, vagyis a repülőkiképző iskola bejáratánál Derek Furniss százados várt minket, aki az oktatók parancsnoka. Ő mutatta be számunkra a régi Siai Marchetti SF-260-asokat 2004-től felváltó korszerü PC-9M gépeket, amely ideális a pilótakiképzésre mind repülési jellemzőit, mind pedig a teljesítményét tekintve. Noha leszállásnál hasonlók a tulajdonságai, mint egy jettípusnak, nagyon pilótabarát és szinte "hülyeségálló", vagyis a durva vezetési hibákat is jóindulatúan tolerálja. Nehéz a dugóhúzóba vinni, de ha sikerült, akkor könnyen kijön belőle.

Az ír légierő kis közösségébe nagyon nehéz bekerülni, minden lehetőség megvan az alapos szelekcióra, hogy csak a leginkább rátermett növendékekre fordítsák a kiképzés költségeit. A kevés szerencsés mindegyike a Kildare Military College-ben sajátítja el az alapvető katonai ismereteket kilenc hónap alatt. Ezt követi a PC-9M elméleti megismerése teljesen számítógépes oktatóprogram segítségével, majd szimulátorban "repülnek" először. Itt hét órát gyakorolnak, mielőtt első alkalommal kötik be magukat a valódi repülőgép ülésébe. A legjobbak 18-20 órányi, oktatóval végzett repülést követően mehetnek el egyedül, ez mérföldkő minden növendék életében. Az alapkiképzést akkor lehet befejezettnek tekinteni, ha a leendő pilótának már legalább 40 órányi szimulátortapasztalata és 170 óra tényleges repült órája gyült össze. Ha mindez sikerrel végződött, akkor alhadnagyi rangot és pilótajelvényt kapnak, és aláírhatnak egy 12 éves szerződést az Irish Air Corpsszal. A hosszú időre szóló elkötelezettségre szükség van, a kiképzés magas költségei máskülönben veszendőbe mennének, ha a pilóta rövidebb idő után fordítana esetleg hátat az IAC-nek.

Az interjút követően a repülőtér irányítótornyából figyelhettük az egyik PC-9M perfekt mürepülését, majd a karbantartó hangár mellett meglepve tapasztaltuk, hogy a hajtómüpróbát egy vörös hajú katonalány végzi.A PC-9M feladatköreNoha a gépet kiképzésre rendszeresítették, nagy teljesítményü hajtómüvének köszönhetően alkalmas korlátozottan légvédelmi és földi támadó feladatok elvégzésére is.

A legnagyobb tapasztalatú pilóták számára engedélyezett, hogy a külső függesztésü fegyverzettel is repüljenek. A célzás nem jelent nehézséget, hiszen a gép müszerfalán megtalálható a HUD berendezés, amelyet a szükséges üzemmóddal is elláttak. Az IAC kiváló kapcsolatokat tart fenn az angol RAF Lintonban lévő repülőiskolájával és a belga légierő hasonló intézményével is.

A PC-9M típuson történő kiképzés azonban nem minden területen elég a továbblépéshez. A több hajtómüves gépek kezelését a Beechcraft King Air típuson sajátítják el a pilóták, a gépet egy civil vállalkozás biztosítja. Ezt követően történhet meg a kiválasztottak átképzése a Gulfstream, Lear Jet vagy CN-235-ös típusra. Ezek főként VIP-szállítási feladatokat látnak el, de az utóbbi gép a halászati zónák ellenőrzésében is részt vesz. A felsorolt gépeken kívül még nyolc Cessna FR-172-es gép is rendelkezésre áll, de ezek a hadsereghez tartoznak, ejtőernyős-kiképzést, megfigyelést végeznek, de nemcsak katonai, hanem környezetvédelmi vagy éppen rendészeti célzattal is.

Helikopterek több célraAz irányítótoronyból kiváló rálátás volt az egész reptérre, ahol a sok madár miatt solymászok is dolgoznak, az idomított ragadozók távol tartják a futópályától a többi  madarat, és szétzavarják a nagyobb rajokat.

