2025. 02. 21. péntek
Eleonóra
: 405 Ft   : 386 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Gripenek tisztelgő repülése a Puma vadászezred gyásznapjának 80. évfordulóján

Gripenek tisztelgő repülése a Puma vadászezred gyásznapjának 80. évfordulóján
JETfly  |  2024. 08. 06., 12:54
Gripenek tisztelgő repülése a Puma vadászezred gyásznapjának 80. évfordulóján

A Puma vadászezred gyásznapjának 80. évfordulójára emlékezve, 2024. augusztus 7-én, szerda délelőtt, az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár 3 gépes Gripen köteléke tisztelgő repülést hajt végre a Kereki – Balaton – Balatonalmádi – Veszprém-Jutas repülőtér – Káld – Kenyeri repülőtér – Fertőszentmiklós – Sopron útvonalon.

A Gripenek alacsony magasságban átrepülnek vitéz Molnár László hadnagynak a soproni állomásnál lévő emléktáblája, majd a bánfalvi Hősi Temetőben lévő sírja felett. Az emléktábla felett a pilóta halálának időpontjában, 10:24-kor repülnek át a Gripenek.

Az állomás előtt délelőtt 9 órától a soproni Magyar Tartalékosok Szövetsége (MATASZ) közreműködésével hagyományőrző kitelepülés lesz, légvédelmi szirénával. A repülőgépek áthúzása után az emléktábla megkoszorúzásával zárul a megemlékezés. 

Augusztus 10-én, szombat délelőtt 10 órakor a bánfalvi Hősi Temetőben koszorút helyez el vitéz Molnár László sírján a MATASZ az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár hajózóival közösen.

2022. augusztus 14-én (vasárnap) került sor Sopronban vitéz nemes Molnár László főhadnagy emléktáblájának ünnepélyes leleplezésére. Helyszíni beszámoló!
bővebben ...

101. „Puma” vadászrepülőosztály 

A második világháború legsikeresebb és legismertebb magyar vadászrepülő alakulata, a 101. honi vadászrepülő-osztály (1944. szeptember 19-től ezred) 1944. május 1-jén alakult meg.

Az osztályt, majd ezredet, sokszor említik úgy, mint a „Pumák”, mégpedig az egység jelvénye, egy üvöltő vörös pumafej után.

Feladata a honi légtér védelme volt, előbb a szövetséges, majd a szovjet repülő erők ellen.

Az osztály első éles bevetése 1944. május 24-én volt, ekkor kezdődött az úgynevezett amerikai szezon, amely októberig tartott.

A magyar pilóták 649 bevetést hajtottak végre a bombázókból és vadászrepülőkből álló szövetséges támadó kötelékek ellen.

1944. augusztus 7-én súlyos veszteséget szenvedett egy magyar-német kötelék a Dunántúl fölött a vadászirányítás hibájából, mert nem engedélyezte a kötelékvezérnek – vitéz Molnár László hadnagynak -, hogy megtámadja a fölöttük és mögöttük repülő amerikai Mustang köteléket. Ennek következtében az amerikai vadászok megtámadták és megtizedelték a magyar-német köteléket. Nyolc magyar és legalább kilenc német gép zuhant le. Két magyar pilóta, vitéz Molnár László hadnagy és Nyemecz János zászlós hősi halált halt.  Egy további magyar pilóta súlyosan megsebesült. A németeknek két halottja és négy sebesültje volt. 

Az október 12-től november 8-ig tartó szovjet szezonban a Vörös Hadsereg földi és légi erői ellen vetették be az ezred gépeit.

A szovjet előrenyomulás következtében az ezred a Veszprémből 1945. március 21-én Kenyeribe, 24-én Szombathelyre, majd az ausztriai Grosspetersdorfba települt át, onnan március 31-én vonták hátra egészen Tullig. 

1945. áprilisára az osztályok gépállománya 16-16 vadászra csökkent, azaz már csak egy-egy megerősített század erejével lehetett számolni. Utolsó harci bevetésükre 1945. április 23-án került sor. Május 5-én Raffelding repülőterén, egy gép kivételével, felgyújtották harceszközeiket és megadták magukat az amerikai csapatoknak.

A Puma jelvényes vadászok összesen 396 angolszász és szovjet repülőgépet lőttek le. Soraikból került ki a II. világháborús magyar repülőászok zöme, akik közül a legeredményesebbek vitéz Szentgyörgyi Dezső zászlós (29), Tóth Lajos (28), Debrődy György (26) és vitéz Molnár László (25) hadnagyok voltak. (Vitéz Molnár László hadnagy halálálig a legeredményesebb magyar vadászpilóta volt.) Az ezred parancsnoka, vitéz belényesi Heppes Aladár alezredes ebbe a körbe tartozott a maga 8 igazolt légi győzelmével.

