2025. 01. 20. hétfő
Fábián, Sebestyén
: 414 Ft   : 402 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

A joysticktől a pilótafülkéig

A joysticktől a pilótafülkéig
Trautmann Balázs  |  2020. 12. 02., 10:30
A joysticktől a pilótafülkéig

A kiskorú Majerik Máté szülei finoman szólva sem voltak boldogok, amikor a család szeme fénye néha még a tanulás helyett is a repülőgép-szimulátorokat nyúzta odahaza. A türelemért cserébe Majerik Máté főhadnagy 2020-ban a közönségszavazatoknak köszönhetően az ostravai repülőnap különdíját hozhatta haza

Persze azért hosszú út vezetett a gyermekkorban szorgalmasan olvasott, a második világháborús Puma század légiharcait bemutató történetek iránti rajongástól a számítógépes, virtuális repüléssel eltöltött órák százain, majd a reporvosi és a kecskeméti válogatást követően a kanadai NFTC-képzésen át odáig, hogy Máté ma az MH 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázis Gripen bemutatópilótája lehet.

No de térjünk vissza a Puma harcászati repülőszázad beosztott repülőgépvezetőjéhez. Nem véletlen ez a pontos „munkahely”-bemutatás, hiszen a főhadnagy rögtön beszélgetésünk elején leszögezte: bizony az ő elsődleges feladata a harcászati feladatok begyakorlása és tökéletesítése a jól bevált JAS 39EBS HU vadászbombázóval. Ezen felüli plusz feladat (mely természetesen semmilyen javadalmazással nem jár, csak extra munkaórákkal) a bemutatópilóta-tevékenység, amit azonban egy másodpercig nem bánt meg. Sőt, a demo-pilóták megtiszteltetésnek veszik, hogy képviselhetik a honvédséget a legszélesebb hazai és nemzetközi közönség előtt.

S hogy mitől lesz valaki sikeres ebben a szerepkörben? Majerik Máté szerint több összetevős kérdésről van szó: ő például már régóta imádta a kis magasságú műrepülést. Márpedig a repülőnapokon éppen a harcászati feladatok között is alkalmazható elemekből is építkezik a pilóta. De nem csak ebből: a jó és látványos program elsősorban a laikusoknak, a repülőnapokra látogatóknak szól. Éppen ezért olyan elemeket is bele kell építeni a lerepülésre váró programba, melyek vadászpilótaként kevésbé jelentenek kihívást, ellenben nagyon látványosak. Ehhez persze ismerni kell a repülőgép képességeit, erősségeit és gyenge pontjait. A Gripen például kiemelkedően jó az orsózó szögsebességben, s ezt a főhadnagy ki is használja. Ugyanakkor felesleges lenne olyan kis sebességű, de extrém nagy állásszögű figurákat erőltetni, mint amire például az F/A-18E Super Hornet képes.

Ahhoz, hogy a program ne csak látványos, de biztonságos is legyen, alapos előkészítés, sok gyakorlás és persze rutin, illetve a Gripen „érzése” szükséges. Majerik Máté 2019-ben vette át a bemutatópilóta nehéz, de hálás posztját, és szabad kezet kapott. Mint elmondta, szándékosan nem nézte meg mondjuk a cseh vagy a svéd Gripen-kollegák programját, mert azt szerette volna, ha „tiszta lappal” indulva, a saját elképzeléseit tudja műrepülésbe önteni. Ez persze nem jelentette azt, hogy teljesen egyedül dolgozott: támaszkodott bemutatópilóta-elődei és századtársai véleményére. Sőt, a mai napig fontos számára, hogy a lerepült programot egy századtársa a földről végignézze, majd értékelje, hiszen így objektív kontrollt kap a pilótafülkében a repülés közben igencsak elfoglalt pilóta.

S ha már szimulátor: ma is sok időt tölt benne, csak már nem otthon, a számítógép előtt, hanem benn a bázison, a speciálisan a Gripenre „szabott” rendszer egészen valóságosnak tűnő világában repülve. 99,9 százalékra – hangzott a gyors és precíz válasz, amikor a főhadnagyot arról kérdeztem, mennyire „hozza” a valódi repülés érzését és a Gripen lehetőségeit, korlátait, jellemzőit a számítógép vezérelte műrepülés. Ennek köszönhetően nem csupán a már ismert programot repülheti le bármikor költség-, de repülés szempontjából is hatékony módszerként, hanem az új elemeket, elképzeléseket is tesztelheti. Össze kell állnia a számoknak, azaz pontosan „ki kell repülni” a szimulátorban azt, hogy egy elemhez milyen sebességi, magassági értékek, hajtóműparaméterek, túlterhelések tartoznak. S ha minden megvan, s a szimulátorban már tökéletesen megy, akkor következik az „élesben „kipróbálás, immár a repülőtér felett vagy az erre a feladatra igényelt és lezárt légtérben. Itt is illik betartani azért a fokozatosság elvét, figyelmeztetett Majerik Máté: egy leborítást például először jóval magasabban kell végrehajtani, s csak akkor szabad lemenni a légibemutatók „üzemi magasságára”, ha az teljesen biztonságos már.

