Jugoszlávia széthullása után, a délszláv-háborúk, valamint a nemzetközi szankciók következtében, 10 év alatt, alaposan meggyengült a korábban komoly harcértéket képviselő egykori Jugoszláv, majd Szerb Légierő. Az önálló fegyvernemnél, 2005 márciusában kezdődött egy drasztikus átalakítási folyamat, majd 2006 tavaszán, egy teljes körű átszervezés is elindult, amely előre láthatólag 2010-ig fejeződik be. Ennek következtében déli szomszédunknál 2007 nyaráig, alig több mint 3000 emberre, és mintegy 170 db különböző repülőeszközre csökkentették a személyi- és gépi-állományt.
A repülő alakulatokat két fő légi támaszpontra (98. Ladjevci és Nis, illetve a 204. Batajnica) összpontosították. A megmaradt haditechnikai eszközök döntő többsége elsősorban hazai-, vagy orosz gyártmányú. A csapásmérő erők a: J-22, G-4, Mi-24, SA341; a vadászok a: MiG-29, MiG-21Bis; a felderítők a: MiG-21R, IJ-22, INJ-22, SA.341; a gyakorlók az: UTVA 75, G-4, NJ-22; a szállítók, pedig az: An-2, An-26, JAK-40, Mi-8, és Mi-17 típusokból kerülnek ki. A jelenleg futó tervek szerint – az első lépcsőben – az 5 db MiG-29-es mellett, további 1 db An-26-os, 2 db Mi-24-es és 5 db Mi-8/Mi-17-es teljes nagyjavítását végeznék el, amely több mint 30 millió eurójába kerülne a légierőnek, illetve az adófizető polgároknak.
Helikopterek
A Szerb Légierő forgószárnyasainak gerincét a Soko SA341 Gazelle Gama típus adja. Az összesen 30 darab harci helikopterből 19 SA341 HN-42M, 11 pedig SA341 HN-45M változatú. A rendelkezésre álló példányok közül 2 db-ot levegő-levegő rakétákkal, 4 db-ot meg páncéltörő-rakétákkal szereltek föl. Ezen kívül további 31 db Soko SA341-et alkalmaznak még. Ebből a 29 db SA341 HO-42/45-öt mindenes könnyü helikopterként, a további 2 db SA341 HI-42 Hera-t felderítő célokra használják. Ezekkel együtt mindösszesen 61 db Gazelle található a légierő kötelékében.A harci helikopter állományhoz tartozik még 2 db Mil Mi-24V Hind is, ám ezek jelenleg még felújítás alatt állnak.
Az átalakítási munkák várhatóan 2009 elején fejeződnek be, és a repülő szerkezetek a Mi-24V export változatának, azaz a Mi-35 Hind E-szériának a képességeivel rendelkeznek majd.A légierő közepes kategóriájú szállító helikopter kapacitása papíron igencsak impozáns adatokat mutat. Ellenben a 32 db Mil Mi-8/Mi-17 forgószárnyas közül, amelyből 30 db Mi-8T, és 2 Mi-17V változatú, mindössze csak 3 példány bevethető. A többi szintén felújításra vár. Ismerve az egyre növekvő szállítási igényeket, biztosra vehető, hogy 2009 elejéig ezek modernizációját is hamarosan elvégzik déli szomszédunknál.
Repülőgépek
A merevszárnyú gépek területén – a délszláv háborúk következtében alaposan megritkult állományból – szintén elindult már egy fejlesztési folyamat. Ennek első és legfontosabb lépéseként a megmaradt, de még mindig jelentős harcértéket képviselő 5 db MiG-29 Fulcrum vadászgép üzemidő meghosszabbítását kezdték el. A 4 MiG-29B vadász- és 1 MiG-29UB gyakorló-változatú gépből időközben egyet már modernizáltak. E Fulcrumot február 11-én repülték be. Egy újabb példány munkálatait pedig, a közeljövőben fejezik be. A maradék 3 db ipari nagyjavítását, pedig 2008 nyaráig végzik el.A vadászrepülőgép-park fő erejét a 34 db MiG-21 Fishbed típus jelenti. A jelenleg rendelkezésre álló keretállományból 27 MiG-21bis vadász-, 6 MiG-21UM kiképző- és 1 MiG-21R felderítő-változatú gép. E számadatok ezúttal is csalókák, mivel mindössze csak 4-6 példány képes a kitüzött feladatok maradéktalan ellátására. Azonban nem kell még a huszonegyeseket sem leírni, mert egyes vélemények szerint 2010-ig még itt is biztosan szolgálatban maradnak.
A Szerb Légierő csapásmérő ereje, a hazai gyártású, összesen 33 db Soko J-22 Orao repülőgépből kerül ki. Ezek a következő képen oszlanak meg: 16 csapásmérő-, 7 NJ-22 gyakorló-, 8 IJ-22 felderítő- és 2 INJ-22 felderítő-gyakorló-változatú gép.
A szállítógép-flotta rendelkezésére jelenleg 1 db Antonov An-2TD1 Colt áll, melyet elsősorban az ejtőernyősök használnak gyakorló célokra. Ezen kívül ide tartozik még 6 db An-26B Curl közepes kategóriájú gép is, ám ebből napjainkban csak 2 használható. A többi példány ugyancsak felújításra szorulna, jóllehet ezeket az elraktározott gépeket jelenleg alkatrész-bázisnak használják, azaz szükség esetén egyszerüen kannibalizálják, hogy a két még bevethető An-26-os üzemképes maradjon.
A 2 db Jak-40 Codling szállítógépet csak VIP-célokra vesznek igénybe, amelyek ugyanúgy a légierő állományához tartoznak, mint a többi harci gépek.
A szerbeknél megint csak jelentős számú – többnyire saját gyártású – összesen 25 db Soko G-4 Super Galeb gyakorlógép van rendszerbe állítva. A Super Galebekből 14 db G-4-es változatú, amelyeket bármikor fel lehet fegyverezni. A maradékból 8 G-4 fegyvertelen típus, 2 db G-4 célvontató, továbbá egy, pedig G-4M prototípus. Ezen kívül még 12 db Lola UTVA 75 (V-53) gyakorlógép is rendelkezésre áll a pilóták kiképzésére.
Fotó: Serbian Armed Forces
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
2024 november első felében immár nyolcadik alkalommal tartották meg a CRUZEX-et. A legnagyobb latin-amerikai légierő gyakorlaton ezúttal 16 országból 3000 katona és 100 repülő eszköz vett részt.
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.