Az Egyesült Arab Emírségek légitársasága a pesszimista világhangulat ellenére magabiztosan tervezi a jövôt, hiszen évek óta sikerek fémjelzik a tevékenységét. A két számjegyű növekedésen túlmenôen eredményes a gazdálkodásuk, világszínvonalra emelték szolgáltatásaikat, s az állam (gyakorlatilag az uralkodó és szűk családja) nagyvonalú támogatását élvezve a legkorszerűbb gépekkel gyarapíthatják flottájukat.
Ahol olaj tör fel, ott gazdag az állam, ami külsöségekben is megnyilvánul. Ennek egyik kelléke a nemzeti légitársaság. Az Arab-öböl menti államok mesés vagyonokat halmoztak fel olajkincsükböl, így a térségben – föként a tulajdonos presztízsét növelendö – egyre-másra alakultak parányi légitársaságok. Az Emirates létrehozását ezzel szemben a hét emírséget magában foglaló államszövetség politikai és gazdasági nyitása indokolta 1985-ben. Az EAE ugyanis nagyszabású infrastrukturális beruházásokba fogott, hogy megteremtsék az alig százezer lelket számláló Dubaiban az iszlám világ pénzügyi, kereskedelmi és turisztikai központját. (A városnak ma már egyébként közel egymillió lakosa van.)
A felvilágosult uralkodó elörelátó tervei egy évtized alatt meg is valósultak. Dubai messze földön híressé vált gazdagságáról, s egyre vonzóbbá vált a luxusra vágyó turisták számára is. A látogatók száma tavaly már meghaladta a hétmilliót, s ebben oroszlánrésze volt az emírségek nemzeti fuvarozójának, amely az utóbbi öt évben csaknem megduplázta utasforgalmát, de ugyanilyen mértékben nöttek bevételei és profitja is. Az Emirates heti 300 járata négy kontinens 41 országának 59 városát köti össze Sydneytöl Londonig, illetve Tokiótól Johannesburgig (csak az Egyesült Államokba nem repülnek). Sikereik egyik titka, hogy igyekeznek minden téren utánozni a szingapúri légitársaságot. Az Emirates a világ egyik legmodernebb repülöterét használja gyüjtö-elosztó központként (utasaik több mint 50 százaléka Dubaiban tranzitál), gépeiket a legkorszerübb kényelmi berendezésekkel szerelték fel, s a flotta átlagos életkora még a három évet sem éri el. A minöségi szolgáltatás garanciája pedig az, hogy 80 nemzetiséget képviselö személyzet gondoskodik az ügyfelek jó közérzetéröl a földön és a levegöben.
A világ egyik legdinamikusabban fejlödö légitársasága 17 évvel ezelött jóval szerényebb körülmények között kezdte müködését, amikoris a Pakistan Airlinestól bérelt egyetlen
B 727-essel elindította járatait Pakisztánba és Indiába. Alig egy év elteltével már Dacca, Colombo és Kairó is bekerült a menetrendbe, majd elkezdtek repülni az Arab-félsziget környezetének nagyvárosaiba: Abu-Dzabiba, Ammanba, Bejrútba, Dzsiddába, Dohába és Kuvaitba. Az emírségek gazdasági fellendülése lehetövé tette, hogy 1987-ben A310-eseket vásároljanak. Ezt követte az európai vonalak (London, Frankfurt és Zürich) megnyitása. Ettöl kezdve rendszeressé vált az utasforgalom, s vele párhuzamosan a bevételek két számjegyü növekedése, ami mindmáig jellemzö a vállalat gazdálkodására. Mivel anyagiakban nem szükölködtek, az 1990-es évek kezdetén tíz A300-600-ast állítottak hadrendbe, s Délkelet-Ázsiába (Szingapúrba, Jakartába és Hongkongba) is indítottak járatokat.
Az Emirates az évtized derekán látványos expanzióba kezdett, modernizációs programot hirdetett meg. Kivonták a forgalomból a B 727-est, majd kidolgozták hosszú távú stratégiájukat. Minthogy ennek részét képezte az ausztrál és a japán piac meghódítása, járatot nyitottak nagy hatótávolságú Boeing 777-200-assal Melbourne-be és Tokióba. A vállalat bevételei az 1996/97-es évben már elérték az egymilliárd dollárt, 22 széles törzsü gépük 3,5 millió utast szállított négy kontinens 30 repülöterére, s az elözö évhez képest 53 százalékkal nagyobb (110 millió dolláros) eredményt könyvelhettek el. Az Emirates további fejlödését alapvetöen meghatározta, hogy még abban az évben 40 százalékos tulajdoni hányadot szereztek a Srí Lanka-i légitársaságban, növelték a célállomások számát a közel-keleti térségben és Afrikában,
illetve code-share megállapodást kötöttek a KLM-mel és az amerikai Uniteddel.
Az ezredfordulóra a társaság teljesen megújult. A rendkívül sikeres Singapore Airlines mintája nyomán átformált marketingstratégia meghozta gyümölcsét: nem volt olyan év, amikor ne tudták volna látványosan növelni forgalmi és gazdasági mutatóikat. A géppark korszerüsítésében is igyekeznek lépést tartani a nemzetközi trenddel. Egy gép kivételével az összes A310-est kivonták a forgalomból, helyettük lényegesen gazdaságosabb A330-asokat vásároltak, s még egy B 747-400F típusú tehergépet is béreltek, hogy megalapozhassák áruszállító üzletágukat.
A teljes cikk az AEROMAGAZIN 2002/11 novemberi számában a 22-23 oldalon olvasható!
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
2024 november első felében immár nyolcadik alkalommal tartották meg a CRUZEX-et. A legnagyobb latin-amerikai légierő gyakorlaton ezúttal 16 országból 3000 katona és 100 repülő eszköz vett részt.
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.