Az állóhelyeken helikopterek sorakoztak, amelyek a "gurulást" is a levegőben végzik, néhány méteres magasságban követve a betoncsíkot. A két új EC135T-2-es kiképzésre szolgál, ezek mellett szolgálatban áll még hét régi Alouette III-as, ezek napjai azonban már meg vannak számlálva. A váltótípus a vadonatúj Agusta Westland AW139-es, amely különösen korszerü kabinmüszerezettségével tünik ki. A típusból négyet rendeltek, két további példányra pedig opció van érvényben. A helikopter teherterében katonákat szállíthat, akik speciális "lezuhanásálló" üléseken foglalnak helyet. Egyelőre főleg kutató-mentő (SAR = Search And Rescue) feladatot látnak el, de ez bővülhet a jövőben. A tehertér gyorsan átalakítható, a berendezés megváltoztatásával az oldalajtókba géppuskák is elhelyezhetők. Az AW139-est teljesen digitalizált elektronikával szerelték fel, a robotpilóta például már "négy dimenzióban" képes vezetni a gépet, azaz időben is képes tartani a repülési tervet.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2025. 02. 04., 15:48
A Kínai Népköztársaság repülőiparának legkomolyabb seregszemléjét kétévente rendezik meg. A hivatalos nevén Kínai Nemzetközi Légi- és Űrkutatási Kiállítás a ritka alkalmak egyike, amikor a messze földről érkezők is megismerhetik a helyi fejlesztéseket, és véleményt alkothatnak a közeli - vagy távolabbi elképzelésekből.
2025. 01. 29., 12:12
Repülőműszaki szakmai héten vett részt január 21. és 24. között a pápai MH 47. Bázisrepülőtér repülést biztosító századának teljes állománya, hogy felkészüljön a repülőműszaki és a speciális repüléskiszolgálási feladatok szakszerű végrehajtására a 2025-ös kiképzési évben.
2025-02-17 13:29:58
A Magyar Honvédség KC-390 Millennium típusú szállító repülőgépének éves karbantartását a pápai légibázison települő nemzetközi Stratégiai Légiszállító Képesség program egyedülálló C-17-es hangárjában végzi a kecskeméti repülődandár repülőműszaki állománya.
2025-02-10 10:33:12
Alig hat héttel az évkezdés után ismét új légitársasággal bővül a VINCI Airports hálózat részeként működő Budapest Airport menetrendje. A Budapest és a kazahsztáni Simkent városa között induló új, közvetlen összeköttetést a SCAT Airlines üzemelteti május 27-től, teljesen új célállomást adva hozzá a Budapest Airport folyamatosan bővülő desztinációs kínálatához.
   MÁSOK ÍRTÁK
2025. 02. 17., 09:48
A Gulfstream Aerospace hamarosan átadja a megrendelőjének az utolsó G650(ER) business jetet. A jövő a G800-asoké, a váltómodell még az első félévben megkapja az amerikai Szövetségi Légügyi Hivataltól a szükséges tanúsítványokat.
2025. 02. 13., 09:18
A négynapos tanfolyam február 10-én kezdődött, a Kalkar-i Német Légierő Műveleti Parancsnokság NATO Allied Command Transformation (ACT) által akkreditált kiképzőközpontja, valamint az MH ÖMP Légierő Hadműveleti és Kiképzési Főnökség fegyvernemi részlege közös szervezésében.
2025. 02. 06., 10:02
Decemberben egy, akkor a nyilvánosság előtt még nem ismert megrendelő jelentette be az igényét nyolc, a gyártási fázis utolsó szakaszához érkezett Boeing 767F-re. Most kiderült: az ügyfél a UPS.
2025. 01. 31., 09:56
Beszélgetés Könczöl Ferenc ezredessel, aki 2025. január 1-től tölti be az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár parancsnoki beosztását.

  Legfrissebbek most

2024 november első felében immár nyolcadik alkalommal tartották meg a CRUZEX-et. A legnagyobb latin-amerikai légierő gyakorlaton ezúttal 16 országból 3000 katona és 100 repülő eszköz vett részt.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.