2025. 02. 05. szerda
Ágota, Ingrid
: 406 Ft   : 390 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Sorozatgyártásban a kínai J-15?

JETfly  |  2013. 09. 24., 10:15

A közelmúltban a kínai állami média részéről számos olyan beszámoló látott napvilágot, amelyből katonai szakértők arra következtetnek, hogy megkezdődött a J-15 vagyis Kína első hajófedélzetről üzemeltethető többfeladatú vadászrepülőgépének sorozatgyártása. 

A Shenyang J-15 (más néven Flying shark vagyis Repülő cápa), Kína első hajófedélzeti vadászrepülőgépe, alapjául egy Ukrajnából beszerzett orosz Szu-33-as szolgált, bár a kínaiak állítása szerint saját fejlesztésü fedélzeti berendezésekkel, fegyverzettel és egyéb rendszerekkel van felszerelve, ami nagyban javítja képességeit az eredeti orosz típushoz képest. A repülőgép hajtómüve a Kína által épített Taihang WS-10, amely ugyan az orosz AL-31F másolatának tünik, ám van néhány különbség a két erőforrás között. A J-15 prototípusa 2009-ben végezte el szüzfelszállását és 2012 novemberében került sor első ízben arra, hogy a Kínai Légierő (PLAAF) egy pilótája fel- és leszállási gyakorlatokat végezzen az egyik tesztpéldánnyal Kína első repülőgép-hordozójának, a Liaoning-nek fedélzetéről. 

Taihang WS-10 hajtómü, amelyet rokoni szálak füznek az orosz AL-31F-hez

Az első sikeres hajófedélzeti teszteket követően a légierő pilótái az idei évben már folyamatosan gyakorolják a hajófedélzetről történő fel- és leszállásokat a típussal. A kínai állami televízióban (CCTV)  a napokban megjelent képes beszámolókon az eddigi sárga színü tesztpéldányok helyett, immáron festett szürke és kínai felségjellel felruházott repülőgépeket lehetett látni, amely olyan feltételezésre vezetett a katonai szakértők részéről, hogy megkezdődött a típus sorozatgyártása. Ugyan hivatalos bejelentés még nem érkezett a repülőgép tömegtermelésének beindításáról, de az, hogy a repülőgépek megkapták a haditengerészeti festést azt sugallja, hogy formálisan már szolgálatba állt a típus a Kínai Haditengerészetnél. Ezek a jelentések egyfelől viszont azt is sugallhatják, hogy a kínai vezetés szeretné elhitetni a világgal miszerint az új repülőgépük már rendszerben áll.

A Shenyang J-15 le sem tagadhatja, hogy az orosz Szu-33 (27K) típusból született

A mostani beszámolók némileg egybevághatnak ez utóbbi feltételezéssel, hiszen a napokban került sor a Kínai Haditengerészet parancsnokának, Wu Shengli admirálisnak az Egyesült Államokba történő látogatására, amelyen a Liaoning repülőgép-hordozó parancsnoka és az első fel- és leszállásokat végző pilóta is kíséretének tagjai között volt. Washingtonban Zhang Zheng, a Liaoning kapitánya, a jelenlévő újságíróknak elmondta, hogy jelenleg 36 darab repülőeszköz üzemel a hajó fedélzetén, de továbbra is a gyakorlás és a különböző rendszerek és berendezések tesztelése folyik. Wu Shengli admirális emellett elmondta, hogy a Liaoning-et egyfajta tesztágynak tekintik, amely gyakorlásra és különböző rendszerek kikísérletezésére szolgál és ezek tapasztalatainak felhasználásával kerül majd sor egy új kínai repülőgép-hordozó megépítésére. 

