Malajzia még évekkel ezelőtt írta ki tenderét eredetileg 36-40 darab vadászgép beszerzésére, melyekkel a kiöregedő F-5 Tiger II-eseket és a MiG-29N-eket váltanák le. A tender kapcsán az elmúlt években érdemi előrelépés nem történt, legfrisebb információk szerint pedig Malajzia a szűkös költségvetés miatt továbbra sem tud vadászgépeket vásárolni, ezért most lízingelési ajánlatokat vár a gyártóktól.
A BAE Systems részéről a napokban jelentették be, hogy természetesen a Typhoon lízingelési ajánlatával (illetve ezt kiegészítve opcióként vásárlási lehetőséggel) is megkeresik Malajziát, melynek kormánya egyértelmüen kijelentette, hogy a jelenlegi pénzügyi helyzetük nem teszi lehetővé a vadászgép-vásárlást, így ez helyett bérelni fogják a kiválasztott típust. A bérlés lehetősége már korábban is felmerült a Maláj Királyi Légierő részéről, sőt olyan hírek is napvilágot láttak, hogy választásuk a Gripenre esett, de ezt végül nem erősítették meg, továbbra is keresik a leendő váltótípust.
A még 2010-ben kiírt tenderen az orosz Roszoboronexport a Szu-30MKM-mel, a Boeing a F/A-18E/F Super Hornettel, a Lockheed Martin az F-16-ossal, a Dassault a Rafale-lal, a svédek pedig a Saab JAS-39 Gripennel indultak, továbbá a brit BAE Systems is eladásra kínálta fel Eurofighter Typhoon típusát. A tender az évek során mind darabszámban, mind pedig a szóba jöhető pályázók számában csökkent, végül már csak 18 gépet vásároltak volna a négy versenyben maradt típusból (Super Hornet, Gripen, Rafale, Typhoon).
A Maláj Királyi Légierő bemutató csapata, a "Smokey Bandits"
A MiG-29-eseket eredeti tervek szerint 2015-ig tartanák hadrendben, ennek kapcsán a 2013-as párizsi légiszalonon Oroszország egy, a MiG-29N-ek modernizációjára vonatkozó programcsomagot ajánlott fel Malajzia számára, mellyel további 20 évig repülhettek volna a maláj Fulcrumok, illetve jelezték, hogy akár új MiG-29-eseket, vagy Szu-30MKM-eket is tudnának szállítani Malajziába. Az ajánlatról azóta sincs újabb hír, vélhetően a maláj kormány a modernizációs költségeket és a jövőbeni karbantartási költségeket is figyelembe véve inkább a fentebb említett típusok valamelyikének bérlését tartja a jelen helyzetben jó döntésnék.
Éppen 10 éve törölte el a HungaroControl – Európában elsőként – a teljes légi útvonalhálózatot, ezzel lehetővé téve a repülőgépek korlátozások nélküli, szabad légtérhasználatát. Az innovatív forgalomszervezési koncepciónak (Hungarian Free Route, HUFRA) köszönhetően az elmúlt évtized során a hazánk felett átrepülő járatok útvonala összesen 15 millió kilométerrel rövidült, és több mint 180 millió kilogrammal kevesebb szén-dioxid került a levegőbe.
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.