2025. 02. 22. szombat
Gerzson
: 405 Ft   : 386 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Újra cseh kiképző repülőgépen gyakorolnak a magyar pilóták

JETfly  |  2008. 05. 09., 22:17

Május 5-én, a délelőtti órákban landolt a kecskeméti 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázis betonján az AERO Vodochody L-159B (kétkormányos) kiképző repülőgépe. Tette mindezt annak ellenére, hogy a körzetben nagy volt a zivatartevékenység, azonban a gép pilótája vállalta a megközelítést és leszállást. Igazából már nem számít újdonságnak a gép megjelenése, hiszen a Nemzetközi Repülőnapok állandó vendége, sőt 2004-ben is töltött már itt hosszabb időt.

A gép most nem bemutató, hanem kiképzési céllal érkezett Magyarországra, Kecskemétre. A Honvédelmi Minisztérium 350 óra repülési időt vásárolt azzal a nem titkolt céllal, hogy azok a repülőgép-vezetők, akik a közeljövőben kerülnek átképzésre az új, negyedik generációs vadászgépre - a Gripenre - ezen a típuson folytassák felkészülésüket.A 350 repült órát két részletben – 2008-ban és 2009-ben – fogják lerepülni az átképzésre kijelölt hajózók.

Az első négy fő, aki már hazai légtérben repül a cseh kiképző-oktató repülőgéppel, ez év március-áprilisában már végrehajtotta a földi előkészítést Csehországban. A gyakorlati kiképzést már Magyarországon kezdték meg ezen a héten, természetesen cseh pilóták felügyelete alatt. Kiképzésük előreláthatólag ez év októberében fejeződik be. A következő csoport 2009. januárjában hajtja végre a földi előkészítést Csehországban, és a tervek szerint jövő év közepére fejezik be repülő kiképzésüket.

A vásárolt repülési idővel, illetve a képzéssel a Honvédelmi Minisztérium és a Magyar Honvédség elsődleges célja az, hogy repülőgép-vezetőink minél nagyobb jártasságra tegyenek szert a repülésbiztonság növelése érdekében.

Természetesen nem véletlenül esett a választás az L-159 típusra. A gép elkészültének egyik fő követelménye volt, hogy egy olyan kiképző repülőgépet alkossanak, amellyel a mai kor követelményeinek megfelelő modern vadászgéptípusokra folytathassanak előképzést.

Az úgynevezett „glass cockpit” már nagyban hasonlít a JAS-39 pilótafülkéjére, amely a későbbiekben hatalmas előnyt jelent majd az átképzést végrehajtó repülőgép-vezetői állomány részére.

A magyar pilóták kiképzésük során – a korábbiaktól eltérően – csak a kétüléses L-159B típussal repülnek. A kiképzési feladatok között mürepülési feladatok éppen úgy helyet kaptak, mint útvonalrepülés és az egyik legfontosabb feladat, a müszeres repülés. A legfontosabb eleme a képzésnek azonban a taktikai képzés, amely egy légiharc sikeres megvívásához szükséges ismereteket takarja. A magyar repülőgép-vezetők felkészülését két cseh pilóta segíti, míg a repülőgép üzemeltetését 5 fő – szintén cseh – müszaki végzi.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2025. 02. 04., 15:48
A Kínai Népköztársaság repülőiparának legkomolyabb seregszemléjét kétévente rendezik meg. A hivatalos nevén Kínai Nemzetközi Légi- és Űrkutatási Kiállítás a ritka alkalmak egyike, amikor a messze földről érkezők is megismerhetik a helyi fejlesztéseket, és véleményt alkothatnak a közeli - vagy távolabbi elképzelésekből.
2025. 01. 29., 12:12
Repülőműszaki szakmai héten vett részt január 21. és 24. között a pápai MH 47. Bázisrepülőtér repülést biztosító századának teljes állománya, hogy felkészüljön a repülőműszaki és a speciális repüléskiszolgálási feladatok szakszerű végrehajtására a 2025-ös kiképzési évben.
2025-02-10 10:33:12
Alig hat héttel az évkezdés után ismét új légitársasággal bővül a VINCI Airports hálózat részeként működő Budapest Airport menetrendje. A Budapest és a kazahsztáni Simkent városa között induló új, közvetlen összeköttetést a SCAT Airlines üzemelteti május 27-től, teljesen új célállomást adva hozzá a Budapest Airport folyamatosan bővülő desztinációs kínálatához.
2025-02-05 11:27:24
Éppen 10 éve törölte el a HungaroControl – Európában elsőként – a teljes légi útvonalhálózatot, ezzel lehetővé téve a repülőgépek korlátozások nélküli, szabad légtérhasználatát. Az innovatív forgalomszervezési koncepciónak (Hungarian Free Route, HUFRA) köszönhetően az elmúlt évtized során a hazánk felett átrepülő járatok útvonala összesen 15 millió kilométerrel rövidült, és több mint 180 millió kilogrammal kevesebb szén-dioxid került a levegőbe.
   MÁSOK ÍRTÁK
2025. 02. 17., 09:48
A Gulfstream Aerospace hamarosan átadja a megrendelőjének az utolsó G650(ER) business jetet. A jövő a G800-asoké, a váltómodell még az első félévben megkapja az amerikai Szövetségi Légügyi Hivataltól a szükséges tanúsítványokat.
2025. 02. 13., 09:18
A négynapos tanfolyam február 10-én kezdődött, a Kalkar-i Német Légierő Műveleti Parancsnokság NATO Allied Command Transformation (ACT) által akkreditált kiképzőközpontja, valamint az MH ÖMP Légierő Hadműveleti és Kiképzési Főnökség fegyvernemi részlege közös szervezésében.
2025. 02. 06., 10:02
Decemberben egy, akkor a nyilvánosság előtt még nem ismert megrendelő jelentette be az igényét nyolc, a gyártási fázis utolsó szakaszához érkezett Boeing 767F-re. Most kiderült: az ügyfél a UPS.
2025. 01. 31., 09:56
Beszélgetés Könczöl Ferenc ezredessel, aki 2025. január 1-től tölti be az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár parancsnoki beosztását.

  Legfrissebbek most

2024 november első felében immár nyolcadik alkalommal tartották meg a CRUZEX-et. A legnagyobb latin-amerikai légierő gyakorlaton ezúttal 16 országból 3000 katona és 100 repülő eszköz vett részt.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.