Hajófedélzeti gyakorlat a Liaoning fedélzetén

Amerikai hírportálok egy másik kínai katonai vezetőt, Yin admirálist idézve arról számoltak be, hogy a kínaiak elmondása szerint a J-15 képességei elérik a hasonló amerikai F-18C/D változatokét, ugyanakkor a repülőgép egyik tervezőjét, Sun Cong-ot idézve, a Liaoning-ről üzemelve a típus jelenleg nem alkalmas sem hajó, sem pedig szárazföldi célpontok elleni támadásra. Ennek oka, hogy a kínai repülőgép-hordozó (akárcsak az orosz Admiral Kuznyecov), a nyugati gőzkatapultos indító rendszerrel rendelkező repülőgép-hordozókkal szemben úgynevezett síugró sánccal rendelkezik és ez erősen korlátozza az amúgy is jelentős össztömegü J-15 által hordozható fegyverek típusát és mennyiségét. Mindezek következtében kijelenthető, hogy amíg nem kerül megépítésre az új, már gőzkatapulttal rendelkező kínai repülőgép-hordozó, addig a J-15 hiába többfeladatú vadászrepülőgép, mégis csak erősen korlátozottan és elsősorban légvédelmi feladatok ellátására lesz alkalmazható. Mindemellett figyelemre méltó tény, hogy a J-15 orrfutóján észrevehető a kínai tervezők előrelátása, hiszen már eleve gőzkatapultos üzemeltetéshez van kialakítva.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2025. 01. 30., 15:07
2025. január 29-én, helyi idő szerint 20 óra 48 perckor leszálláshoz készülődött a PSA Airlines Bombardier CRJ-701ER típusú regionális utasszállítója Washingtonban, a repülőtér közelében azonban összeütközött egy katonai helikopterrel.
2025. 01. 28., 13:19
Egy különleges élő közvetítés vár ránk 2025. január 28-án, délután: a Boom Technology által fejlesztett, XB-1 jelzésű demonstrátor tervezetten a mai napon teljesítheti első, hangsebesség feletti tesztrepülését, újabb mérföldkövet jelentő eseményként a Boom Overture szuperszonikus utasszállító programjában.
2025. 01. 28., 09:17
Miskolc ismét a hírek szereplője repülőtere kapcsán: a 2022. április 30-án bezárt, nagy múltra visszatekintő repülőtér nagy űrt hagyott a térség repülős életében, a legfrisseb hírek azonban már egy új airport létesítéséről szólnak.
2025. 01. 14., 15:53
A Németországban született, de osztrák származású Edgar Schmued valódi legendának számított az amerikai repülőgépgyártásban. A nevéhez fűződik a North American cég világhírű P-51-es Mustangja, majd a második világháborút követően nagyban hozzájárult a korszak egyik leghatékonyabb vadászgépének, a F-86-os Sabre-nek a kifejlesztéséhez.
2025-01-31 10:06:46
A NASA elfogadta az Axiom Space negyedik küldetését, tehát Kapu Tibor magyar kutatóűrhajós leghamarabb 2025 tavaszán elindulhat a Nemzetközi Űrállomásra. Az Ax-4 első sajtótájékoztatóján a legénység mellett bemutatták a küldetés hivatalos jelvényét („mission patch”), illetve azt a ruhát is, amelyben az űrhajósok a Nemzetközi Űrállomásra utaznak („flight suit”).
2025-01-27 09:31:22
Fontos mérföldkövet ért el a fenntarthatóság terén a VINCI Airports hálózat részeként működő Budapest Airport. A Budapest Airport leányvállalata, a Repülőtéri Üzemanyag Kiszolgáló Kft. sikeresen teljesítette azon audit feltételeit, amely lehetővé teszi a fenntartható repülőgép-üzemanyag (sustainable aviation fuel, SAF) használatának bevezetését a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren.
2025-01-23 13:42:38
Közvetlen légijárat indul Budapest és Kuvaitváros között a Jazeera Airways légitársaság jóvoltából. Az erről szóló szándéknyilatkozatot januárban írta alá a légitársaság és a VINCI Airports hálózat részeként működő Budapest Airport, a járatok pedig 2025 júniusától szeptemberéig üzemelnek.
   MÁSOK ÍRTÁK
2025. 01. 31., 09:56
Beszélgetés Könczöl Ferenc ezredessel, aki 2025. január 1-től tölti be az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár parancsnoki beosztását.
2025. 01. 28., 11:13
Az EUFOR Althea művelet parancsnokaként tanúsított kiemelkedő helytállásáért, az egyéves magyar parancsnoki év eredményeiért Hadik Szablya emléktárgyat adományozott dr. Böröndi Gábor vezérezredes, a Honvéd Vezérkar főnöke dr. Sticz László vezérőrnagynak.
2025. 01. 22., 13:06
1940-ben új repülőgép jelent meg az amerikai haditengerészet zuhanóbombázó századainál: az SBD Dauntless.
2025. 01. 22., 09:34
Az 1957-ben épített négymotoros lesz a légitársaság 2026. évi centenáriumi ünnepségének egyik attrakciója.

  Legfrissebbek most

Éppen 10 éve törölte el a HungaroControl – Európában elsőként – a teljes légi útvonalhálózatot, ezzel lehetővé téve a repülőgépek korlátozások nélküli, szabad légtérhasználatát. Az innovatív forgalomszervezési koncepciónak (Hungarian Free Route, HUFRA) köszönhetően az elmúlt évtized során a hazánk felett átrepülő járatok útvonala összesen 15 millió kilométerrel rövidült, és több mint 180 millió kilogrammal kevesebb szén-dioxid került a levegőbe.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.