Az üvöltő pumafej jelenleg is aktív szerepet tölt be a magyar vadászrepülők életében, hiszen ott látható a Magyar Honvédség vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. repülődandár JAS 39 EBS HU Gripen harcászati repülőgépein. A repülődandár most is a Pumák által híressé tett jelmondatot - „Vezérünk a bátorság, kísérőnk a szerencse” – használja.

Rendhagyó módon két előadással folytatódott április 24-én a Hadak útján hadtörténeti előadás-sorozat. Pozsgay Gyula grafikus és Dr. Pozsgay Péter tartalékos főhadnagy mindkétszer vitéz nemes Molnár László főhadnagyról mesélt, aki 25 igazolt légi győzelmével az egyik legeredményesebb magyar vadászpilóta volt a második világháborúban.
bővebben ...

Vörös üvöltő pumafej

A vörös, üvöltő pumafej először 1938-ban jelent meg a magyar légierőben. Vitéz belényesi Heppes Aladár alezredes tervezte meg a jelvényt, még akkor, amikor parancsnokhelyettes volt az 1/3. vadászrepülő századnál (Baráth László, a pumások tábori fotósa rajzolta meg). A pumafej, eltérően más századjelvényektől, nem egy bizonyos századhoz kötődik, hanem Heppes Aladárhoz. Amikor őt áthelyezték egy másik vadászegységhez, a pumafej „követte”.

A „Vezérünk a bátorság, kísérőnk a szerencse” jelmondat az 1/3. vadászrepülő század parancsnokától, Nagy Mihály századostól származik.

Forrás: MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár

UPDATE: A megemlékezés összefoglalója a Sopron Media oldalán, a linkre kattintva érhető el!

Forrás: MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2025. 02. 04., 15:48
A Kínai Népköztársaság repülőiparának legkomolyabb seregszemléjét kétévente rendezik meg. A hivatalos nevén Kínai Nemzetközi Légi- és Űrkutatási Kiállítás a ritka alkalmak egyike, amikor a messze földről érkezők is megismerhetik a helyi fejlesztéseket, és véleményt alkothatnak a közeli - vagy távolabbi elképzelésekből.
2025. 01. 29., 12:12
Repülőműszaki szakmai héten vett részt január 21. és 24. között a pápai MH 47. Bázisrepülőtér repülést biztosító századának teljes állománya, hogy felkészüljön a repülőműszaki és a speciális repüléskiszolgálási feladatok szakszerű végrehajtására a 2025-ös kiképzési évben.
2025-02-10 10:33:12
Alig hat héttel az évkezdés után ismét új légitársasággal bővül a VINCI Airports hálózat részeként működő Budapest Airport menetrendje. A Budapest és a kazahsztáni Simkent városa között induló új, közvetlen összeköttetést a SCAT Airlines üzemelteti május 27-től, teljesen új célállomást adva hozzá a Budapest Airport folyamatosan bővülő desztinációs kínálatához.
2025-02-05 11:27:24
Éppen 10 éve törölte el a HungaroControl – Európában elsőként – a teljes légi útvonalhálózatot, ezzel lehetővé téve a repülőgépek korlátozások nélküli, szabad légtérhasználatát. Az innovatív forgalomszervezési koncepciónak (Hungarian Free Route, HUFRA) köszönhetően az elmúlt évtized során a hazánk felett átrepülő járatok útvonala összesen 15 millió kilométerrel rövidült, és több mint 180 millió kilogrammal kevesebb szén-dioxid került a levegőbe.
   MÁSOK ÍRTÁK
2025. 02. 17., 09:48
A Gulfstream Aerospace hamarosan átadja a megrendelőjének az utolsó G650(ER) business jetet. A jövő a G800-asoké, a váltómodell még az első félévben megkapja az amerikai Szövetségi Légügyi Hivataltól a szükséges tanúsítványokat.
2025. 02. 13., 09:18
A négynapos tanfolyam február 10-én kezdődött, a Kalkar-i Német Légierő Műveleti Parancsnokság NATO Allied Command Transformation (ACT) által akkreditált kiképzőközpontja, valamint az MH ÖMP Légierő Hadműveleti és Kiképzési Főnökség fegyvernemi részlege közös szervezésében.
2025. 02. 06., 10:02
Decemberben egy, akkor a nyilvánosság előtt még nem ismert megrendelő jelentette be az igényét nyolc, a gyártási fázis utolsó szakaszához érkezett Boeing 767F-re. Most kiderült: az ügyfél a UPS.
2025. 01. 31., 09:56
Beszélgetés Könczöl Ferenc ezredessel, aki 2025. január 1-től tölti be az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár parancsnoki beosztását.

  Legfrissebbek most

2024 november első felében immár nyolcadik alkalommal tartották meg a CRUZEX-et. A legnagyobb latin-amerikai légierő gyakorlaton ezúttal 16 országból 3000 katona és 100 repülő eszköz vett részt.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.