2024. 12. 21. szombat
Tamás
: 414 Ft   : 399 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Lelkiismeretesség és felkészültség

JETfly  |  2012. 12. 19., 09:05

A „Repülésbiztonságért” Elismerés és Köszönet plakettjét kapta a közelmúltban Polónyi Zsolt zászlós és Erdélyi Sándor főtörzsőrmester Kilián Nándor dandártábornoktól, a kecskeméti repülőbázis parancsnokától és Fekete Tamás alezredestől repülésbiztonsági főnöktől. A Repülésbiztonsági Főnökség alapította elismerés első két díjazottjának munkája nem véletlenül került a bázis teljes állománya előtt elismerésre.

Repülőmüszaki kollégáinknak a közelmúltban, két esetben is sikerült feltárniuk olyan müszaki rendellenességet az általuk üzemeltetett JAS-39 Gripen típusú repülőgépeken, melyek olyan meghibásodásokhoz vezettek volna, amelyek repülésbiztonságra gyakorolt hatása végső esetben akár végzetes következményekkel is járhat.

Persze joggal tehetjük fel a kérdést, miért olyan rendkívüli az, ha valaki elvégzi azt, ami a munkája.

Esetünkben azért, mert a problémák időben történő észleléséhez az is hozzájárult, hogy munkatársaink magas szintü szakmai felkészültségéhez olyan precizitás és lelkiismeretesség társul, amelynek hatására nem elégszenek meg az előírt minimum teljesítésével, hanem mindenkor törekszenek arra, hogy a tudásuknak, tapasztalatuknak megfelelő maximumot, a legjobbat hozzák ki magukból és a rájuk bízott repülőgépekből.

Minden repülőgép típushoz tartozik ugyanis egy technológiai utasítás, mely többek között azt is meghatározza, hogy a repülésre történő előkészítés során mit kell ellenőrizni a repülőgépen és milyen eltéréseket kell keresni. Mindkét eset azonos abból a szempontból, hogy a repülőgépek előkészítése során az előkészítést végző mechanikusok a korábbi tapasztalataik alapján nem kizárólag a technológiai utasítás munkapontjait hajtották végre, hanem átfogóbb ellenőrzésnek vetették alá repülőgépüket.

A Polónyi Zsolt által feltárt hibánál a technológiai utasítás alapján elegendő lett volna vizuálisan ellenőrizni, hogy a fékberendezésen van-e valamilyen folyás, sérülés. Ez azonban kevés lett volna az általa feltárt hiba észleléséhez.

Előfordult korábban, hogy a fékmunkahengerekhez vezető egyik hidraulikacsőnél folyás jeleit észleltük, viszont ennek forrását, helyét csak akkor sikerült lokalizálni, mikor a cső megmozgatásával a csövön korábban keletkezett repedés szétnyílt, további hidraulikafolyást eredményezve.

Ezen eset óta Polónyi Zsolt zászlós az előírtakon felül ennek a hidraulikacsőnek az állapotát is mindig ellenőrzi. Ebben az esetben is ezt tette, miközben felfigyelt a fékköteg rendellenes kotyogására. Ha csak vizuálisan ellenőrizte volna a fékköteget az előírtaknak megfelelően, akkor ez a hiba rejtve marad.

Erdélyi Sándor főtörzsőrmester a repülőgép előkészítése során, annak külső borító lemezén ismeretlen eredetü megszáradt foltot vett észre, amit csak a repülőgépből szivárgó üzemanyag vagy hidraulika folyadék okozhat.  A repülőgép álló helyzetében azonban szivárgás egyik rendszerben sem volt tapasztalható. Ennek ellenére jelentette az ügyeletes mérnöknek, hogy a repülőgépből feltehetően szivárog a hidraulika folyadék, mely repülés közben a gép külső burkolatán megszárad. Az ügyeletes mérnök kivonta a gépet az üzemeltetésből, és a kivizsgálás során megállapításra került, hogy a hidraulika tartály terében, az egyik csőcsatlakozásnál az „O” gyürü sérült.