A látványos – és mint ma már elmondhatjuk, győzedelmes – feladatvégrehajtás a pilótán kívül jó repülőgépet is kíván. Erre tökéletes partner a Gripen, hisz mint a főhadnagy leszögezi: a gép számítógépes „agya” vigyáz a pilótára is. A +9 és a -3 G-s (a gravitáció többszöröse) határértékeket normál körülmények között a vadászpilóta nem lépi túl – persze, „éles” harci bevetés közben erre van lehetőség, de békeidőben a 11 G-s túlhúzás a leszállás után azonnali magyarázatokat követel a pilótától, s a műszakiak is nekiállhatnak a repülőgép alapos és megbontásokkal járó vizsgálatához, az elszenvedett túlterhelés okozta esetleges sérülések felkutatásához, a gép épségének ellenőrzéséhez. Tehát jobb, ha az ember mellett a számítógép is ügyel arra, hogy a repülési program után ne csak a nézők tíz- és százezrei tapsoljanak, de a műszakiak is megveregessék a fülkéből alaposan leizzadva kikászálódó, fáradt pilóta vállát…

 

Forrás: https://honvedelem.hu/

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 12. 17., 12:44
Az Olasz Haditengerészet zászlóshajója az új, ötödik generációs harci gépeivel, az F-35B-kkel együtt mérföldkőnek számító bevetésre indult. A különleges gyakorlat sorozat részeként többek között Ausztráliába és Japánba is eljutott.
2024. 12. 07., 20:15
Egy hely, ahol találkozik a legmodernebb haditechnika az örök klasszikusnak számítóval: a Nemzeti Közszolgálati Egyetem Hadtudományi és Honvédtisztképző Kar állami légiközlekedési szakán nem csak pilótákat képeznek, hiszen a merev- és forgószárnyasok üzemeltetése és karbantartása legalább annyira fontos, mint azok vezetése.
2024. 11. 29., 14:54
2024. szeptember 30 - október 11. között Görögország volt a házigazdája a NATO legnagyobb idei hadgyakorlatának. A hazai szuperszonikusokon kívül 11 légierő gépei érkeztek a mediterrán légtérbe - brit, kanadai, francia, svéd, magyar, lengyel, román, spanyol, olasz, portugál, és amerikai felségjellel -, hogy bebizonyítsák: a szövetség haderőnemeinek sikeres együttműködésével készen állnak egy lehetséges támadás elhárítására.
2025-01-08 11:47:14
Az új év mindig az új lehetőségekről is szól. Aki 2025-ben olyan karrierre vágyik, amely szakmai fejlődést és életre szóló élményeket kínál, most megteheti az első lépést álmai megvalósítása felé. Az Emirates január 12-én Budapesten tartja következő nyílt napját, ahol légiutas-kísérőnek lehet jelentkezni.
2024-12-23 13:27:57
A JETfly magazin 2000 óta szolgáltatja a friss hazai és nemzetközi híreket a katonai repülés világából! A töretlen bizalmat megköszönve kívánunk Olvasóinknak Kellemes Karácsonyi Ünnepeket és Repülős Élményekben Gazdag, Boldog Új Évet!
   MÁSOK ÍRTÁK
2025. 01. 16., 15:12
Negyvenkét évnyi szolgálat után január 5-én, vasárnap a brit Jet2 légitársaság indította az egységállam utolsó Boeing 757-es utasszállító járatát.
2025. 01. 13., 11:37
A helikopteres emlékmű megálmodásától a kivitelezésig nagyon hosszú, több mint 6 év telt el.
2025. 01. 08., 09:43
1974. december 11-én a Magyar Néphadsereg (MN) egyik Kamov Ka-26-os helikoptere a légvédelmi tüzérek drégelypalánki lőteréről indult vissza börgöndi bázisára.
2025. 01. 03., 09:48
Börgöndön is indul az Ifjúsági Pilóta Program

  Legfrissebbek most

Soha nem mértek még akkora forgalmat Magyarország légterében, mint 2024-ben. A HungaroControl Zrt. szakembereinek az év során összesen 1 143 937 repülőgépet kellett irányítania, közel 6 százalékkal túlszárnyalva az ugyancsak rekordévnek számító 2023-as esztendőt.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.