Az iráni Iszlám Forradalmi Gárda már számos alkalommal mutatott be meglehetősen sajátos tervezésű, néha igencsak futurisztikus külsejű harci eszközöket, amelyek többsége – legalábbis amennyire tudni lehet – vagy egyszerűen propagandacélokra szolgált, vagy nem lépett túl a prototípus fázison. Azonban, vannak olyan életképesnek tűnő iráni fejlesztések is, amelyekkel elképzelhető, hogy a jövőben számolni kell.
Ilyennek tűnik a nemrég bemutatott Zulfiquar-osztályú rakétákkal felszerelt, légvédelmi gyorsnaszád is, amellyel kapcsolatban kissé megtévesztő - talán szándékosan -, hogy több, tengeri fegyverrendszer is felbukkant az elmúlt évek során ugyanezen a néven. Az új gyorsnaszád alapja az eredetileg brit gyártmányú, Bladerunner 51 típusú motorcsónak, amely 75 csomós (kb. 139 km/óra) sebességével világrekordernek számít. Miután nem sikerült licencét megvásárolni, Irán egy kerülő utakon - egy dél-afrikai üzletember segítségével - beszerzett példányt lemásolva vette gyártásba és Seraj-1 néven egy 12,7 mm-es géppuskával és egy 12 csövű, 107 mm-es rakétavetővel felszerelt gyorsnaszádként rendszeresítette a Forradalmi Gárda tengeri erőinél.
A nyilvánosságra került képek alapján az új, Zulfiquar-osztályú, rakétás gyorsnaszád a Seraj-1, valamivel nagyobb, radikális továbbfejlesztésének látszik. Megörökölte, annak nagyteljesítményű, kb. 1 000 lóerős motorjait és - bár némileg módosítva -, üvegszálas törzsét, amelyre nagyobb, zárt felépítmény került jókora radarkupolával, annak tetején pedig egy további felszíni keresőradarral. A nagy radom mögé két függőleges indítócella került beépítésre, amelyekből az orosz eredetű 9K330 Tor radarvezérlésű föld-levegő rakéta iráni másolatának, a Nawabnak egy továbbfejlesztett verziója indítható, amelyet valószínűleg infravörös érzékelővel is felszereltek. A bemutatott hajó orrában egy manuálisan kezelt géppuska is látható volt.
Az új típusból csak egy példány létezése biztos, de elképzelhető, hogy előbb-utóbb sorozatgyártásra kerül és a nagyobb hadihajók, elsősorban helikopterek elleni közvetlen védelmére szánják a jövőben.
Éppen 10 éve törölte el a HungaroControl – Európában elsőként – a teljes légi útvonalhálózatot, ezzel lehetővé téve a repülőgépek korlátozások nélküli, szabad légtérhasználatát. Az innovatív forgalomszervezési koncepciónak (Hungarian Free Route, HUFRA) köszönhetően az elmúlt évtized során a hazánk felett átrepülő járatok útvonala összesen 15 millió kilométerrel rövidült, és több mint 180 millió kilogrammal kevesebb szén-dioxid került a levegőbe.
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.