2018. február 2-án, pénteken, a kecskeméti MH 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázison megtartott sajtóesemény keretein belül hivatalosan is bemutatták a Magyar Honvédség két új szerzeményét, az Airbus A319-es repülőgépeket.
Az első Airbus (még máltai regisztráció szerinti 9H-AGN lajstromjellel) 2018. január 31-én, délután érkezett meg Kecskemétre két JAS 39C Gripen kíséretében. A szürke színűre festett, fontosabb feliratainál, jelzéseinél még lematricázott A319-est méltóképpen fogadták: a készültségi géppárral történő áthúzást követően a repülőgépet a földön vízsugárral is köszöntötték.
Az első A319-es nem maradt sokáig egyedül új, kecskeméti állóhelyén, hiszen a második példány (9H-AGM) 2018. február 1-jén, csütörtökön a déli órákban érkezett meg Kecskemétre, köszöntése, kinézete hasonló volt az előző napon látottakhoz.
A Magyar Honvédség állományába kerülő két Airbusról elmondható, hogy fiatal (8-9 éves) repülőgépekről van szó, melyek a korábban csődbe ment Air Berlin (majd az Eurowings) flottáját erősítették. A CFM56-5-ös típusú hajtóművekkel szerelt, többcélú csapatszállító repülőgépek 2017 decemberében - Rómában történt átfestésüket követően - érkeztek meg a csehországi Ostravába, ahol elvégezték a gépeken a szükséges átalakításokat.
A mai sajtóeseményen a média képviselői is megismerkedhettek a Magyar Honvédség legújabb repülőgépeivel. A rendezvényen jelen volt - többek között - dr. Simicskó István honvédelmi miniszter, dr. Benkő Tibor vezérezredes, Honvéd Vezérkar főnök, Németh Szilárd István, a Honvédelmi és Rendészeti Bizottság elnöke, Szemereyné Pataki Klaudia Kecskemét polgármestere, dr. Salacz László országgyűlési képviselő, továbbá Ugrik Csaba dandártábornok, az MH 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázis parancsnoka is. A sajtóesemény a honvédelmi miniszter beszédével indult, aki hangsúlyozta, hogy a két Airbus a Zrínyi 2026 Honvédelmi és Haderőfejlesztési Program keretein belül került beszerzésre és általuk jelentősen megújul haderőnk légi szállítási képessége. Az A319-esek a missziós feladatok érdekében külszolgálatra utazó katonák szállítását jelentősen meggyorsítja, de elhangzott az is, hogy a repülőgépek a magyar állampolgárok esetében is rendelkezésre állnak, legyen szó például külföldről történő gyors hazaszállításról (pl. baleset, természeti katasztrófa stb.). Hangsúlyozta, hogy nemzeti ügyként kezelik a haza védelmét, így az ország és a magyar emberek biztonsága az elsődleges szempont, szükség van a folyamatos beszerzésekre, legyen az tüzérségi eszköz vagy éppen szállító repülőgép.
Dr. Benkő Tibor is kiemelte a beszerzés fontosságát, illetve a repülőgépek modernségét: a kiöregedő An-26-os szállító repülőgépek üzemideje hamarosan lejár, így mindenképpen szükség volt az Airbusok beszerzésére. 4 kontinens 14 országában közel 1000 magyar katona teljesít szolgálatot, kiutazásuk immáron XXI. századi körülmények között történhet.
Részletes szakmai bemutatót is meghallgathattunk a többcélú Airbusok műszaki jellemezőiről, illetve a moduláris belső kialakításról. A légi szállítási modul kapcsán elhangzott, hogy az A319-esek a polgári légiforgalom aktív résztvevői voltak, így fel vannak szerelve a szükséges kommunikációs és navigációs eszközökkel, szállítási feladatokra máris alkalmasak. Dr. Pogácsás Imre dandártábornok hozzátette azt is, hogy a repülőgépek katonai képességekkel történő fejlesztése egy következő lépés lesz, melyre már hazánkban kerül sor: az Airbusok megkapják majd a szükséges katonai kommunikációs és navigációs rendszereket, önvédelmi berendezéseket. Szó esett az egészségügyi modulról is dr. Janka Norbert orvos ezredes révén, a belső tér átalakításával (melyről vetítést láthattunk) lehetőség lesz az A319-esek MEDEVAC feladatokban történő alkalmazására is.
A sajtótájékoztató végén a média képviselői kérdéseket is feltehettek a Magyar Honvédség legújabb repülőgépeivel és a beszerzéssel, jövőbeli fejlesztésekkel kapcsolatban. Elhangzott például, hogy az A319-esekhez jelentős kedvezményekkel jutottak hozzá és a repülőgépek alapvetően honvédségi gépek lesznek, üzemeltetésüket a kecskeméti repülőbázis Szállítórepülő Századának kiképzett állománya végzi majd. Kérdés érkezett jövőbeli beszerzésekről is, amire válaszként elhangzott, hogy tervben van katonai teherszállító repülőgépek, illetve új helikopterek vásárlása is.
Az esemény következő programpontjaként, statikus bemutató keretein belül megtekinthetőek voltak a Magyar Honvédség repülőgépei: a Zlin Z-242L típusú kiképző repülőgép, a 32-es oldalszámú JAS-39C Gripen, a két Airbus A319-es, egy An-26-os (407), egy Mi-17-es és egy AS-350B "Mókus" helikopter, a gépeknél lévő személyzettől szintén lehetőség volt kérdezni. Az Airbusokról lekerültek a szerdai/csütörtöki érkezésükkor még fentlévő matricák, így láthatóvá váltak az ék felségjelek, a Hungarian Air Force felirat, a 604-es és 605-ös lajstrom, továbbá a gépek elején a Szállítórepülő Század logója is. Az A319-eseket belülről is szemügyre vehették a sajtó képviselői és az elöljárók: a két repülőgép jelenleg hasonló belső kialakítású, a légi szállítási modul szerint berendezve, de a sajtótájékoztatón elhangzott az is, hogy a jövőben a MEDEVAC modult is bemutatják majd a nyilvánosságnak.
A fotókért ezúton is köszönetet mondunk Butsi Istvánnak, a meghívóért a Honvédelmi Minisztériumnak, a színvonalas lebonyolításért pedig az MH 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázis állományának!
A Kínai Népköztársaság repülőiparának legkomolyabb seregszemléjét kétévente rendezik meg. A hivatalos nevén Kínai Nemzetközi Légi- és Űrkutatási Kiállítás a ritka alkalmak egyike, amikor a messze földről érkezők is megismerhetik a helyi fejlesztéseket, és véleményt alkothatnak a közeli - vagy távolabbi elképzelésekből.
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.