Ebben az esetben a gyors következtetés, helyzetfelismerés elismerésre méltó, hiszen egy olyan hibajelenségről van szó, amely az ellenőrzés időpontjában nem volt tapasztalható, annak csak halvány jelei mutatkoztak. Természetesen szükséges némi müszaki tapasztalat, annak elképzeléséhez, hogy milyen nehéz megkülönböztetni egy hibából eredő szennyeződést a normál használat során keletkezőktől.

Ezekből a példákból jól látható, hogy sokszor nem elég a szabályok és a leírtak maradéktalan betartása. A repülőmüszaki szakmában az alapos szakmai felkészültség mellett mindenkor szükség van az itt dolgozó szakemberek részéről arra a szemléletmódra, mely során minden egyes repülőgépet olyan gondossággal kell átvizsgálni, mintha azzal valamelyik közeli hozzátartozónk repülne.

Szöveg: Szabó Tamás okl. mk. százados

Fotó: Kaszab Tibor százados

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 12. 07., 20:15
Egy hely, ahol találkozik a legmodernebb haditechnika az örök klasszikusnak számítóval: a Nemzeti Közszolgálati Egyetem Hadtudományi és Honvédtisztképző Kar állami légiközlekedési szakán nem csak pilótákat képeznek, hiszen a merev- és forgószárnyasok üzemeltetése és karbantartása legalább annyira fontos, mint azok vezetése.
2024. 11. 29., 14:54
2024. szeptember 30 - október 11. között Görögország volt a házigazdája a NATO legnagyobb idei hadgyakorlatának. A hazai szuperszonikusokon kívül 11 légierő gépei érkeztek a mediterrán légtérbe - brit, kanadai, francia, svéd, magyar, lengyel, román, spanyol, olasz, portugál, és amerikai felségjellel -, hogy bebizonyítsák: a szövetség haderőnemeinek sikeres együttműködésével készen állnak egy lehetséges támadás elhárítására.
2024-12-11 16:45:48
A Wizz Air örömmel jelenti be, hogy a World Finance szaklap “Carbon Awards 2024” programjában karbonintenzitásának csökkentéséért és a fenntarthatóbb üzemelésért bevezetett gyakorlatok elismeréseként elnyerte a “Legjobb légitársaság a szén-dioxid-kibocsátás csökkentéséért” elismerést.
2024-12-04 10:25:57
A VINCI Airports által üzemeltetett Budapest Airport hisz abban, hogy a tehetség mindenkiben megvan, de akkor csillan meg igazán, ha megtalálja a helyét. Ahhoz azonban, hogy megtaláljuk azt a munkakört, amiben valóban szárnyalhatunk, először magunkat kell jobban megismernünk.
   MÁSOK ÍRTÁK
2024. 12. 19., 11:57
A két H225M helikopter megérkezése, azt jelenti, hogy a megrendelt 16-ból már 14 a Magyar Honvédségnél van – tette hozzá Szalay-Bobrovniczky Kristóf.
2024. 12. 17., 12:25
A keskenytörzsű, közepes hatótávolságú utasszállítóhoz a légitársaság az amerikai Azorra lízing- és vagyonkezelő cég közvetítésével jutott hozzá.
2024. 12. 15., 22:13
Annak idején, amikor a Lockheed a P-3 Orion tervezésébe fogott, nem is volt kérdéses, hogy az óceánnal körülvett Ausztrália légierejénél is megjelenik majd a típus, de hogy valamivel több, mint fél évszázadon át, 2023 végéig repül majd a kengurus felségjellel, azt talán ők sem gondolták.
2024. 12. 13., 10:46
Az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandárnál tett látogatást dr. Böröndi Gábor vezérezredes, a Honvéd Vezérkar főnöke.

  Legfrissebbek most

Év végi kötelékrepülést hajtottak végre az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár pilótái tíz JAS-39 Gripen vadászgéppel. A kötelék gépei közül nyolc kiképzési repülést hajtott végre, és hozzájuk csatlakozott a készültségi géppár is.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.