Bár a tervek szerint az Iraki Köztársaság csak 2014 szeptemberében kapja meg F-16 Fighting Falcon típusú vadászbombázó repülőgépeit, azok a pilóták akik repülni fogják a gépeket az Aizonai Légi Nemzeti Gárda 162. Repülőszázadával történő, történelmi együttműködésnek köszönhetően Arizonában sajátíthatják el a típus vezetésének fortélyait.
Két iraki pilóta csatlakozott a Tucsoni Nemzetközi Repülőtéren üzemelő nemzetközi F-16 pilótaképző iskola amerikai, szingapúri, lengyel, dán, japán és holland hallgatóihoz. Augusztus 30-án az Iraki Légierő küldöttsége látogatott a bázisra, hogy tájékozódjanak pilótáik tanulmányairól, valamint újra megerősítsék együttmüködésüket a sivatagi repülőszázaddal.
„Lehetőségünk van arra, hogy a világ egy nagyon kritikus régiójába tartozó partnerrel dolgozzunk együtt”, - mondta Mick McGuire ezredes, a 162. repülőszázad parancsnoka. „Ők bepillantást nyerhetnek a magas szintü képzésbe és a látogatásnak köszönhetően én úgy gondolom, hogy ez hosszú távú együttmüködés lesz részünkről az Iraki Légierővel – 2020-ig biztosan – az F-16 pilóták képzését tekintve, valamint az elkövetkező években, mint az Egyesült Államok koalíciós partnere országuk megvédése érdekében.”
1986-ban Abdulhussein Lafta Ali Ali, az Iraki Légierő dandártábornoka MiG-21 típuson repült, de arról álmodott, hogy egyszer F-16-ossal repül. Most, a Tucsonban tett látogatás során, az Iraki Légierő küldöttsége tagjaként álma valóra vált, egy amerikai pilóta által irányított F-16-ossal a levegőbe emelkedett, megtapasztalhatta a repülőgép képességeit.
„Az F-16-os project a legfontosabb országaink számára”, - mondta az iraki tábornok. „Ez az első alkalom, amikor egy iraki F-16-ossal repülhetett. „Számunkra fontos, hogy megismerhetjük a kiképzés menetét, hiszen azok a pilóták, akik elsőként itt sajátítják el az ismereteket egy napon az utódok példaképei lesznek.”
„Több mint 7 G-s terhelést értünk el a repülés során, ami a katapultülés dőlésének köszönhetőn elviselhetőbb volt, míg a függőlegesebb MiG-21 ülésben nehezebb a terhelés elviselése”, - mondta repülés után Abdulhussein.
A Légi Nemzeti Gárda tagjai évente több mint 70, a világ minden tájáról ideérkező pilóta képzését végzik az alapoktól egészen az új fegyverrendszerek alkalmazását elsajátító kurzusokig. Az USA és Irak között létrejött megállapodás értelmében a 162. repülőszázad összesen 27 iraki pilóta kiképzését fogja végrehajtani.
Amíg Irak megkapja saját vadászbombázó repülőgépeit, addig az első iraki pilóták Tucsonban maradnak. Ők a hat-nyolc hónapos alapkiképzést követően tovább folytatják a kiképzést egészen az oktatói szint eléréséig.
Éppen 10 éve törölte el a HungaroControl – Európában elsőként – a teljes légi útvonalhálózatot, ezzel lehetővé téve a repülőgépek korlátozások nélküli, szabad légtérhasználatát. Az innovatív forgalomszervezési koncepciónak (Hungarian Free Route, HUFRA) köszönhetően az elmúlt évtized során a hazánk felett átrepülő járatok útvonala összesen 15 millió kilométerrel rövidült, és több mint 180 millió kilogrammal kevesebb szén-dioxid került a levegőbe.
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.