2025. 01. 22. szerda
Artúr, Vince
: 412 Ft   : 398 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Lelkiismeretesség és felkészültség

JETfly  |  2012. 12. 19., 09:05

A „Repülésbiztonságért” Elismerés és Köszönet plakettjét kapta a közelmúltban Polónyi Zsolt zászlós és Erdélyi Sándor főtörzsőrmester Kilián Nándor dandártábornoktól, a kecskeméti repülőbázis parancsnokától és Fekete Tamás alezredestől repülésbiztonsági főnöktől. A Repülésbiztonsági Főnökség alapította elismerés első két díjazottjának munkája nem véletlenül került a bázis teljes állománya előtt elismerésre.

Repülőmüszaki kollégáinknak a közelmúltban, két esetben is sikerült feltárniuk olyan müszaki rendellenességet az általuk üzemeltetett JAS-39 Gripen típusú repülőgépeken, melyek olyan meghibásodásokhoz vezettek volna, amelyek repülésbiztonságra gyakorolt hatása végső esetben akár végzetes következményekkel is járhat.

Persze joggal tehetjük fel a kérdést, miért olyan rendkívüli az, ha valaki elvégzi azt, ami a munkája.

Esetünkben azért, mert a problémák időben történő észleléséhez az is hozzájárult, hogy munkatársaink magas szintü szakmai felkészültségéhez olyan precizitás és lelkiismeretesség társul, amelynek hatására nem elégszenek meg az előírt minimum teljesítésével, hanem mindenkor törekszenek arra, hogy a tudásuknak, tapasztalatuknak megfelelő maximumot, a legjobbat hozzák ki magukból és a rájuk bízott repülőgépekből.

Minden repülőgép típushoz tartozik ugyanis egy technológiai utasítás, mely többek között azt is meghatározza, hogy a repülésre történő előkészítés során mit kell ellenőrizni a repülőgépen és milyen eltéréseket kell keresni. Mindkét eset azonos abból a szempontból, hogy a repülőgépek előkészítése során az előkészítést végző mechanikusok a korábbi tapasztalataik alapján nem kizárólag a technológiai utasítás munkapontjait hajtották végre, hanem átfogóbb ellenőrzésnek vetették alá repülőgépüket.

A Polónyi Zsolt által feltárt hibánál a technológiai utasítás alapján elegendő lett volna vizuálisan ellenőrizni, hogy a fékberendezésen van-e valamilyen folyás, sérülés. Ez azonban kevés lett volna az általa feltárt hiba észleléséhez.

Előfordult korábban, hogy a fékmunkahengerekhez vezető egyik hidraulikacsőnél folyás jeleit észleltük, viszont ennek forrását, helyét csak akkor sikerült lokalizálni, mikor a cső megmozgatásával a csövön korábban keletkezett repedés szétnyílt, további hidraulikafolyást eredményezve.

Ezen eset óta Polónyi Zsolt zászlós az előírtakon felül ennek a hidraulikacsőnek az állapotát is mindig ellenőrzi. Ebben az esetben is ezt tette, miközben felfigyelt a fékköteg rendellenes kotyogására. Ha csak vizuálisan ellenőrizte volna a fékköteget az előírtaknak megfelelően, akkor ez a hiba rejtve marad.

Erdélyi Sándor főtörzsőrmester a repülőgép előkészítése során, annak külső borító lemezén ismeretlen eredetü megszáradt foltot vett észre, amit csak a repülőgépből szivárgó üzemanyag vagy hidraulika folyadék okozhat.  A repülőgép álló helyzetében azonban szivárgás egyik rendszerben sem volt tapasztalható. Ennek ellenére jelentette az ügyeletes mérnöknek, hogy a repülőgépből feltehetően szivárog a hidraulika folyadék, mely repülés közben a gép külső burkolatán megszárad. Az ügyeletes mérnök kivonta a gépet az üzemeltetésből, és a kivizsgálás során megállapításra került, hogy a hidraulika tartály terében, az egyik csőcsatlakozásnál az „O” gyürü sérült.

Ebben az esetben a gyors következtetés, helyzetfelismerés elismerésre méltó, hiszen egy olyan hibajelenségről van szó, amely az ellenőrzés időpontjában nem volt tapasztalható, annak csak halvány jelei mutatkoztak. Természetesen szükséges némi müszaki tapasztalat, annak elképzeléséhez, hogy milyen nehéz megkülönböztetni egy hibából eredő szennyeződést a normál használat során keletkezőktől.

Ezekből a példákból jól látható, hogy sokszor nem elég a szabályok és a leírtak maradéktalan betartása. A repülőmüszaki szakmában az alapos szakmai felkészültség mellett mindenkor szükség van az itt dolgozó szakemberek részéről arra a szemléletmódra, mely során minden egyes repülőgépet olyan gondossággal kell átvizsgálni, mintha azzal valamelyik közeli hozzátartozónk repülne.

Szöveg: Szabó Tamás okl. mk. százados

Fotó: Kaszab Tibor százados

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2025. 01. 02., 10:24
A NATO Görögországban megrendezett, a légi hadműveletek összehangolását célzó Ramstein Flag gyakorlatának különböző részterületeit az ARANYSAS decemberi számában - mintegy „felülnézetben” - bemutattuk. A végrehajtott repülésekbe és a gyakorlat „alulnézetébe” Tősér Péter alezredes, az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár megbízott parancsnok-helyettese avatja be az olvasókat.
2024. 12. 17., 12:44
Az Olasz Haditengerészet zászlóshajója az új, ötödik generációs harci gépeivel, az F-35B-kkel együtt mérföldkőnek számító bevetésre indult. A különleges gyakorlat sorozat részeként többek között Ausztráliába és Japánba is eljutott.
2025-01-17 12:23:25
Az Emirates bemutatta új egyenruháját, amely az exkluzivitást és a légitársaság luxus színvonalát tükrözi. Az új viselet kifejezetten a Dubaji Nemzetközi Repülőtéren dolgozó elit csapat számára készült, amely a VIP és prémium utasok gördülékeny és személyre szabott utazási élményéért felelős.
2025-01-08 11:47:14
Az új év mindig az új lehetőségekről is szól. Aki 2025-ben olyan karrierre vágyik, amely szakmai fejlődést és életre szóló élményeket kínál, most megteheti az első lépést álmai megvalósítása felé. Az Emirates január 12-én Budapesten tartja következő nyílt napját, ahol légiutas-kísérőnek lehet jelentkezni.
   MÁSOK ÍRTÁK
2025. 01. 16., 15:12
Negyvenkét évnyi szolgálat után január 5-én, vasárnap a brit Jet2 légitársaság indította az egységállam utolsó Boeing 757-es utasszállító járatát.
2025. 01. 13., 11:37
A helikopteres emlékmű megálmodásától a kivitelezésig nagyon hosszú, több mint 6 év telt el.
2025. 01. 08., 09:43
1974. december 11-én a Magyar Néphadsereg (MN) egyik Kamov Ka-26-os helikoptere a légvédelmi tüzérek drégelypalánki lőteréről indult vissza börgöndi bázisára.
2025. 01. 03., 09:48
Börgöndön is indul az Ifjúsági Pilóta Program

  Legfrissebbek most

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.