Értékes ereklyével gyarapodott november 24-én, csütörtökön – a helyi motoros repülés századik évfordulója alkalmából rendezett ünnepségen – az MH 86. Szolnok Helikopter Bázis repüléstörténeti múzeuma: az első magyar tervezésű helikopter egy eredeti alkatrészét ajándékozta Lamos Imre dandártábornoknak, a bázis parancsnokának a konstruktőr, Ludvig Ede Nándor unokája.
Száz évvel ezelőtt, 1911. november 26-án emelkedett magasba az első motoros repülőgép Szolnok határában. A repüléstörténelmi eseményről a Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Lapok Kvasz András magyar aviatikus ma felszáll a szandai réten címmel tudósított. A szerző szerint a „… merész magyar aviatikus vállalkozása olyan eseményt képez, mely nem csak a városunknak, hanem a vármegyének, a közeli vidéknek is méltán felkelti az érdeklődését”.
Erre a napra, azaz a helyi motoros repülés születésnapjára emlékeztek november 24-én, csütörtökön a kései utódok. Az MH 86. Szolnok Helikopter Bázis ünnepi állománygyülésére meghívták többek közt Kilián Nándor dandártábornokot, az MH 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázis parancsnokát és dr. Horváth Lászlót, a Damjanich János Múzeum igazgatóját is.
Szolnok város és a helyőrség elmúlt száz évének repüléstörténetét Magó Károly zászlós, roncskutató, a repüléstörténeti múzeum munkatársa idézte fel, majd két másik jubileumról is megemlékeztek a repülés szerelmesei. A környéken lakók ugyanis 110 évvel ezelőtt, 1901. november 7-én délben láthattak első ízben repülőeszközt Szolnok légterében. A jeles esemény a Császári és Királyi 1. Léggömbösosztag egyik léghajójának köszönhető, amely a város mellett, az úgynevezett Kengyellaposi-szigeten szállt le.
Szolnok és a helikopterek „barátsága” pedig pontosan 115 évvel ezelőtt kezdődött, amikor a város szülötte, Ludvig Ede Nándor benyújtotta a párizsi szabadalmi bizottságnak saját tervezésü helikoptermodellje tervrajzát. A konstruktőr, aki a repülés iránti érdeklődésének köszönhetően a kor két híres aviatikusával, Bleriot-val és Paulhannal is kapcsolatba került, később meg is építette modelljét, amit az arra felkért szakértői bizottság háromszáz benevezett szerkezet közül választott ki és ítélt repülésre alkalmasnak. Amikor azonban Ludvig hazatért, és a Müegyetemen bemutatta találmányát a magyar kormánynak – egész egyszerüen őrültnek nézték.
A kudarc annyira összetörte, hogy felhagyott a további kísérletezéssel. Unokája, Ludvig Rezső azonban ma is büszke a nagyapja által tervezett első magyar helikopterre, amely vázszerkezetének egy darabját a család egy évszázadon keresztül féltve őrizgette. A jubileum alkalmából most ezt az ereklyét a helikopterbázis repüléstörténeti múzeumának ajándékozta.
A szolnoki katonák november 26-án, szombaton a várossal közösen is megemlékeznek a helyi motoros repülés centenáriumáról. Délután három órakor a szandai sportrepülőtér felett húz majd át egy harci, három szállítóhelikopterből és három JAK-52-esből álló kötelék, majd 15.40-kor Szandaszőlősön, a főtéravató ünnepségen, a szalag átvágásakor tisztelegnek az elődök emléke előtt és gratulálnak a városrész új ékességének.
Év végi kötelékrepülést hajtottak végre az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár pilótái tíz JAS-39 Gripen vadászgéppel. A kötelék gépei közül nyolc kiképzési repülést hajtott végre, és hozzájuk csatlakozott a készültségi géppár is.
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.